Presentem aquí un projecte d’investigació, titulat Desarrollo profesional Intergeneracional en educación: implicaciones en la iniciación profesional del profesorado (DePrInEd). Va ser seleccionat a la Convocatoria 2018 de Proyectos de I+D+i «Retos Investigación», del Programa Estatal de I+D+i orientada als reptes de la societat, en el marc del Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2017-2020. Està finançat pel que actualment és el Ministeri de Ciència i Innovació (en aquells dies, Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats) i els investigadors que l’estan duent a terme pertanyen a la Universitat de Múrcia, en la seva major part, i a la Universitat de la Laguna, tot i que cal afegir, per ser precisos, que en el seu pla de treball participa professorat d’altres universitats, incloses algunes europees.
Per què seria potencialment important? Als investigadors d’aquest projecte d’investigació, inclosos els signants d’aquest article, els ha unit des de sempre l’interès pel trinomi que conformen ‘ensenyança’, ‘professors’ i ‘escola’. I en aquesta confluència resideixen dues realitats relacionades que, principalment, han motivat aquest projecte:
- D’una banda, el progressiu envelliment del professorat, una de les conseqüències més importants de les quals és la pèrdua de coneixement rellevant i fins i tot crític per a la tasca realitzada en els centres educatius (per exemple, a causa del major nombre de jubilacions). Ens referim a aquest coneixement qualificat d’expert’ o ‘perícia’, perquè denota la destresa d’aplicar el coneixement tècnic basat en el coneixement teòric i que, sovint, s’obté a través de l’experiència.
- D’altra banda, l’augment de les diferències d’edat entre els professors que hi ha als centres, una de les conseqüències més destacables són les creences, actituds i fins i tot estereotips, no sempre justificats, aplicats sobretot a docents d’edats més avançades, però també als més joves (el que sol denominar-se ‘discriminació per l’edat’).
Aquestes dues realitats són generalitzables a bona part dels sistemes educatius del nostre entorn i suposen un clar desafiament: la continuada pèrdua d’un gran cabal de recursos intel·lectuals atresorats a través d’una dilatada experiència, d’una rellevància cabdal per al sosteniment i la renovació del sistema educatiu i, per tant, del dret de tothom a una educació de qualitat. Aquest context no fa sinó posar de relleu la importància que té avui en dia comprendre els fenòmens generacionals entre els docents i trobar alternatives fonamentades per donar-hi una resposta positiva.
Què pretenem i com pensem fer-ho? El projecte DePrInEd concentra la seva atenció en els processos col·laboratius de desenvolupament i aprenentatge intergeneracional entre professors que estan iniciant la seva carrera professional i els que l’estan completant o l’han completat ja, la qual cosa implica concentrar també l’atenció en les seves singularitats generacionals. Conseqüentment, té els següents objectius:
- explorar la possible diversitat generacional que es dona entre el professorat dins dels centres docents, reconeixent / determinant trets que puguin identificar agrupaments diferents;
- conèixer en profunditat els processos d’interacció que es produeixen entre ells en el centre docent i, singularment, les experiències col·laboratives de desenvolupament professional;
- analitzar la contribució que aquestes experiències i processos poden fer al seu aprenentatge i a la seva pràctica professional.
La investigació recorre a una metodologia mixta i consta de dues etapes. En la primera, concentra la seva atenció en les possibles diferències entre docents amb diferents edats, amb diferents experiències i en diferents etapes de la seva carrera professional. En una segona etapa, l’atenció passarà a concentrar-se en els processos d’interacció (i de col·laboració), així com en la seva incidència. Les dues etapes responen a una metodologia similar: primer s’emprèn un estudi qualitatiu, realitzat a través de grups de discussió (converses guiades amb mitja dotzena de professors) i entrevistes individuals amb un nombre limitat de participants, que va seguit d’un estudi quantitatiu, realitzat a través d’un qüestionari basat en els resultats obtinguts en l’estudi qualitatiu amb la idea d’accedir a un major nombre de participants de totes les Comunitats Autònomes.
Els participants són, en general, docents novells, veterans i jubilats de tot el país, en tots els casos de diferents nivells educatius no universitaris i procedents de centres sostinguts amb fons públics.
Potser no seria estrictament necessari un projecte d’investigació, amb l’enorme esforç que comporta, per arribar a la conclusió que les relacions de col·laboració entre professors novells, veterans i jubilats al voltant de la pràctica professional i els problemes de l’ensenyament, constitueixen una de les formes no només més prometedores d’aprenentatge professional compartit sinó també més flexibles i menys costoses per aconseguir-ho. En ocasions com aquesta, no caldrien dades per saber el que cal millorar. Però el compromís amb la veritat ens obliga i tota investigació seriosa i rigorosa adquireix sentit quan es fonamenta amb evidències allò que una voluntat decidida només arriba a enunciar.
L’associació de docents jubilats RELLA, amb qui compartim una bona sintonia, ha tingut l’amabilitat de convidar-nos a aquest mitjà de difusió i oferir-nos la seva col·laboració. Estem agraïts i ens vam acomiadar fent una crida a tot el professorat (jove, veterà, o jubilat) a qui li il·lusiona l’ensenyament i l’educació. Aquesta il·lusió també impulsa aquest projecte i a RELLA, i us convidem a unir-vos-hi.
Antonio Portela Pruaño (aportela@um.es) i José Miguel Nieto Cano (nietos@um.es), codirectors del projecte DePrInEd, són professors titulars d’universitat en el Departament de Didàctica i Organització Escolar (Facultat d’Educació) de la Universitat de Múrcia.