Palafrugell, el barri de Sant Andreu de Barcelona, el Prat, Granollers, Lluçanés i Manlleu. Sis municipis i sis projectes, impulsats per centenars de persones amb un sol objectiu: eliminar les fronteres dels centres educatius i conectar els aprenentatges reglats i no reglats, coordinant la feina de tots els actors educatius de la localitat en base a la idea que sempre s’està aprenent. Aquesta és la filosofia de l’aliança Educació 360, que aquest 30 de gener ha celebrat el seu primer aniversari en amb una jornada de debat que ha estat encetada per dinamitzadors d’aquests municipis.
Cadascuna d’aquestes sis experiències ha estat l’eix central dels grups de debat que han donat el tret de sortida a la trobada, que s’ha celebrat al CCCB de Barcelona. Com construir l’Aliança col·lectivament a un municipi? Com teixir projectes comunitaris i propostes d’extraescolars per a tothom? Com es fa tot això en un territoris amb municipis petits? I com es connecta educació i cultura, tot donant oportunitats als adolescents? Aquestes han estat les preguntes de cada grup de debat, en el que han participat unes 300 persones.
“Les idees que destaquem són les mateixes que destaquen tots els grups: la necessitat de formar xarxa i fer-ho amb molta voluntat i un lideratge clar”, ha expressat l’Edgar Iglesias, dinamitzador d’un dels grups de debat. La transversalitat ha estat una altra de les claus; “hem de crear projectes plegats, per a que puguin durar en el temps i sobrevisquin a les persones que els han impulsat”, ha apuntat Estel Paloma, també dinamitzadora. “Necessitem sortir de la nostra zona de comfort”, ha afegit.
I precisament aquesta voluntat de trencar allò preestablert ha estat el que ha donat tanta bona acollida a Educació360. “Hem pogut connectar amb molta gent que ja està fent coses, però que encara no sabia com integrar les seves iniciatives”, ha explicat Carles Barba, director de l’Aliança. “La conclusió és que ningú pot canviar les coses sol”, considera.
En aquest primer any de vida, l’Aliança ha estat capaç de sumar 120 aliats, entre consells comarcals, xarxes d’entitats, centres educatius…S’han mentoritzat ja 40 projectes: 10 pilots d’Ajuntaments i 30 d’entitats que han treballat amb administracions i centres educatius per a resoldre reptes com l’equitat o la personalització de l’aprenentatge. Projectes com els dels sis municipis que han iniciat la jornada. “Aquests sis són exemples per a que els altres ho puguin tirar endavant”, ha opinat Barba.
Així, amb un primer any de feina afiançat, cal plantejar els reptes de futur de l’any que entra. Un d’ells és obrir la crida -que l’any passat va ser per entitats i ajuntaments- als centres educatius. La proposta que es fa es basa en tres eixos: la vinculació del temps lectiu i el no lectiu, conectar aprenentatges de dins i fora, i fer de l’escola un node més de l’ecosistema educatiu del municipi.
Eleccions municipals: fer de l’educació una aposta de ciutat
Aquest segon any de vida d’Educació360 s’emmarca en un context molt especial com són les eleccions municipals. “És un any amb moltes expectatives que ens permet incidir en com seran les apostes educatives dels municipis”, ha apuntat Rafael Homet, diputat delegat d’Educació a la Diputació de Barcelona, que assegura que estem en un moment “d’autodescobriment dels municipis”.
I és que la necessitat d’incorporar una participació més activa i flexible dels municipis a les renovacions pedagògiques és compartida per molts agents educatius. “Necessitem construir des de la base amb la il·lusió com a motor i amb un lideratge que vagi més enllà d’una legislatura”, ha ressaltta Laia Monterde, una altra de les dinamitzadores del matí.
Així, que l’Aliança s’apropi als grups polítics que formaran els nous consistoris, permet tenir un debat amb una duració “més llarga i transformadora”, considera Homet. I és que la proposta d’Educació360 no té “una concreció material simple, com podria ser la construcció d’un nou centre educatiu a cada municipi, sinó que són apostes adaptades a cada zona”, afegeix. És per això que ja el setembre passat, l’Aliança va elaborar una guia de propostes de política municipal que van entregar a tots els grups polítics per a que la consideressin abans d’elaborar la seva aposta municipal.
“Tots els colors afronten, encara que de manera diferent, el debat de l’educació des de la certesa que la connexió entre espais i actors és important”, explica Homet. Així, la feina de veritat començara un cop es formin els nous consistoris, moment en el que l’assessorament i acompanyament d’Educació360 serà continuada des del moment zero de la legislatura. “Estem encetant un model de construcció col·lectiva”, assegura Homet.