Els consells escolars de centre (en endavant CEC) són el màxim òrgan de participació de la comunitat escolar en el govern del centre. La seva composició és diversa i amplia, ja que es troben representats els diferents estaments com són la direcció, el professorat, l’alumnat, les famílies, el PAS i també el municipi.
“El consell escolar (de centre) és l’òrgan de participació de la comunitat escolar en el govern del centre” (Art. 148 LEC)
“Els municipis participen en el govern dels centres educatius (…) per mitjà de la seva presència en el consell escolar” (Art. 159 LEC)
Aquestes dues referències de la Llei d’Educació a Catalunya, juntament amb la diversitat d’estaments representats, determinen de forma inequívoca la importància que pel municipi ha de tenir aquest òrgan, convertint-se en l’espai idoni per exposar i que sigui visualitzada la seva voluntat de participació i incidència en el fet educatiu. El seu coneixement de l’entorn, la proximitat a la ciutadania i la capacitat de dinamitzar diferents agents educatius, els ha de permetre aprofundir en la mirada dels ecosistemes educatius locals fent visibles les polítiques municipals. Tot plegat ho ha de convertir en un espai d’oportunitats on teixir aliances amb el centre escolar i la resta d’estaments.
Són espais idonis per a exposar i visualitzar voluntat de participació i incidència en el fet educatiu dels ajuntaments
La normativa en matèria educativa defineix de forma concreta quines són les funcions que té assignades el CEC, les quals venen determinades en l’article 148 de la LEC, incloent-hi l’aprovació del PEC, de la programació general anual, de les propostes de col·laboració amb entitats, de les normes d’organització, de la carta de compromís educatiu, del pressupost, de la programació d’activitats extraescolars, dels criteris de col·laboració amb l’entorn, i intervenir en el procés d’admissió d’alumnat, de selecció de la direcció, de resolució de conflictes i en l’avaluació del funcionament general i evolució del rendiment escolar.
D’aquest conjunt de funcions i competències, és important destacar-ne dues, per l’impacte de sostenibilitat que podrà donar als projectes municipals i per la possibilitat de crear aliances i ecosistemes educatius:
Aprovació del PEC i propostes de modificació. Com ja sabem el PEC és l’element nuclear on es defineixen els principis i els objectius generals del centre. Això fa imprescindible que des del municipi es tingui un coneixement exhaustiu, ja que totes les propostes hauran de mantenir coherència amb el PEC. Caldrà exercir doncs la corresponsabilitat per tal que estigui actualitzat i proposar les modificacions que es considerin oportunes per poder-ho alinear des de la política municipal. Paral·lelament també en els projectes de direcció i en l’aprovació de la PGA, caldrà vetllar perquè les propostes municipals, més concretes, siguin valorades i puguin arribar a ser incloses.
Aprovar propostes i criteris de col·laboració amb entitats, institucions, altres centres i amb l’entorn. Promoure i aprofundir en l’exercici d’aquestes funcions serà clau per teixir aliances i crear un ecosistema educatiu d’entorn.
Fer efectives aquestes tasques, implica anar més enllà de la responsabilitat legal que els atorga la normativa, exercint també una participació proactiva i reeixida que requerirà una preparació per part de la representativitat municipal, quant a:
- Un coneixement normatiu bàsic
- Aprofundir en el coneixement de les estructures i documents del centre
- Tenir detectats els moments clau en els cicles de vida dels centres
- Disposar un pla educatiu d’acció municipal coordinat
Sempre tenint també molta cura a l’hora de decidir quin serà el perfil de la persona que haurà d’exercir la representativitat municipal. Amb tot, la participació dels ajuntaments en els consells escolars de centre ens haurà de permetre:
- Estar alineats amb el PEC del centre
- Teixir complicitats i aliances comunitàries amb els diferents estaments per crear espais d’oportunitats
- Portar la veu del municipi a la comunitat escolar, fent conèixer les polítiques educatives i aportar propostes per desenvolupar-les.
- Connectar temps, espais i aprenentatges educatius dins del municipi
- Treballar per l’equitat i la igualtat d’oportunitats, aportant recursos i propostes que puguin contribuir a la reducció del fracàs i abandonament escolar
- Fer un retiment de comptes de l’activitat educativa a la comunitat
- Ser respectuosos amb el tràmit administratiu i les exigències normatives