També per l’equip de persones que dinamitzem a Granollers el Projecte de Voluntariat Educatiu de Rella i per totes les persones voluntàries ha estat un curs especial. Vam començar amb més dubtes que certeses però amb el desig ferm de fer el possible per treballar per dos dels objectius del projecte: mostrar capacitat de resposta davant de situacions de necessitat concretes en les escoles de la ciutat i promoure la corresponsabilitat i el compromís de la ciutadania.
Preveient que seria difícil la presència en els centres de persones jubilades (les de major risc sanitari, però també el grup de més gruix de persones voluntàries), vam optar per camins alternatius o complementaris i amb la intenció d’incorporar als centres persones més joves. En aquesta línia hem assajat una via de col·laboració amb diferents facultats de Ciències de l’Educació. Hem tingut, portant-ne des de l’equip de Rella-Granollers les tutories, estudiants de tercer curs de Pedagogia fent el seu pràcticum en diferents centres que havien demanat algun tipus de voluntariat per cobrir alguna de les seves urgències. També hem tingut alumnat de l’Oficina d’Aprenentatge Servei (ApS) que ha fet el seu servei a diferents escoles de la ciutat.
A hores d’ara, que l’alumnat de pràctiques ja ha acabat el seu període a les escoles, podem assegurar que els que més hi han guanyat en tot el procés han estat elles i ells. Venien a fer un servei i n’han tret molt profit personal. Els equips directius ho van rebre molt bé i han propiciat que els i les alumnes poguessin conèixer la realitat de cada centre, fer-se-la seva i començar a intervenir en algunes accions. A l’alumnat en pràctiques l’experiència els ha estat molt positiva, només es dolen de no haver-hi pogut tenir major presència.
En l’acte de reconeixement del voluntariat vam percebre la satisfacció de molts equips educatius, cosa que ens dona energia per seguir al peu del canó d’un projecte que s’hauria d’estendre a totes les ciutats i pobles
Pel que fa la resta de persones voluntàries, com era d’esperar hi ha hagut una reducció significativa pel que fa al nombre, passant dels 140 del curs passat a uns 40 aquest curs. Tot i les dificultats viscudes, les persones voluntàries manifesten que se senten molt compensades per la feina realitzada, sorpreses fins i tot algunes d’elles per tot el que els hi ha aportat aquesta acció de voluntariat i amb ganes de continuar en aquest projecte.
En l’acte de reconeixement del voluntariat, que es va fer el passat 24 de maig i de manera presencial, es va poder parlar del goig de les persones voluntàries i de la necessitat de renovar el compromís amb el Projecte de Voluntariat Educatiu. En aquest acte vam poder percebre també la satisfacció de molts equips educatius, cosa que ens dona energia per seguir al peu del canó d’un projecte que s’hauria d’estendre a totes les ciutats i pobles perquè demostra, per una banda, el grau de compromís de la ciutadania amb l’educació i, de l’altra, la seva comprensió de la feina que fan els i les docents. També evidencia el valor que els voluntaris i les voluntàries donen a la seva presència en els centres educatius, de manera gratuïta i en actitud de servei als altres.
Va ser un encert, tot i que s’ha de fer amb distància i mascareta, que en l’acte de reconeixement passéssim la pel·lícula Un profesor en Groenlandia perquè va donar peu a la intervenció de l’Alba Castellsagué, mestra i antropòloga, que va dinamitzar el debat posterior. En les diverses participacions del públic, configurat per persones vinculades al mon escolar, es va posar de manifest el valor que es dona a l’educació, un valor sense preu que ha de nodrir-se de l’esforç de tota la comunitat, sabent que res comença o acaba a la porta de l’escola sinó que, ben al contrari, ha de traspassar les seves parets, fent comunitat. Es va plantejar també la necessitat de reconnectar-nos amb la natura, apostant per un model educatiu construït des de la senzillesa de la vida, sense grans luxes i donant importància a allò que és fonamental: el respecte a la idiosincràsia de cada comunitat i de cada ésser humà. Aquest respecte imposa que els currículums escolars no els fixi una comunitat allunyada de la realitat en la qual s’han d’impartir i no es transmetin anul·lant la llengua mare o la cultura oral pròpia de cada comunitat.
Va ser una sort poder comptar amb la presència d’institucions, evidentment representades per persones, com ara l’alcalde, el regidor d’educació i representants de Rella Barcelona.
Des de la tranquil·litat d’haver fet la feina que podíem fer tan bé com hem estat capaces de fer-la, renovem el nostre compromís amb el Projecte de Voluntariat Educatiu pel proper curs 2021/22 i fem una crida a totes les persones que vulguin i puguin a què participin en aquest projecte. Fem una crida a que regalin el seu temps, que l’ofereixin amb generositat, amb la certesa que la satisfacció d’haver col·laborat en la formació d’infants i adolescents de la seva ciutat o poble els compensarà amb escreix
Esperem poder recuperar ben aviat la normalitat i també la quantitat de persones voluntàries del curs passat, fins i tot superar-lo.