A la vida hi ha decisions que són fàcils de prendre, n’hi ha d’altres que no ho són tant, però, al final, el que compta és que la decisió que es prengui sigui bona. Per prendre bones decisions es necessiten opcions, consells i una mica de guia. Quan som joves hem de prendre moltes decisions i molt importants – tant en l’àmbit personal com professional, però no tenim pràcticament idea de res i és més complicat triar l’opció correcta. Per això és necessari tenir un grup de suport, d’orientació, que ajudi a navegar la incertesa i la inseguretat que inevitablement apareixen quan passem d’adolescents a quasi adults.
Precisament això és el que es treballa a Educaweb. El passat 2 de desembre de 2021 es va celebrar la 14a edició dels Premis Educaweb d’Orientació Acadèmica i Professional. Aquests premis són per reforçar i demostrar que l’orientació acadèmica i professional sí influeixen favorablement en l’èxit professional.
“Podem fer referència a un estudi molt important, recentment publicat per l’OCDE, que per primera vegada demostra, més enllà de qualsevol dubte raonable, que l’orientació és útil pels alumnes i els joves.”, afirmava Josep Lluís Segú, el director general d’Educaweb, a la gala de presentació dels premis.
Enguany, el primer premi en la categoria d’Institucions se l’ha emportat MODUM, mentoria per l’èxit educatiu, el projecte de l’Associació Educativa Integral del Raval (AEIRaval). El jurat, representat a l’acte per Jaume Francesch, secretari general de la Confederació d’Organitzacions de Psicopedagogia i Orientació a Espanya, ha destacat que “el model d’orientació basat en la mentoria oberta és molt innovadora i comunitària, […] és una molt bona pràctica entre institucions públiques, privades i socials de diversos ambients i nivells socials i educatius, […] i afavoreix un treball de xarxa sistèmic i holístic”.
L’Associació Educativa Integral del Raval és una entitat privada sense ànim de lucre que desenvolupa programes d’intervenció socioeducativa al barri del Raval de Barcelona. Promou l’educació com a instrument de canvi social, i treballa per què els infants i joves d’aquest barri, i les seves famílies, puguin tenir igualtat d’oportunitats.
D’això tracta precisament MODUM. És un projecte de mentoria socioeducativa que pretén afavorir l’èxit educatiu dels joves del Raval d’entre 15 i 21 anys que estan en risc d’exclusió social. Aquest projecte funciona des de 2017 i, des de llavors, han pogut fer l’acompanyament de més de seixanta joves. “És un projecte que neix del coneixement profund de les necessitats de les persones adolescents del barri, i, a més, la convicció que la mentoria social pot suposar un gran suport dels centres educatius i serveis diversos del barri.” Així el definia la Sara Ruiz, educadora social de l’Associació Educativa Integral del Raval quan va recollir el premi.
MODUM treballa especialment en les etapes de transició educativa, per tant, s’adreça als joves de 4t ESO i 2n de Batxillerat en situació de desorientació acadèmica. A través de la mentoria complementen l’acció tutorial que es proporciona des dels mateixos centres educatius. De fet, l’acompanyament és un treball en equip entre diferents agents que col·laboren per oferir una mentoria completa: des dels centres educatius, els serveis socials, coordinadors de l’AEIRaval i fins i tot, un equip de recerca (ERDISC) per actualitzar i millorar el dispositiu.
“És un projecte d’artesania, com sempre que acompanyem les persones. El més satisfactori és veure com les persones adolescents que hi participen van desenvolupant-se, adquirint nous hàbits i definint el seu projecte de futur”, segons Sara Ruiz, la coordinadora de MODUM.
El projecte MODUM s’adreça a vint joves d’entre 15 i 21 anys per ajudar-los a definir el seu itinerari educatiu o laboral, oferint un referent positiu com és el mentor perquè l’acompanyat pugui reforçar i projectar unes expectatives educatives i laborals. L’Eva, una noia de setze anys, ho defineix en aquest vídeo com destacant la persona mentora com “una persona que t’ajuda a buscar el teu camí de la manera més fàcil i més completa que tu vulguis”.
Perquè el futur de les persones, en alguns aspectes, es pot controlar i tothom té dret a disposar d’oportunitats per triar el camí que els portarà al lloc on es vol arribar.