Generar debat sobre l’educació en l’àmbit local i centrar-lo en els municipis és l’objectiu del nou espai virtual que avui engega la gerència d’Educació de la Diputació de Barcelona. ‘El blog de l’educació local’ incorporarà notícies, entrevistes, reportatges, cròniques i articles d’opinió pensats per entendre com l’entorn educa, com les ciutats es transformen per ser educadores i com agents diversos de la societat s’impliquen en la tasca educativa. Parlem de tot plegat amb Rafael Homet, diputat delegat d’educació de la Diputació de Barcelona.
S’estrena ‘El blog de l’educació local’. Què hi trobarem?
La nostra funció principal és donar suport a les polítiques educatives dels ajuntaments i el que volem és posar en valor la tasca educativa dels municipis. ‘El blog de l’educació local’, però, vol anar més enllà d’exposar aquesta qüestió, ja que creiem que posem en marxa una molt bona eina de treball en xarxa. Mitjançant aquest espai, enfocat des d’una vessant menys tècnica i més periodística, qualsevol regidor o regidora pot estar al cas d’experiències que es duen a terme en d’altres municipis, posar-s’hi en contacte i establir xarxa. I no només això, sinó que també servirà per complementar tota la formació continuada que es fa amb els regidors i regidores i entenem que el blog es pot convertir en una eina molt útil per està al dia de què s’està fent en política educativa municipal, una tasca sovint molt invisible.
Els pobles i les ciutats, l’entorn, en definitiva, és cada cop més un agent educador.
Nosaltres entenem que el temps educatiu és allò que viu qualsevol persona i l’entorn en el qual aquest individu es desenvolupa ofereix moltes possibilitats educatives. No podem oblidar que moltes actuacions educatives organitzades pels municipis no tenen únicament vinculació amb les escoles, sinó també amb els esplais, els clubs esportius, les entitats… per això és tan important teixir aliances entre tots aquests actors per crear un entorn potencialment educatiu. I és que hi ha estudis que demostren que sense l’entorn, l’èxit educatiu és molt difícil.
La realitat actual planteja reptes molt grans. Quin paper hi juga la innovació educativa i com s’hi adapta l’administració?
Un dels nostres grans objectius d’aquest mandat és lluitar contra l’abandonament escolar prematur. Tots els discursos, avui en dia, ens indiquen que per rebaixar aquests índexs d’abandonament cal apostar per la innovació, per canviar els temps educatius i és per això que treballem al costat de les organitzacions més capdavanteres en la qüestió com és la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, la Fundació Bofill o l’Associació Rosa Sensat. Junts replantegem el paper de l’entorn i acompanyem les innovacions perquè entenem que el municipi és qui detecta el fracàs escolar, qui el pateix i qui s’encarrega de reintroduir els alumnes a la societat.
Així doncs, ‘El blog de l’educació local’ entra de ple en el debat educatiu i ho fa des de les experiències dels pobles i ciutats.
Sí, des de la realitat, a partir dels projectes i les experiències ben fetes. Volem explicar, també, que els alumnes, tinguin l’edat que tinguin, poden formar part de projectes educatius inclusius i imprescindibles, sigui en una escola, en un esplai, una escola de música, una aula d’extensió universitària o qualsevol altre programa educatiu.