Les vacances escolars d’estiu són sovint un repte de logística per a moltes famílies, per moltes diferents situacions. Moltes vegades hi ha problemes de conciliació ja que els dos progenitors treballen i han d’organitzar el dia a dia dels infants. També moltes vegades el problema no és tan de conciliació organitzativa sinó de recursos econòmics o de diferències culturals, que provoquen que molts infants visquin els mesos d’estiu com una etapa monòtona i en la qual es produeix una pèrdua d’hàbits.
Per tot això, en els últims anys està creixent exponencialment l’oferta d’estiu que ofereixen els ajuntaments als seus ciutadans més joves. Infants i adolescents poden gaudir del que es proposa com un estiu enriquit, una manera de viure les vacances de l’escola o de l’institut de manera enriquidora, amb activitats lúdiques i educatives per a tothom.
Hi ha molts municipis que han apostat per oferir un programa d’estiu enriquit. Un d’ells és Viladecans, que a més ha posat molt d’accent en l’equitat, ja que totes les activitats són gratuïtes però d’alta qualitat. La seva campanya es diu F’ Estiu Jove i ofereix 52 activitats diferents, amb un gran èxit de públic.
Viladecans s’ha centrat en la franja adolescent i jove, d’entre 12 a 18 anys, perquè sovint és la gran oblidada en les activitats de lleure. Els diferents tallers que s’ofereixen han estat escollits a partir d’una enquesta on els joves feien suggeriments dels temes que més els interessaven. Segons explica Ruth Cebador, tècnica d’Educació de l’Ajuntament de Viladecans, el programa ha tingut una gran acceptació per part del públic, i la valoració que en fan des de l’ajuntament és molt positiva.
Un dels punts forts del programa ha estat la implicació dels mateixos joves en el disseny de les activitats i en la difusió de tot el projecte, distribuint codis QR amb la informació per tota la ciutat, i fent sessions informatives als mateixos centres educatius.
Des de Sant Just Desvern, també s’ofereixen múltiples activitats. Tot i ser un municipi de poc més de 20.000 habitants, hi ha una àmplia oferta d’activitats educatives i de lleure durant l’estiu, amb 18 casals i activitats d’estiu diferents. Segons explica Clara Granados, tècnica referent d’Educació de l’Ajuntament de Sant Just Desvern, una de les raons del creixement de l’oferta és la conciliació laboral i familiar, però també una raó més profunda: “Hi ha un reconeixement molt més gran de la importància de l’educació no formal. El gran impacte que l’educació fora d’horari lectiu té en el desenvolupament i l’aprenentatge dels infants i adolescents és cada cop més evident. Les famílies i els poders públics són conscients de la intencionalitat educativa de l’educació no formal, entenent-la com a espai de socialització, participació, vinculació amb el poble, inclusió i establiment de vincles i creació de xarxes relacionals”.
Des de l’ajuntament de Manlleu, l’objectiu de les activitats d’estiu és donar “una oferta diversa i de qualitat, i assequible de preu perquè pugui ser equitativa”, explica la responsable d’Educació de l’Ajuntament de Manlleu, Núria Font. L’ajuntament contacta amb totes les entitats per poder fer una oferta coordinada perquè a les famílies els arribi més fàcilment la informació. Després, com a ajuntament, ofereixen casals temàtics, de format més petit, per complementar l’oferta que fan les altres entitats. “Intentem complementar amb la franja d’edat menys atesa, o amb temes i aprenentatges que estan poc coberts”, explica Font. Aquest estiu han tingut 145 inscripcions a aquests casals oferts per l’ajuntament. El total d’activitats ofertes a Manlleu són 30, de les quals 9 organitzades per l’Ajuntament, oferint unes 1000 places al municipi. Aquesta oferta d’activitats la fan bàsicament des de la regidoria d’Educació, coordinant-se amb Esports i Cultura. D’aquesta manera, l’ajuntament actua com a aglutinador d’aquesta programació d’estiu per garantir que siguin diverses, heterogènies i de qualitat, i per potenciar la participació d’infants i joves.
Transmissió de valors
Així doncs, les iniciatives per impulsar activitats d’estiu per oferir activitats educatives i de lleure estan creixent a molts municipis. Per què són importants aquest tipus d’iniciatives? Xavi Florido, responsable de Programes de Vacances i Extraescolars de Fundesplai, ens explica: “Cada cop hi ha més municipis que entomen les activitats de lleure com a part important de les seves polítiques educatives i d’infància. Aquestes iniciatives són importants per dos aspectes principals: Pel que fa a les famílies, la necessitat de tenir un espai de qualitat on poder deixar els infants per tal de conciliar la vida laboral i familiar és un aspecte important per les activitats de lleure a l’estiu. Així mateix, que aquestes activitats tinguin un preu ajustat és imprescindible per l’economia familiar. Pel que fa als infants, el fet de tenir activitats de qualitat proporciona un espai de gaudi i de transmissió de valors important i molt necessari”.
En efecte, mentre els infants i joves fan un taller de costura creativa, o de dansa urbana, o de bàsquet o robòtica, fan molt més que això. Aprenen a conviure, socialitzen amb altres persones, participen en la vida associativa… “Potenciem l’educació en valors i el compromís cívic”, resumeix Cebador.
Els municipis organitzen les activitats d’estiu en una tasca de treball conjunt amb totes les diferents entitats i teixit associatiu dels pobles. Molts tenen experiències prèvies, per tot el que organitzen al llarg de l’any com a ciutats educadores. Sovint, a més, els ajuntaments ofereixen programes mixtos entre les diferents regidories, com Joventut, Esports, Cultura i Educació, oferint un treball transversal que enriqueix el conjunt final.
Inclusió i equitat
Els municipis ofereixen activitats d’aprenentatge i lleure per tothom, i per això també tenen mecanismes per garantir que realment arribi a tothom, tant des del punt de vista econòmic com des de punt de vista de la inclusió i l’equitat cap als infants i joves amb diversitat funcional. Xavi Florido explica: “La gran majoria d’ajuntaments aposta per reservar places de les activitats de lleure promogudes per ells a infància vulnerable i a infància amb diversitat funcional. En molts casos, s’aposta per tenir un sistema de beques pels primers i un sistema de monitoratge de suport pels segons amb l’objectiu de treballar la inclusió a les activitats de lleure”.
Clara Granados parla de les desigualtats que pot provocar l’accés a l’educació no formal i explica com des de l’ajuntament treballen per l’equitat. “A l’Ajuntament de Sant Just Desvern som conscients que l’educació no formal és un recurs valuós per a garantir l’equitat social. Per a alguns infants l’estiu suposa un “temps mort educatiu” (desconnexió social, no adquisició de nous d’aprenentatges, etc.), mentre que per a altres infants l’estiu suposa un espai d’experiències, reptes, viatges, aprenentatges i relacions familiars i intergeneracionals, entre d’altres. Així doncs, treballem per fomentar la participació i l’accés de tots els infants a l’educació no formal, independentment de la seva situació personal, social, econòmica o funcional”.
Entre les diferents actuacions que porta a terme l’ajuntament, cedeixen espais a les diferents entitats per desenvolupar les diferents activitats, paguen el servei de vetlladors/es per a l’alumnat amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE) que participa en els diferents casals i mantenen un contacte constant entre Benestar social i les diferents entitats “per tal de garantir l’accés de tots els infants i adolescents a l’educació no formal, a més d’oferir beques per a les activitats i casals d’estiu a les famílies que ho necessiten”.
Viladecans s’ha centrat en la gratuïtat de totes les activitats i, a més, ha buscat que totes les activitats es poguessin adaptar a les diferents capacitats, i també ha creat una activitat específica per joves amb diversitat funcional, per tal d’incloure’ls en la proposta.
A Manlleu, per la seva banda, defensen que les activitats d’estiu siguin “una oferta integradora i equitativa – detalla Font-. Per això. reservem a tots els casals, siguin els oferts per l’ajuntament o els oferts per entitats privades, una sèrie de places per a infants becats des de Serveis Socials”. Aquesta ajuda arriba als infants que ja estan amb un seguiment de serveis socials, i hi ha un centenar de places repartides per tota la diferent oferta de casals o activitats. “Volem que tots els casals siguin diversos en composició social, tot i que això ens porta molta feina de gestió”. Així mateix, financen una part de tots els casals, per abaratir els costos per les famílies, i alguns dels casals temàtics són gratuïts, i paguen les vetlladores per a infants amb necessitats educatives especials.
Tots els ajuntaments fan una valoració molt bona de les diverses activitats d’estiu. Núria Font, des de Manlleu, fa un bon resum: “Ens serveix per a donar oportunitats educatives i no deixar ningú enrere, els infants i adolescents no es queden a casa durant l’estiu i reben estímuls que els ajuden a mantenir-se actius, a obrir la curiositat i explorar els seus interessos”.