És dissabte i, per tant, és dia de mercat a Berga. Però avui hi ha alguna cosa especial. A més dels habituals paradistes de pagès i artesania, també han vingut uns convidats. Són 400 criatures, alumnes de les escoles del municipi, que venen a vendre els productes que han creat amb les seves cooperatives. Aquesta jornada és la posada de llarg d’un projecte que han treballat durant tot el curs i que els ha convertit en petits i petites emprenedores.
Es tracta del projecte CuEmE (Cultura Emprenedora a l’Escola), impulsat per la Diputació de Barcelona i que, enguany, ha arribat a la seva 12ª edició. La iniciativa està present a 107 municipis i 263 escoles en les quals s’han creat més de 400 cooperatives. “És una manera de dur l’emprenedoria a les aules. Això té un impacte educatiu brutal i, a més, ajuda al desenvolupament del municipi”, explica Núria Falguera, referent de Promoció Econòmica del CuEmE, que és dut a terme conjuntament amb la gerència d’Educació.
Aquest projecte es basa en un objectiu simple i alhora complex: crear una cooperativa des de zero a una aula de cinquè de primària. I des de zero vol dir treballar els estatuts, les normes, decidir els càrrecs, la repartició de tasques, buscar un nom i dissenyar un logotip, fer un estudi de mercat, pensar i fabricar un producte a vendre, fer-ne la promoció… “Es tracta d’una experiència real en què les criatures tenen molta responsabilitat”, afegeix Falguera.
Fins i tot han de buscar el capital inicial i registrar el CIF a l’Ajuntament -això sí, de manera simbòlica-. “És un gran projecte perquè és molt interdisciplinari. Treballem de tot durant tot l’any i, a més, posant de relleu valors que només té una cooperativa, com la solidaritat, l’empatia i la cooperació”, explica Marta Marco, docent de l’Escola Santa Eulàlia de Berga. Ella és una entusiasta del CuEmE i el desenvolupa des del principi. “Totes les criatures del municipi esperen amb moltes ganes arribar a cinquè per fer la cooperativa”, explica.
I és que aquest és un projecte que supera les portes de les aules de cinquè. I fins i tot les de l’escola, perquè requereix de la participació de moltíssims agents del municipi. “Perquè un projecte tingui èxit, ha de comptar amb moltíssims actors. Això sí, sempre amb la complicitat del claustre, que és qui ens guia. Perquè les administracions no som a l’aula; només som un acompanyant”, explica Anna Freixa, tècnica d’educació de l’Ajuntament de Berga.
Avui acaba el curs i volem felicitar els + de 9.000 escolars que han participat aquest any en el programa #CuEmE creant + de 400 cooperatives.
I donar les GRÀCIES a:
📷 Els 107 municipis adherits
📷 Les 263 escoles participants
📷 A tots els mestres, professorat i personals… pic.twitter.com/vNTAZ4PjHs— Educació Diputació (@educadiba) June 22, 2023
En contacte amb el municipi
Els alumnes no han de crear pas la cooperativa sols. A banda dels mestres, compten amb l’ajut de moltíssims agents del seu municipi. I, per facilitar-ho, hi ha l’Ajuntament, que és “imprescindible que s’impliqui per fer que l’experiència sigui enriquidora”, tal com apunta Falguera. Des del consistori es posa en contacte l’escola amb cooperatives properes, amb estudis de disseny que els ajuden a fer el logotip i també s’organitza una roda de premsa on els menuts presenten la seva iniciativa. Inclús, en alguns casos, poden arribar a conèixer l’alcalde.
“El fet de ser un poble prou gran com per tenir recursos, però prou petit com per conèixer-te amb tothom, té avantatges”, assegura Freixa. D’aquesta manera, el CuEmE s’acaba convertint en un projecte de municipi, que genera un sentiment de cooperació que es trasllada a les criatures. “És ideal per treballar la pertinença i per fer veure a les criatures que tothom, tingui les capacitats que tingui, té cabuda”, asseguren des de l’Ajuntament.
“Hi ha alumnes que, tal com està organitzat el currículum escolar, no ressalten. Però amb aquest projecte aquelles que sempre estan arraconadetes tenen un paper important i, alhora, els líders han d’aprendre a gestionar-se en un projecte cooperatiu. Hi ha reptes constants per cada criatura de manera individual”, resumeix Freixa.
Que cadascú tingui una tasca quasi feta a mida en una cooperativa és un dels aspectes que també destaquen des de les escoles. Es treballa la llengua, les matemàtiques, l’oratòria, la responsabilitat amb el medi tot prioritzant els materials reciclats, l’economia a l’hora de posar preus… “Però, sobretot, treballem valors”, assegura Marco. “Que tothom tingui una tasca i responsabilitat sense la qual l’objectiu final no és possible és un gran aprenentatge que deixa enrere la falsa creença que hi ha gent millor que altra”, afegeix aquesta mestra.
Totes les decisions es prenen en col·lectiu i s’ha d’aprendre a acceptar que la teva, potser, no és ni la millor ni la que més agrada. Però això no vol dir que no sigui vàlida. Que junts, tot surt millor. Aquests són alguns dels sabers amb els quals els alumnes han acabat aquest curs. Aquests, i l’experiència d’haver pogut dur a terme una cooperativa real, que ha dissenyat una idea i ha estat capaç de vendre-la.
I és que en aquest projecte res no és simulat. Durant el Nadal, les criatures realitzen un estudi de mercat i proposen un producte o servei a vendre. Hi ha de tot, des de braçalets o decoració artesanal fins a curses solidàries. Els alumnes de l’Escola Santa Eulàlia de Berga van mirar al seu voltant i ho van tenir clar. Van fer un calendari patumaire que, en lloc d’emmarcar l’any de gener a desembre, ho fa des de la Patum de 2022 fins a la de 2023. “El vam vendre com a xurros!”, assegura Marco.
El dia de mercat és com l’estrena d’una obra; el dia més esperat de l’any, on es veu el fruit d’un treball llarg i compromès. Però no és el final. Després de la jornada de vendes, encara calia fer comptes, quadrar la caixa i tancar la cooperativa. I, una vegada estava tot fet, quedava un pas: decidir què fer amb els diners.
Una de les poques normes del CuEmE és que cadascun dels projectes ha de destinar un tant per cent dels beneficis a una entitat sense ànim de lucre que trien l’alumnat. “Metges Sense Fronteres està molt bé, però tenim moltes entitats arreu del territori que fan molta feina i molt a prop”, expliquen des de l’Ajuntament, que fa una tasca de mapeig per explicar a les escoles el teixit associatiu del seu voltant. Hi ha protectores d’animals, entitats en favor dels col·lectius migrants, dels drets de les dones o per combatre la pobresa infantil. I, com que són locals, sempre s’intenta que algun representant vagi a l’escola perquè els nens puguin saber a què es dedicaran exactament els seus diners.
I, un cop fet això, arriba el moment d’acomiadar el projecte, el curs, i donar-se un caprici. Perquè els diners que resten després de fer la donació i de tornar el capital inicial (d’uns tres euros per alumne) es destinen a fer una activitat conjunta que, en el cas de l’Escola Santa Eulàlia, va ser una sortida a un parc aquàtic que va posar la cirereta del pastís a un curs que, de ben segur, no oblidaran.