Els fonaments pedagògics de les Ganztagsschulen o escoles a temps complet d’Alemanya poden servir-nos com inspiració i com a referència quan pensem en els nostres centres educatius com a espais per a l’aprenentatge i l’experiència de la vida dels nostres infants i joves. El passat 22 de gener a Barcelona, fruit de la col·laboració entre la Fundació Jaume Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya en el projecte Educació a l’Hora, vam conèixer l’experiència de transformació d’escoles matinals a escoles a temps complet realitzada a Alemanya, de la mà de Heike Kahl, directora de la Deutschen Kinder und Jugendstiftung. Podeu veure la jornada sencera en aquest vídeo.
Us compartim les 3 idees pedagògiques clau de les Ganztagsschulen que connecten amb el propòsit de generar processos d’aprenentatge en sintonia amb la salut, l’equitat educativa i el rendiment escolar dels nostres infants i joves.
1/ Una escola oberta a l’entorn, i un entorn que s’implica a l’escola
Una escola a temps complet a Alemanya té com a objectiu esdevenir un espai per a l’aprenentatge, la cura, la salut i la inclusió social dels infants i joves. Sabent que els centres educatius són espais clau per pal·liar les desigualtats socials de l’alumnat mitjançant una oferta pedagògica àmplia i diversificada, aquests centres s’han proposat obrir-se a l’entorn i treballar de forma col·laborativa amb d’altres agents educatius i amb el teixit social, generant vertaders ecosistemes d’aprenentatge.
Què significa això a la pràctica? En primer lloc, això vol dir que els docents i mestres d’Alemanya estan ampliant la seva mirada pedagògica, incorporant els coneixements i l’acompanyament d’altres professionals educadors en la seva tasca pedagògica. Aquesta cooperació en equips educatius multidisciplinars permet vincular les activitats lectives i no lectives en un mateix projecte pedagògic, supervisat per la direcció de l’escola.
Es tracta d’un escenari on es garanteix que tots els infants i joves tinguin activitats lectives i no lectives a la seva disposició en horari de matí i de tardes, en horari saludable i d’acord amb les seves necessitats i motivacions. De fet, i vinculat amb l’objectiu de ser un model que promou l’equitat educativa, tots els espais d’un centre han de concebre’s com a espais educadors, inclòs el servei de menjador, que en les escoles a temps complet d’alemanya es considera temps educatiu i que és accessible per a tot l’alumnat.
2/ Una simbiosi entre l’aprenentatge personalitzat i l’aprenentatge social
Com i què aprèn l’alumnat d’una escola a temps complet a Alemanya? Si al projecte educatiu del centre s’inclouen oportunitats educatives que provenen de l’entorn, està clar que l’escola ja no és un espai que se centra només en l’aprenentatge del currículum. De fet, és molt més que això: a una Ganztagsschule, la personalització de l’aprenentatge i l’acompanyament de l’alumnat en itineraris educatius diversos són dos camins essencials per al desenvolupament dels infants i els joves i l’augment del seu rendiment cognitiu però també d’una bona adquisició d’habilitats socials.
Al mateix temps, i conscients de la importància dels espais per a l’aprenentatge social i per a la participació activa de l’alumnat en el seu propi aprenentatge, el professorat i els altres agents educatius de l’escola inclouen en el projecte educatiu del centre una gran varietat d’experiències i metodologies educatives, que promouen la interacció entre l’alumnat com a base per a un aprenentatge connectat amb els seus interessos i motivacions.
Amb tot, incloure la perspectiva formativa de l’educació a temps complet afavoreix que l’alumnat aprengui a conviure i cooperar, i també promou una transformació en la identitat dels docents i els mestres, que deixen de ser simples transmissors d’aprenentatges curriculars per esdevenir vertaders guies per a l’aprenentatge per a la vida dels seus infants i joves, de la mà d’altres professionals educadors que els acompanyen en aquesta tasca.
3/ Xarxes col·laboratives per al desenvolupament professional de mestres, docents i educadors
Les escoles a temps complet d’Alemanya són escoles que aprenen. Per esdevenir centres educatius que promoguin la qualitat pedagògica i un accés equitatiu dels seus infants i joves a les oportunitats educatives, les Ganztagsschulen formen part d’una xarxa de centres que intercanvien coneixements i pràctiques pedagògiques que funcionen. Aquest aprenentatge en xarxa i col·laboratiu es realitza de diverses formes: amb visites entre centres, mitjançant acompanyaments entre escoles per reforçar determinats aspectes pedagògics, realitzant estades en centres de referència, visibilitzant les bones pràctiques… Tot un seguit d’estratègies que posen el focus en l’aprenentatge peer to peer, és a dir, entre docents, mestres i educadors que comparteixen coneixements i expertesa.
A hores d’ara el principal repte de les escoles a temps complet d’Alemanya és el de millorar la seva qualitat pedagògica. I nosaltres, quin repte tenim? Potser podríem començar per repensar plegats quins horaris i quins temps educatius afavoreixen que els nostres infants i joves tinguin una educació on el seu benestar i un accés a oportunitats educatives riques i diversificades siguin el centre de la nostra pràctica com a docents, mestres i educadors.
Ens hi posem? Des del projecte Educació a l’Hora us oferim la possibilitat d’organitzar debats als vostres centres o entitats, per tal de reflexionar plegats sobre quin model d’horaris en clau d’educació a temps complet és el més adient per als vostres pobles o ciutats. Només cal que ens escriviu aquí: debats@educacioalhora.cat.
I si voleu conèixer el model de les Ganztagsschulen o escoles a temps complet d’Alemanya amb més profunditat, compartim amb vosaltres aquest resum, que us serà d’utilitat per complementar el que us hem explicat a l’article.