L’edició d’enguany dels premis a mitjans de comunicació del Consell Municipal del Benestar Social de la ciutat de Barcelona ha premiat en la categoria premsa el dossier “Nenes i nens, o com educar en la diferència”, del primer número de la revista d’El Diari de l’Educació. El premi té per objectiu “fomentar un tractament comunicatiu respectuós i crític de les temàtiques socials i premiar la tasca informativa i divulgativa dels i les professionals del món de la comunicació, que amb els seus treballs contribueixen a sensibilitzar sobre la realitat social de la nostra ciutat”.
//
Us deixem l’entrevista que ens va fer ahir Xavier Muixí a l’entrega del premi a mitjans de comunicació del Consell Municipal de Benestar Social. Gràcies als subscriptors per fer possible aquesta feina!Subscriviu-vos per rebre la revista amb el dossier sobre gènere premiat: http://diarieducacio.cat/usuaris/alta
Posted by El Diari de l’Educació on Tuesday, 1 March 2016
En la revista premiada (es tracta d’una edició en paper anual del diari) vam voler apostar per un dossier centrat en les qüestions de gènere, que ja havien estat àmpliament abordades al diari. “Nenes i nens, o com educar en la diferència” té l’objectiu d’incidir en qüestions que necessiten l’impuls de l’escola però també la implicació de tota la societat perquè, com diu el lema del diari, l’educació és cosa de tots.
En aquest àmbit, potser amb més intensitat que en d’altres, resulta poc menys que estèril plantar batalla des del camp educatiu sense l’entorn com a aliat. Si als aparadors, televisions i videojocs abunden les Barbies, els Action Man i els seus succedanis; si els principals referents polítics, mediàtics i educatius són homes; si són les mares i no els pares les que agafen sempre les feines a mitja jornada per conciliar la vida laboral i familiar; si encara permetem tics homòfobs en alguns dels nostres espais d’oci… de què serveix després reclamar a l’escola que potenciï la igualtat i el respecte a la diversitat sexual? De poc, efectivament.
La peça central, de l’escriptor Gabi Martínez i la fotoperiodista Carmen Secanella, parla dels rols que assumeixen nens i nenes en el pati de l’escola, i l’acompanya un anàlisi del paper assignat a les dones i les nenes en les joguines, la publicitat i els llibres de text.
També abordem amb un reportatge la realitat dels nens i nenes transsexuals, i com la viuen infants i famílies. Una infografia aborda els efectes a l’aula de la llei catalana contra l’homofòbia i amb un reportatge parlem de l’assetjament a les universitats, un problema sovint invisibilitzat.
Volem agrair al Consell Municipal del Benestar Social el reconeixement d’aquesta feina i especialment als subscriptors del diari per fer-la possible.