El passat mes d’abril en el marc de la Mostra d’Igualada, la vicepresidenta i presidenta en funcions del Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA), Margarida Troguet, juntament amb Joan Alfred Mengual, president de l’ Associació Professional de Teatre per a Tots els Públics (TTP), i Edgar Garcia, director de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), van presentar l’informe L’activitat escènica per a escolars a Catalunya.
Les principals conclusions d’aquest estudi, que s’ha desenvolupat en el marc del I Pla d’impuls del teatre 2023-2026, han estat a càrrec de Xavier Guijarro, consultor que ha elaborat l’informe, que ha explicat també les recomanacions que se’n poden extreure per tal de millorar la programació de les arts escèniques per a infants i joves als centres educatius i equipaments culturals del país.
La importància de l’activitat escènica a les escoles
L’informe posa en valor l’activitat escènica per a escolars com a part rellevant del sector de les arts escèniques i, alhora, com a activitat estratègica en la intersecció que es genera entre la cultura i l’educació. Es considera que, gràcies a la programació d’arts escèniques en horari lectiu, es distribueix un bé essencial de manera equitativa i universal al conjunt d’infants i joves.
L’estudi s’ha elaborat a partir de dades facilitades per 50 companyies i per programadors de 249 municipis de tot Catalunya. L’objectiu és generar un coneixement que impliqui un punt de partida comú per al diàleg i la reflexió dintre del mateix sector, i per al disseny d’accions que contribueixin a avançar en el desplegament i la consolidació de les arts escèniques per a escolars.
Una xarxa de programació arreu del país
Una de les principals recomanacions de l’estudi és el desenvolupament de la xarxa de programació per a escolars arreu del país, perquè encara hi ha municipis als quals no arriba. També es considera important tenir models de referència per tal d’establir unes dinàmiques de treball entre els agents del sector, poder identificar bones pràctiques pel que fa a la diversificació d’espais (laboratoris, residències, activitats a l’aula, etc.) i donar suport a les companyies pel que fa a la seva sostenibilitat, ja que la rendibilitat de l’activitat és baixa.
Formació per als educadors en arts escèniques
A més, es proposa formar els educadors en arts escèniques, així com constituir un sistema d’informació i seguiment de les companyies i programacions existents a Catalunya en aquest àmbit. En aquest sentit, un dels compromisos adquirits per part dels Departaments d’Educació i de Cultura a la Carta de les Arts a l’Educació, sorgida del Fòrum de les Arts a l’Educació impulsat pel CoNCA, ha estat la creació d’un programa temporal per millorar la presència de les arts i la cultura en l’educació.
Gràcies a aquesta iniciativa, els Serveis Territorials del Departament d’Educació a l’Alt Pirineu i Aran, Baix Llobregat, Barcelonès, Catalunya Central, Girona, Lleida, Maresme – Vallès Oriental, Penedès, Tarragona, Terres de l’Ebre i Vallès Occidental han incorporat tècnics de cultura als seus equips amb la voluntat d’impulsar les arts a l’aula en horari lectiu. També es proposa la constitució d’un programa nacional vinculat a les arts escèniques per a escolars que pugui encabir-se dins dels compromisos adquirits per les administracions a la Carta de les Arts a l’Educació.
L’informe L’activitat escènica per a escolars a Catalunya forma part del I Pla d’impuls del teatre de Catalunya 2023-2026, i les seves recomanacions seran trameses als gestors d’aquest pla per tal que les tinguin en compte en les seves accions.