Les entitats del tercer sector juguen un paper fonamental com agents de canvi i transformació en els territoris on actuen. A través del voluntariat i de la seva acció constant, aborden problemàtiques socials i ambientals reals, sovint urgents i invisibilitzades.
En el marc de l’aprenentatge servei, aquestes entitats aporten molt més que col·laboració puntual: ofereixen context, experiència i coneixement de les necessitats del seu entorn. La seva implicació garanteix que els projectes ApS parteixin de necessitats reals, i que l’alumnat pugui connectar els seus aprenentatges amb situacions de la vida quotidiana.
Un exemple clar que compta avui amb 11 anys d’experiència amb implicació d’entitats socials és el projecte Mirades: Veure i Viure el Voluntariat, impulsat per la Federació Catalana de Voluntariat Social (FCVS). Aquest projecte acosta els i les joves a la realitat de les entitats socials i de les experiències de les persones voluntàries a través d’una proposta educativa basada en la creació de reportatges audiovisuals.
Els i les participants entren en contacte directe amb entitats socials del seu entorn i, a partir del testimoni de persones voluntàries, descobreixen la tasca que aquestes organitzacions i persones duen a terme. Aquesta vivència els permet conèixer de primera mà les realitats de col·lectius en situació de vulnerabilitat, alhora que desenvolupen habilitats comunicatives, socials i tècniques.
Les entitats socials connecten l’alumnat amb la realitat i el compromís
Amb la producció del reportatge, els i les joves contribueixen a visibilitzar la tasca de les entitats i el compromís de les persones voluntàries, donant veu a aquells que sovint queden al marge del relat dominant. Aquesta experiència no només reforça el seu aprenentatge, sinó que els fa més conscients del seu entorn i del seu potencial com a agents transformadors dins la comunitat.
El projecte Mirades demostra que, quan es connecta el món educatiu amb el tercer sector, es generen espais d’aprenentatge significatiu i amb impacte social real.
Més enllà de ser entorns d’acció, les entitats socials actuen com a espais d’educació no formal, on els valors del compromís, la solidaritat, la diversitat i la justícia social i/o ambiental es transmeten de manera vivencial. En el marc dels projectes d’aprenentatge servei, aquestes organitzacions ofereixen una experiència formativa única: posen en contacte l’alumnat amb realitats que sovint queden fora dels currículums escolars, i els permeten entendre de forma directa el sentit del servei comunitari.
La interacció amb persones tècniques, voluntàries i usuàries de diferents perfils i trajectòries contribueix a trencar estereotips i a generar una mirada més empàtica i accessible. A més, el treball conjunt entre joves i entitats fomenta el diàleg intergeneracional, enriqueix l’experiència d’aprenentatge, promou la cultura del voluntariat i pot despertar noves vocacions.
Tot i el seu gran potencial, perquè els projectes amb metodologia ApS amb implicació d’entitats socials siguin realment transformadors, cal fer front a diversos reptes. Un dels principals és garantir que les entitats disposin de prou recursos i eines adequades per poder acompanyar els i les joves amb qualitat i continuïtat.
Cal mantenir vincles estables entre les entitats socials, les escoles i les administracions
A més, es consoliden aliances estables entre entitats socials, centres educatius i administracions. Aquest treball en xarxa permet sostenir projectes amb visió de futur, aprofitar millor els recursos del territori i generar un impacte positiu real en la comunitat.
Les entitats esdevenen agents educatius fonamentals, que connecten l’alumnat amb la realitat, el compromís i la possibilitat de generar canvis concrets en el món que els envolta. La seva participació aporta sentit, valor i profunditat i contribueix a formar persones activistes, crítiques i solidàries.
Fomentar el vincle entre educació i acció social no només enriqueix el procés d’aprenentatge, sinó que enforteix la comunitat en el seu conjunt, generant xarxes de suport, espais de trobada i oportunitats de participació per a tothom.
Ara més que mai, cal seguir apostant per una educació connectada amb el territori, amb les entitats i amb les persones. Perquè només així podrem construir una societat més justícia social i ambiental, inclusiva i cohesionada.