Un projecte educatiu per aprendre i entendre les arts escèniques d’una manera més global, en les quals participen diferents disciplines artístiques. Amb la col·laboració d’Ester Rovira (Dadà Barcelona) aquesta ha esdevingut l’eix vertebrador del programa educatiu, ja que s’adapta a la mida dels infants i creix amb ells. Un concepte que reflecteix l’essència de la caixa del Lliure de Gràcia quan aquest va néixer i que ara es troba a la Sala Fabià Puigserver.
Aquesta esdevé una font de descoberta per als alumnes que els acostarà al món del teatre. I els professors descobriran amb la caixa escènica que el teatre és també una eina d’aprenentatge de múltiples aplicacions. Pot ser un espai metafòric on treballar les matemàtiques, la història o la llengua. Una caixa de coneixement complet.
Per infantil, primària i secundària
Aquest curs s’ha posat en marxa la prova pilot per a educació infantil i al setembre ja entrarà en ple funcionament. La petita caixa del Lliure és una maquinària preteatral perquè els nens i nenes, a l’escola, s’introdueixin de forma fàcil, imaginativa i divertida en el joc escènic. Segueix la filosofia dels antics teatrins a on representar teatre d’ombres, de titelles i performance posant el teatre a l’abast de les seves mans.
A primària la petita caixa del Lliure creix, els nens i nenes a partir de sis anys poden entrar dins d’una caixa de dimensions més grans. Ara hi poden interactuar amb tot el cos i treballar continguts més tangencials propis de les arts de l’espectacle. La caixa de primària es començarà a construir a finals de maig per tal d’iniciar la seva prova pilot al mes de setembre.
La caixa del Lliure per a primària posa en joc 7 elements escènics: visuals, sonors, simbòlics, emocionals, escenogràfics, conceptuals i mitològics. Com molt bé explica, l’Alícia Gorina, responsable programa educatiu del Lliure, “a través d’ella es busquen respostes innovadores a preguntes que ja signifiquen un repte. I partint de la feina d’un artista de creació contemporània, miraran d’entendre l’engranatge del teatre des de dins, construir nous mons, elaborar un alfabet emocional i fomentar l’interès per allò desconegut”.
Ja fa anys que funciona la proposta per als alumnes de secundària. La caixa escènica es troba a les sales del Teatre Lliure a on hi poden actuar i convertir-se en cocreadors amb joves artistes professionals. Actualment, això és possible a través de dos programes destacats: Creadors En Residència en col·laboració amb l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB) i el Consorci d’Educació de Barcelona (CEB), dirigit aquest any per Marc Villanueva Mir, i l’Escena Pilot en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona, dirigit aquest any per la Lali Álvarez i la Gemma Martínez.
Quin és el seu disseny?
Els encarregats de dissenyar i construir el prototip de la caixa per als més petits han estat els escenògrafs Joan Baixas i Marina Baixas. Pare i filla, membres de la companyia teatral La Claca, amb una llarga trajectòria artística i referent del teatre visual, de titelles i d’objectes de casa nostra.
La seva proposta és una petita caixa de fusta i alumini, un teatret de 120 cm d’ample, 40 cm de fons i 60 cm d’alt. Aquesta va a sobre d’una base amb rodetes que mesura 60 cm d’alt, així l’alçada total de les dues estructures és de 120 cm perfecte per als alumnes d’infantil.
Les seves quatre parets es poden obrir i tancar fàcilment. Hi ha un fons d’escenari perfecte per a guardar-hi objectes. Des de la base de sota també es pot accedir a l’escenari.
A dins de la caixa hi trobem tot els elements essencials d’un teatre. Així trobem unes cortines que funcionen de teló, i unes varetes a la part superior de dins d’on es poden penjar decorats, etc. Inclou focus led, per una banda, llum frontal blanca amb un interruptor i per l’altre, llums de colors amb un comandament. També té 2 petits altaveus amb Bluetooth.
A més, a l’escola s’ofereix un banc de sons, teles per jugar, i titelles fetes a partir d’elements de la natura. La idea, però és que les classes juguin amb ella i per tant, facin les seves pròpies creacions de decorats, titelles, etc.
La prova pilot a l’escola Tres Pins
La petita caixa del Lliure va entrar al mes de febrer a les aules d’educació infantil de l’escola municipal Tres Pins de Barcelona. Una petita escola del barri del Poble Sec a on tenen tot un projecte entorn al teatre. Tots els dijous al matí els nens i nenes de tots els cicles es barregen per fer l’activitat conte – teatre. Un cop al mes es proposen diferents contes per representar, i es formen els grups. Durant quatre dijous cada grup treballa el títol escollit: el llegeixen, trien qui representa cada personatge, fan d’actors però també de públic, i entorn d’aquest també fan activitats de plàstica, mates, llengua, etc.
Per tota aquesta trajectòria i amor a les arts, des d’un inici la proposta va encaixar perfectament al centre. Però abans de començar a treballar amb la caixa, el professorat va rebre una formació inicial per part del Teatre Lliure. Sobre aquesta, l’Alícia Gorina explica “els donem la base perquè puguin acompanyar els alumnes a descobrir la varietat i la infinita diversitat del món, els despertin els sentits, investiguin les possibilitats del cos, descobreixin les mans i les seves possibilitats creatives i experimentin les històries que els agradin”.
A partir d’aquí, al llarg de 20 sessions, amb acompanyament del Lliure, els més petits de l’escola Tres Pins han pogut jugar amb la caixa en grups reduïts de 10. Amb l’objectiu que sempre ho fessin en plena llibertat partint de la descoberta, passant per la creació, i fins a arribar a l’aprenentatge.
Com explica una de les mestres que hi ha participat, Anna Izquierdo, coordinadora Educació Infantil Escola Els Tres Pins “a l’inici els nens i nenes experimenten, com que no acaben d’entendre que és exactament, comencen a manipular-la i investiguen amb curiositat”. A poc a poc, els infants descobreixen que és un teatrí i comencen a explorar amb il·lusió amb tots els seus elements: interruptors, música, sons, decorats i titelles.
Creació en petit format
El disseny i recursos de la caixa ofereixen moltes possibilitats de joc escènic i de creació en petit format. Els infants juguen amb les seves mans, poden fer teatre frontal – a la italiana, o treure les cortines i acabar accedint a escena des dels 4 costats. També es poden treure les varetes superiors i fer manipulacions de titelles des de dalt. I des de la base també poden entrar a l’escenari i fer titelles de mà o de dit. Fins i tot, s’hi pot realitzar teatre d’ombres.
Al final la caixa es converteix en molt més que una joguina a l’aula. Amb ella comencen a imaginar històries i a posar-les en escena, a fer d’actors o de públic i a convertir-se en autèntics professionals del món del teatre. L’Anna reconeix que és un bon recurs i que l’han utilitzat de forma transversal, i afegeix “són poques les directrius que els hi hem acabat donant, sobretot en temes tècnics i més complicats d’entendre com ara la il·luminació o el so”.
Ara, un cop passada aquesta prova, es faran els ajustos necessaris i es crearà un manual d’instruccions. I així, amb l’inici del nou curs al setembre, la petita caixa del Lliure ja arribarà a les escoles interessades a jugar, aprendre i descobrir amb el teatre. Aquesta es quedarà a les seves aules d’infantil durant un trimestre, i el seu professorat rebrà una formació prèvia. També està previst que, de tant en tant, artistes de teatre i d’objectes visitin l’escola i utilitzin la caixa per realitzar espectacles pensats específicament per aquestes edats.
El projecte pilot ha estat possible gràcies al treball de col·laboració que s’ha fet entre l’escola, l’equip de disseny i el Teatre Lliure. A més, està previst que aquesta mateixa escola continuï amb la prova pilot de la caixa de primària que començarà el pròxim mes de setembre.