Catalunya té un dels períodes de vacances escolars més llargs d’Europa, amb prop de 85 dies sense activitat lectiva. Durant aquest temps molts infants i adolescents participen en una gran diversitat d’activitats que enriqueixen i amplien els seus coneixements i habilitats. D’altres, però, veuen limitades les seves possibilitats de creixement per la manca de garantia efectiva del dret a l’educació a temps complet. Aquesta pausa prolongada suposa una falta d’oportunitat per avançar al mateix ritme que la resta i contribueix a accentuar les desigualtats socials, perquè 4 de cada 10 infants no poden participar en cap activitat d’estiu per motius socioeconòmics, de gènere o com a resultat del lloc on resideixen.
La Diputació de Barcelona i l’Aliança Educació 360 estan impulsant “Municipis per un estiu enriquit”, un projecte pilot que té per objectiu revertir aquesta situació. La iniciativa promou polítiques educatives que tenen en compte el període d’estiu com a oportunitat educativa a dotze municipis catalans –vuit a la demarcació de Barcelona i quatre a la resta de les províncies–, adreçades a enfortir la igualtat d’oportunitats, a lluitar contra la segregació educativa i a promoure pràctiques de lleure saludable arrelades a l’entorn. L’objectiu és universalitzar l’accés a activitats d’estiu de qualitat, prioritzant els infants i els joves més vulnerables. Per això, es prenen mesures per reduir les barreres econòmiques i de segregació; es treballa per un disseny inclusiu de propostes; i es vol enfortir la governança local coordinant escoles, entitats, equipaments i serveis perquè l’oferta sigui coherent i sense duplicitats.
Aquest projecte s’està treballant amb una metodologia comuna adaptable a la realitat de cada municipi, que es testarà a l’estiu del 2026, perquè sigui escalable i replicable a la resta del territori.

“Municipis per un estiu enriquit” no parteix de zero: es fonamenta en l’experiència acumulada i testada pel conjunt d’ens locals que hi participen. Ara, però, hi suma tres elements clau: en primer lloc, l’articulació d’un grup motor intermunicipal plural i divers amb responsabilitat o impacte en l’oferta local d’estiu i responsable de la seva millora en termes d’equitat, qualitat i connexió. En segon lloc, el suport i l’acompanyament expert, personificat en la figura d’un professional mentor/a, que acompanyarà els municipis durant divuit mesos en el disseny i en la implementació d’una nova política educativa d’estiu. I, per últim, la creació d’espais de contrast i d’aprenentatge mutu entre els dotze municipis implicats, orientats a la transferència de coneixement i a la identificació de pràctiques reeixides en l’àmbit local.
D’aquesta manera el món local assumeix, de nou, i de la mà de la Diputació de Barcelona, el lideratge per transformar realitats, garantir drets fonamentals i teixir aliances que convergeixen en un objectiu comú: assegurar trajectòries educatives reeixides per a tots els infants i adolescents, que abastin, també, els mesos d’estiu.
Trobareu més informació a www.diba.cat/ca/web/educacio/municipis-estiu-enriquit
Les iniciatives d’educació a temps complet de la Diputació de Barcelona responen als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4 “Educació de qualitat” i número 10 “Reducció de les desigualtats”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el setembre de 2015 i formen part de l’Agenda global 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.