«Les mestres de les escoles ordinàries que tenen alumnes amb TEA a l’aula se senten molt soles», explica l’Anna Cabot. És psicòloga a l’Escola d’Educació Especial Montserrat Montero, a Granollers, i és també una de les professionals que fa vuit anys juntament amb professionals del CDIAP Granollers, CSMIJ i EAP Vallès Oriental 1 va impulsar un programa que volia revertir aquesta situació de soledat.
Es tracta d’un projecte de treball en xarxa entre els diferents recursos especialitzats que atenen nens, nenes i adolescents amb trastorn dins l’espectre autista (TEA). A través de sis sessions de dues hores durant el curs escolar on es tracten casos concrets d’alumnes de centres de Granollers i gran part del Vallès Oriental, es comparteixen els abordatges que fan des de cada servei, s’assessora des dels diferents àmbits d’intervenció als equips de les escoles ordinàries i s’inclouen ensenyaments específics sobre l’autisme.
Són unes sessions dinamitzades per membres de l’Escola d’Educació Especial Montserrat Montero, CDIAP, CSMIJ i EAP, on participen tots els i les professionals amb qui es relaciona l’infant. Per part de les escoles i instituts, hi va el tutor/a i pot assistir, el vetllador/a, el mestre/a d’educació especial, algun membre de l’equip directiu i els membres dels diferents serveis que han atès o atenen l’alumnat. A més, si l’alumne va a alguna teràpia privada, es convida al seu terapeuta, així com al referent de serveis socials si la família n’és usuària.
«Els mestres que atenen un alumne amb TEA exposen el cas i es va assessorant i donant les diferents visions, és un treball que a part de la visió dels professionals externs aporta entre els mestres la visió d’igual a igual, cadascú aportant el que aplica o li funciona a la seva aula », explica Cabot, ja que en aquestes sessions cadascú comparteix les seves experiències i la seva manera de treballar sense que una opinió valgui més que una altra. Així,s’intenta entendre millor l’alumne conjuntament i fer un abordatge més global, a partir de poder-lo entendre millor es podrà fer una millor intervenció.
Des del grup, intenten fomentar el treball amb l’alumnat des de la perspectiva del dia a dia a l’aula i no tant des d’un abordatge terapèutic individual . Com diu Rafa Villanueva (psicòleg clinic assessor del CDIAP Granollers i Caldes de Montbui i un dels impulsors del seminari: «el tractament és el tracte». «Són unes sessions molt experiencials», diu l’Anna, ja que el que més valoren és compartit el seu dia a dia. La valoració que es fa al finalitzar el seminari sempre és molt positiva per part dels mestres participants.
Observar l’alumnat de manera global
Per a Cabot, el més interessant del projecte és la diversitat d’agents que hi participen. «Les mestres coneixen als referents dels seus alumnes en els diferents serveis, i comparteixen les vivències amb altres mestres que es troben en situacions similars», explica la psicòloga. Des de ja fa uns anys també participen de les sessions, com a oients i en algun curs presentant casos, mestres d’escoles bressol. La seva visió és molt important pel projecte, ja que aporten metodologies de treball compartit que a vegades els centres d’infantil i primària no utilitzen tant, i permet veure l’evolució dels infants TEA des de ben petits.
Ajuntar a tot aquest equip de professionals de manera transversal fa que es coneguin les realitats dels diferents centres i serveis i que «se sentin més acompanyats, encara que siguin dues hores al mes» les que comparteixen, explica l’Anna. A més, fer-ho des de l’escola d’educació especial també permet trencar els estereotips vers aquestes. «Intentem presentar cada any algun cas de la nostra escola, i d’aquesta manera també sentim més que formem part de la xarxa de centres educatius i podem exposar com treballem i també les dificultats i dubtes amb els que ens trobem», diu Cabot.
Incrementar la relació de les escoles ordinàries amb l’escola d’educació especial també ajuda a conèixer millor els casos i valorar les derivacions cap a aquests centres. «Una part important dels alumnes presentats durant aquests anys al seminari han acabat escolaritzats a la nostra escola », explica la psicòloga del centre d’educació especial.
Ampliar el programa
Un dels avals que demostren la consolidació del projecte és la seva ja llarga trajectòria. «L’any passat vam treballar un cas d’un alumne que feia 6è i que ja vam treballar quan feia P5!», diu Cabot. Aquesta continuïtat s’ha aconseguit també per la complicitat entre tots els agents implicats. «És com un petit oasi perquè tenim molt bona relació entre tots els serveis, s’ha creat un bon clima entre nosaltres», explica l’Anna.
Disposar de més temps a les sessions de treball (inicialment eren sessions de tres hores) és un aspecte que els agradaria millorar. Amb els anys, aquest projecte s’ha pogut ampliar a la zona de Caldes de Montbui i Sant Celoni i arribar així a molts més mestres del Vallès Oriental.