Accedim a la Central Tèrmica de Cicle Combinat del Besòs, inaugurada l’any 2002 i propietat de la companyia Endesa. Hi hem entrat incrustats en un grup de primer de batxillerat tecnològic de l’Institut Torrent de les Bruixes de Santa Coloma de Gramanet, el qual, ens explica el seu professor, David de Pablo, aquests dies està estudiant els diversos tipus de centrals elèctriques que existeixen. “Poder visitar aquesta central ens va molt bé, per proximitat, perquè ho estan estudiant i perquè això és una instal·lació industrial, o sigui que hi ha aspectes que treballaran més endavant però que ara ja hauran vist”, comenta de Pablo.
La visita comença amb una xerrada inicial, d’uns trenta minuts, a càrrec de Justi, l’educadora d’Endesa que ens farà de guia durant les prop de dues hores que durarà. És com una classe normal, encara que segurament més distesa i amb una professora accidental i molt preguntona. De seguida es nota que els alumnes porten treballada la matèria, mentre que l’element incrustat no rasca bola. Cap al final el profe m’explicarà que havien quedat amb el grup (no gaire nombrós, una dotzena d’alumnes, la majoria nois) que tothom faria com a mínim una pregunta a la Justi, però que no tots hauran complert aquest compromís.
L’educadora ens relata totes les virtuts de la planta, començant pel fet que té dues fonts d’energia: el gas, amb el qual es mouen dues turbines, i el vapor, amb el qual si ho entenc bé es mou una tercera, i que es genera a partir de la captació d’aigua del mar i la calor sobrant produïda pel gas. L’aigua del mar no és succionada com es feia abans sinó que entra de forma natural, detall ambiental que repeteix diversos cops. També insisteix que “això és un circuit tancat”, o sigui que anoto la idea per si surt a l’examen.
Repassem algun concepte de química (què passa amb l’aigua en el procés de dessalació que es dona entre que arriba del mar i entra a la caldera on es genera el vapor?) i molts de física (de quin material està recobert el rotor de la turbina gràcies al qual es genera el corrent elèctric?). En definitiva, matèries del saber en les que l’element incrustat es perd més del que ho faria la nit d’un dissabte a Bombai. Ho confirma quan la Justi demana al grup sobre el fenomen que es produeix quan l’energia transportada per alta tensió passa a mitja tensió (o alguna cosa per l’estil) i uns quants dels presents salten dient que és l’efecte Joule, que pel que sembla era la resposta correcta.
Acabada la classe teòrica, ens calcem el casc, l’armilla i uns auriculars (de seguida comprovarem que, malgrat no som gaires, fan molta falta), rebem alguns consells de seguretat, i ens disposem a entrar en acció. Fem primer un recorregut per l’exterior, per on rebem tota mena d’explicacions sobre el que transporten les canonades de diverses formes i colors que entren i surten per tota arreu, fins que accedim per unes escales a la sala de turbines. Som a les entranyes de la bèstia. “Haviem vist dibuixos i fotografies de les turbines, però no imaginava que fossin tan grans”, comenta el David, un dels alumnes més participatius. Les de gas són dins de dues enormes cuirasses d’acer que veiem a mitja distància, mentre que passem pel costat de la de vapor, també enorme però amb una forma més recognoscible, i que ningú toca perquè ens han dit que no toquem res.
Tornem a l’exterior per apropar-nos a les piscines de decantació, per on torna al mar l’aigua que s’usa per refrigerar la central, que no és la mateixa que s’usa per al vapor. Des d’allà tornem a veure les omnipresents tres xemeneies de l’antiga central elèctrica de l’altra banda del riu, tancada ja fa uns anys i que la gent de Sant Adrià del Besós va amnistiar en votació popular. La Justi ens fa mirar ara les xemeneies de la nova planta perquè constatem que a penes surt fum, malgrat que fa una estona hem constatat que les turbines estan a un alt rendiment, i torna a dir allò de que això és un circuit tancat. També ens fa notar que durant tota la visita pràcticament no hem vist operaris, perquè està tot molt automatitzat, i ens demana que ens fixem en l’absència de rovell als elements metàl·lics exteriors malgrat la proximitat amb el mar, fruit d’un acurat manteniment.
L’última aturada és a la sala de control, l’únic punt on no es poden fer fotografies, imagino que per no emprenyar la gent que hi treballa. Una sala plena de pantalles excepte un curiós taulell amb polsadors i interruptors que serveixen per aturar la central manualment en cas que caigués el sistema informàtic. Un dels tècnics ens explica com es decideix la potència elèctrica que emet la central en tot moment, i com aquesta planta és especialment flexible a l’hora de augmentar-la o rebaixar-la molt ràpidament. A banda, dona molts més detalls sobre el funcionament del mercat elèctric espanyol que l’element incrustat és incapaç de retenir.
Hem acabat la visita però els estudiants encara tenen feina. “Ara hem de fer el tancament”, em comenta el professor De Pablo. “A banda de les explicacions que jo els vaig donar a classe –afegeix–, els alumnes han hagut de fer una activitat prèvia que també ens proporciona Endesa, i ara estan preparant cadascú una presentació sobre un tipus de central elèctrica, que poden fer amb el format que vulguin i on han d’incorporar un qüestionari que es passarà als seus companys per veure si realment s’ha entès o no el que han explicat”. En total, la unitat didàctica sobre generació elèctrica haurà durat unes 16 hores, però la visita d’avui, afirma el profe, s’aprofitarà en altres unitats didàctiques, “com per exemple quan parlem de les màquines tèrmiques, ja que els principis de les turbines de gas és molt similar al dels motors dels avions”.
Aquesta és una més de les activitats que desenvolupa la Fundación Endesa a través del programa Endesa Educa i que ofereix als centres educatius a fi de fomentar “un ús eficient i racional de l’electricitat i promoure la presa de consciència sobre el valor de l’energia per a una millor qualitat de vida”. Segons la Fundación Endesa, el curs passat Endesa Educa a Catalunya va organitzar 609 activitats, en les que van prendre part més de 15.500 alumnes, aproximadament la meitat de primària i la resta de secundària, batxillerat, cicles formatius, educació especial i adults. En el cas de la visita a la central del Besòs, està prevista sobretot per alumnes de segon cicle de la ESO, batxillerat i cicles formatius.
1 comentari
Pingback: Accelerar la transició energètica des de les aules - Extra / Educació