Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    6 ‘apps’ i altres eines digitals que es fan un forat en l’educació

    Por Otra Política Educativa. Foro de Sevillafebrer 25, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Mentre la creació d’aplicacions per a dispositius mòbils es fa un lloc dins el currículum de 4t d’ESO de molts centres de secundària catalans, les denominades apps també proven d’entrar al sistema educatiu a través de l’oferta d’empreses emergents del cada cop més ampli sector de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) relacionades amb l’educació. Les oportunitats que ofereix la tecnologia als docents -i també a les famílies- són múltiples, moltes probablement encara per descobrir, i nombroses start-up treballen per proveir de ginys, eines digitals i -darrerament- sobretot aplicacions mòbils als centres educatius i a les llars. Totes elles reforçades, això sí, amb un discurs pedagògic.

    Aquestes setmanes, en què el Mobile World Congress celebrat a Barcelona acapara l’actualitat, moltes d’aquestes petites firmes han aprofitat per fer-se valer. És el cas de les següents sis, seleccionades durant el congrés ITWorldEdu 2014 Mobilizing Schools, una trobada impulsada per la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i el clúster català del sector de la tecnologia educativa Edutech.

    1. Una app inclusiva per aprendre a llegir

    “El material escolar acostuma a anar enfocat a alumnes amb altes competències, i no té en compte la varietat d’intel·ligències múltiples”, explica María Fernanda del Real, responsable de BubbleBooks, una editorial digital que es dedica a la creació d’apps per a treballar la lectura d’una manera inclusiva. Entre els recursos de l’aplicació, s’hi troben diversos tipus de lectura, registre de la veu, diversitat de tipografies i colors, format karaoke… Tot això, segons Del Real, per adaptar la lectura a les diferents necessitats dels infants.

    2. Experiències des de classe fins al sofà

    “És important també baixar del núvol i treballar entorn, amb una connexió entre l’aula i la família”, apunta Marta Montserrat. El seu projecte, l’aplicació Emokio, és una eina digital que permet “aprendre via experiències i emocions”. En el seu cas, no només proporcionen un software, sinó també el dispositiu, un personatge que té forma de robot infantil i anomenen Quiric. En Quiric projecta pantalles interactives i interactua ell mateix amb els nens i nenes.

    3. Crea-ho tu mateix i comparteix

    Les apps amb què treballen a La Factoria Interactiva permeten als seus usuaris -docents, pares i mares o fins i tot els propis infants- crear els continguts digitals que desitgin. “Què pots crear? De tot: presentacions, narracions i històries, jocs diversos, activitats…”, explica Gemma Malet. I un cop elaborats -“poden ser implementats per logopedes, per exemple, o altres professionals”-, el creador les pot compartir perquè tothom reprodueixi l’activitat ideada.

    4. Robòtica des del mòbil

    És l’única aplicació per a mòbils i tauletes que permet programar un robot i controlar-lo. Des de Ro-Botica, Rocío Lara defensa que la creació i ús de robots per part dels infants “incrementa la motivació, amplifica la informació, treballa altres intel·ligències i, a més, combina el món virtual amb el real”. La “manipulació d’artefactes”, segons Lara, és fonamental en un món en què cada cop més coses succeeixen online.

    5. El big data i la neurociència en l’educació

    Grans quantitats d’informació personalitzada per poder oferir una educació individualitzada. És el gran repte del big data aplicat a l’educació. “Fem un mapa del cervell infantil per adaptar l’aprenentatge adaptat a l’individu”, explica Karen Márquez, del projecte Infantium. Un cop gestionada tota la informació sobre el nen, es canalitza en una app, que va dirigida principalment als infants d’entre 0 i 6 anys. “Quan el nen o nena té 5 anys el 85% de la infraestructura cerebral ja l’ha creada”, sentencia Márquez per reforçar la seva iniciativa.

    6. Milers de recursos educatius en xarxa

    “Volem fer la revolució en l’educació igual com s’ha fet a la música o al món del cinema”. Així presenta Tiching Dídac Arnau, una xarxa educativa escolar i docent que permet cercar tota mena de continguts i recursos educatius a internet, “indexats segons criteris pedagògics”. Un cercador i a la vegada xarxa social, en la qual els docents poden marcar perfil. Ara compten ja amb 350.000 usuaris.

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Crisi i educació a Catalunya (i II): Entre el neoliberalisme i la centralització
    Next Article
    Actualitat
    6 ‘apps’ i altres eines digitals que es fan un forat en l’educació
    Por Otra Política Educativa. Foro de Sevilla

    Related Posts

    L’emergència educativa: protegir el dret a l’educació en contextos de crisi

    juny 11, 2020

    Reorientar les finalitats educatives per a afrontar la tempesta

    maig 29, 2020

    10 anys de la repressió policial al ‘No a Bolonya’: veus d’uns mesos que no només van canviar les universitats

    març 18, 2019
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}