Els Premis Baldiri Reixac de la Fundació Carulla reconeixen el component transformador i el compromís amb la societat i la cultura catalana dels centres educatius. Els guardons anuals reparteixen un total de 40.000 € en dues categories: Premi Baldiri Escola i Premi Baldiri Experiències.
Enguany l’acte d’entrega de guardons va congregar més de 200 assistents, entre mestres i alumnat de totes les escoles guanyadores. A més del lliurament dels premis, la Fundació Carulla va organitzar, també, diversos tallers i activitats als diferents espais del Museu de la Vida Rural de l’Espluga de Francolí, perquè els infants de les escoles guanyadores poguessin reflexionar sobre la sostenibilitat i el món rural.
Un jurat destacat
Els membres del jurat d’aquesta edició han estat: Xavier Lopez, Maria Packzowski, Laia Colell, Glòria Fajula, Coral Regí, Montse Fusalba i Bet Madera. Tots ells són persones amb diferents rols dins el món educatiu, com a investigadors, docents o directors de centres innovadors. Del total de 106 propostes presentades, han estat els encarregats d’escollir les 30 que aquest diumenge van rebre el premi.
Resposta a reptes socials des de l’art
La primera de les categories, anomenada Premi Baldiri Escola, ha guardonat 10 centres educatius amb un import de 3.000 € cadascun. El jurat ha valorat, en tots ells, l’ús de metodologies inspiradores i actives que posen l’alumnat al centre de l’acció educativa, a més de la implicació de l’escola amb la comunitat educativa i l’entorn, entre altres qualitats.
El premi compta amb dues subcategories. Dins de la subcategoria Arts i reptes socials es valoren els projectes educatius que treballen per donar una resposta transformadora i inclusiva als reptes socials des de les arts i la cultura. Enguany un total de 6 centres han estat els guanyadors.
L’Escola Prat de la Riba de Reus per haver aconseguit ser una escola pública referent a la seva ciutat, compromesa amb l’equitat, l’educació vivencial, democràtica i significativa, garantint la igualtat d’oportunitats per a tothom. Han creat un “ecosistema educatiu”, basat en la idea d’establir vincles i lligams entre els agents i entitats culturals de la ciutat i els alumnes del centre, enriquint així el seu bagatge, i connectant amb espais del barri.
L’Escola La Farga de Salt per ser una escola acollidora que afronta els reptes amb il·lusió, que transmet calma i benestar a tota la comunitat, intentant sempre superar les dificultats, oferint un aprenentatge just i creant molts espais de confiança. A on s’aposta per l’art com a eix de treball que potencia la creativitat, la sensibilitat i l’expressió de les emocions.
L’Escola Salipota de Súria per potenciar l’aprenentatge lligat a les propostes culturals i musicals. Amb una educació basada en la convivència i l’experiència, l’escola proposa tot una sèrie d’activitats artístiques –literàries, musicals i teatre– que afavoreixen la vinculació a la vida cultural de Súria i promouen que les famílies de l’escola s’integrin més fàcilment en la vida cultural i social del municipi.
Deià Escola d’Art i Disseny de Barcelona per ser una escola d’art i disseny amb compromís amb la comunitat, sensible a les problemàtiques socials de l’entorn, on art i reptes socials resulten eixos clarament presents envers l’aprenentatge dels estudiants. El seu rigor fa que sigui una escola creativa i digital de referència, amb aprenentatges transversals on l’art i el disseny tenen tot el protagonisme.
L’Aula de l’Hospital de Dia de Psiquiatria infanto-juvenil de l’Hospital Clínic de Barcelona per la seva labor que es basa en trobar l’equilibri emocional i afectiu dels pacients. Més enllà de les activitats d’aprenentatge, el treball de l’expressió artística mitjançant la literatura, l’expressió corporal, la dansa i el teatre, afavoreixen l’expressió dels sentiments dels infants i adolescents que es troben en situacions personals complexes.
I l’Escola Pau Sans de L’Hospitalet de Llobregat potencia una cultura emocional que permet als alumnes millorar la seva adaptació escolar i social, així com les relacions interpersonals. És un centre amb molta vinculació a entitats culturals locals, que potencien la importància del benestar emocional dels infants i per convertir-los en agents crítics i creatius.
Projectes que fomenten el català a través de l’art
I en la subcategoria Arts i llengua, es contemplen els projectes que fomenten l’aprenentatge de la llengua catalana a través de l’art, enguany els centres educatius guardonats han estat 4.
L’Institut Jaume Cabré de Terrassa pel seu caràcter inclusiu i cohesionador. Aquest aposta per una educació que dota als alumnes de les competències i habilitats necessàries per afrontar el futur: flexibilitat, autonomia i visió crítica del món. A més, destaca per les seves propostes culturals i artístiques, que van més enllà de l’aprenentatge tradicional.
L’Escola del Mar de Barcelona per ser una escola que afronta els reptes del present des de l’impuls de la seva història única. Art i llengua catalana han estat presents dintre del seu llegat el qual ens arriba fins al present, a través de cent anys d’història educativa. Sensible amb l’educació artística, l’Escola del Mar potencia i treballa les seves diferents formes d’expressió: musical, plàstica, corporal i verbal, com a part fonamental de l’educació integral de la persona. L’alumne és el centre del procés d’aprenentatge, i plantegen una formació per aconseguir alumnes responsables, autònoms i compromesos. Fomenten la formació de persones curioses mitjançant l’art i la cultura.
L’Escola d’Educació Especial L’Arboç de Mataró per ser una escola on es cuiden els espais interiors i exteriors per convertir el centre en un espai de benestar i pau per a tota la comunitat. I en què el català és l’eina de cohesió i d’integració. Pel seu caràcter transdisciplinar i atent, tant amb els nens i nenes com amb les seves famílies, on reben una atenció educativa, benestant i terapèutica molt individualitzada. Treballen la coeducació, i fan el possible perquè els alumnes creixin amb un entorn ric i s’empeltin de la cultura, les arts i la llengua catalana.
L’Escola Cervantes de Barcelona per ser un centre acollidor, inclusiu i sensible amb totes les realitats dels seus alumnes. Destaca pel seu caràcter transformador, amb una educació basada en experiències emocionals positives que permeti als alumnes créixer i aprendre en un context afavoridor pel seu desenvolupament com a persones i ciutadans. A més, és un centre amb molta coordinació amb entitats i institucions educatives i culturals de Ciutat Vella.
I l’Institut Jaume Cabré pel seu caràcter inclusiu i cohesionador. Aposta per una educació que dota als alumnes de les competències i habilitats necessàries per afrontar el futur: flexibilitat, autonomia i visió crítica del món. Aquesta escola destaca per les seves propostes culturals i artístiques, que van més enllà de l’aprenentatge tradicional.
Experiències d’aprenentatge dins i fora de l’aula
El premi Baldiri Experiències aquest any ha atorgat 500 € a 20 centres escolars diferents. Els projectes reconeguts consisteixen en experiències d’aprenentatge dins i fora de l’aula, ja realitzades, que han respost de forma innovadora, a través dels llenguatges artístics i creatius, a les necessitats dels infants i joves al qui anaven dirigides.
Els projectes guardonats per cicles han estat els següents:
En l’etapa de Cicle Infantil:
- Jardins Artístics, de l’Escola Bressol Municipal El Marfull de Reus.
- Qui viu a Can Roca?, de l’Escola Cooperativa El Puig d’Esparreguera.
- Projecte literari: la biblioteca que volem, de l’Escola EDUMAR de Castelldefels.
- El poder de la llengua, del CEIP Eloi Coloma de Xixona.
En l’etapa de Cicle Mitjà i Superior:
- Una nit màgica al bosc, de l’Escola Cooperativa El Puig d’Esparreguera.
- El carrer Eugeni d’Ors es mou, de Institut Escola Tres Fonts de les Corts de Barcelona.
- RefugiAR-Te, de l’Escola Vedruna de Ripoll.
- Teixint fils d’emocions. La pèrdua i les pors, de l’IE Barnola d’Avinyó.
En l’etapa d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius:
- Vibrar’t Norfeu, de l’Institut Cap Norfeu de Roses
- Alzheimer: joguets i música per recordar, de l’Institut Ramon Muntaner de Figueres
- Cap de turc, de l’Escola Rocaprevera de Torelló.
- Bruixes: les 3 de Sabadell, de l’Institut Ca n’Oriac de Sabadell
- Cultura Popular a les aules, de l’Institut La Romànica de Barberà del Vallès.
Diverses etapes de les escoles de música, d’arts, d’arts escèniques i d’escoles d’Educació Especial:
- Educació Musical Secundària (EMS), de l’Escola Municipal de Música d’Olesa de Montserrat.
- L’art d’educar amb les emocions, de la ZER Conca de Barberà de Solivella.
- TMB (Transformador de Mirades de Barcelona), de Xamfrà, Centre de Música i Escena de Barcelona.
- Ràdio Dracsback, la ràdio de l’escola dels dracs, de l’Escola Agrupació Sant Jordi de Fonollosa.
- Lligams, de l’Escola El Miracle de Tarragona.
- La Minerva dansa al parc, de l’Escola La Minerva de Calella.
- Ceci n’est pas un coeur, de l’Escola d’Art d’Olot.