Continguts 360
En mirar les possibilitats de la fotografia i el vídeo 360 aplicat a l’educació, una de les primeres opcions que s’observa és fer viatges virtuals. Aquest tipus de continguts ens brinda una oportunitat excel·lent per viatjar a llocs insòlits i viure noves experiències.
De fet, hi ha aplicacions excel·lents com Google expeditions, que permeten amb els dispositius mòbils i els espectadors de la realitat virtual, visitar la gran muralla de la Xina, submergir-vos en un escull de corall o explorar l’espai exterior, per exemple. El professor pot transportar els seus alumnes a llocs que d’altra manera serien inaccessibles. I sense sortir de l’aula!
La creació d’aquest tipus de continguts també està disponible per a professors i estudiants. Amb el creador del Tour de Google, els professors creen visites virtuals i ensenyen als seus estudiants com fer les seves pròpies gires immersives, ja sigui amb les seves pròpies fotos 360/180 o imatges de Street View directament des del navegador.
El vídeo 360 té un gran potencial com a eina de narració de contes, particularment per a la vida real i la narració documental. Avui, s’ha convertit en una eina d’expressió molt poderosa per a la narració, oferint experiències que submergeixen l’usuari en la vida d’altres persones i els seus entorns. D’aquesta manera, la immersió en les experiències emocionals i físiques d’altres persones (per exemple , casos de Bullying,refugiats, canvi climàtic, guerres, violència de gènere, marginació social, etc.) i el sentit de la presència pot permetre a l’estudiant obtenir noves perspectives i l’oportunitat de generar una major empatia, comprensió i predisposició més profundes per ajudar. De fet, organitzacions com metges sense fronteres s’han fet conèixer, a través de 360 vídeos, el que succeeix en zones en conflicte com Síria o en l’interminable viatge de refugiats a la recerca d’un lloc segur a Occident. Aquesta tecnologia podria fer que ens preocupem més pel canvi climàtic? Estic segur que és una gran eina per sensibilitzar i motivar-nos per resoldre la crisi climàtica.
el streaming 360º a través de plataformes com YouTube fa possible assistir a un esdeveniment virtual o esdeveniment en viu. Imagina la possibilitat d’assistir a un concert amb els teus alumnes que s’està duent a terme en una altra part del món! Ja experimentem amb la producció i distribució de notícies en aquest format, que permet al públic veure el contingut a través del seu visor de VR tal com succeeix. Un nou sistema que ens permetrà acostar-nos a la realitat que l’ofert pels mitjans tradicionals d’Storytelling, una nova manera de saber el que està succeint al món.
Realitat virtual (VR)
La realitat virtual ens permet connectar les nostres aules amb entorns i situacions difícils d’aconseguir en la vida real. Es tracta d’una tecnologia que promou l’aprenentatge mitjançant l’exploració i el descobriment en primera persona, potenciant la construcció del coneixement a través de la interacció en un espai virtual.
Els entorns VR són capaços de recrear llocs que són inaccessibles, ja han desaparegut, i encara estan per descobrir. Imagineu la possibilitat de viatjar dins del cos humà recorrent el sistema circulatori i descobrint de dins com funcionen les cèl·lules sanguínies; explora l’antiga Roma en tota la seva esplendor, visitant els monuments que la van fer una ciutat fascinant o viatjant cap al futur i anant en una expedició a llocs que encara no s’han descobert, i a experimentar, per exemple, com sobreviure a Mart.
Aquesta tecnologia ens dóna la possibilitat de recrear ambients interactius que imiten el món real i que són difícils d’aconseguir a través de l’experiència directa, ja sigui per la seva complexitat, risc o cost. Per exemple, entorns virtuals en els quals és possible ensenyar una tasca perillosa (noves tècniques de soldadura, reparació de maquinària, treball elèctric, etc.) sense exposar l’alumne a perill i proporcionant així un ambient segur per a la seva Formació. D’aquesta manera, podria ser la solució en aquells entrenaments en els quals l’equip físic és car o limitat, on la interacció amb l’equip virtual permet als estudiants adquirir competències que els preparen per a situacions de la vida real.
La creació d’aquests entorns està disponible per a professors i estudiants. Hi ha eines de programari, que s’estan utilitzant en l’educació per crear mons virtuals o explicar històries. És una altra de les opcions que aquesta tecnologia ja ofereix, és a dir, la possibilitat que els alumnes l’utilitzin per dissenyar mons virtuals i aprendre a través de l’acte de creació.
Aquesta tecnologia ens dóna la possibilitat de recrear ambients interactius que imiten el món real i que són difícils d’aconseguir a través de l’experiència directa, ja sigui per la seva complexitat, risc o cost. Per exemple, entorns virtuals en els quals és possible ensenyar una tasca perillosa (noves tècniques de soldadura, reparació de maquinària, treball elèctric, etc.) sense exposar l’alumne a perill i proporcionant així un ambient segur per a la seva Formació. D’aquesta manera, podria ser la solució en aquells entrenaments en els quals l’equip físic és car o limitat, on la interacció amb l’equip virtual permet als estudiants adquirir competències que els preparen per a situacions de la vida real.
Realitat augmentada (AR)
La realitat augmentada permet als estudiants visualitzar i manipular objectes virtuals en 3D i fomentar l ‘aprenentatge basat en l’experimentació. Amb aquesta tecnologia els models tridimensionals es posen en mans dels alumnes i no els han d’imaginar, per tant, la relació amb els continguts, permetent un aprenentatge més efectiu.
La incorporació de la realitat augmentada en llibres i publicacions introdueixuna nova dimensióque enriqueix els seus continguts amb materials interactius complementaris, que vénen a la vida en forma d ‘ elements 3D,ídes, imatges i textos, etc. La realitat augmentada permet així noves formes d ‘ interacció amb el paper convertint la lectura en una nova experiència i llibres i publicacions impresas, en potents eines d’aprenentatge enriquits .
Hi ha eines informàtiques que posa a disposició dels docents la possibilitat d’ “incrementar” els manuals tradicionals, les pestanyes i els materials amb continguts multimèdia. D’aquesta manera, els alumnes accedeixen a text complementari , imatges, àudio i vídeo amb un simple escaneig.
La realitat augmentada també permet proporcionar dades rellevants associades a localitzacions físiques específiques i així proporciona més informació sobre llocs d’ interès, edificis i monuments, o recreacions del que eren com en l’antiguitat quan estaven en el seu millor moment, per exemple. En aquest sentit, la realitat augmentada promou el descobriment de la informació connectada amb el món real i converteix qualsevol espai físic en un estimulant lloc acadèmic. Professors i estudiants poden accedir a aplicacions de realitat augmentada que li permetin associar informació amb llocs d’interès en el seu entorn i així crear itineraris docents que enriqueixen un viatge.
A més, la realitat augmentada és una bona opció per crear jocs i donar suport a l’aprenentatge basat en La Gamificació A l’abast dels professors hi ha la possibilitat de crear activitats de caça del tresor, gimcanes o ruptures amb Eines de realitat augmentada geolocalitzades en què l’estudiant ha de seguir una sèrie de pistes o resoldre reptes.
La realitat augmentada també s’ha revelat com una excel·lent eina per guiar l’aprenentatge de competències i habilitats, amb el Formació Professional sent una de les principals àrees d’aplicació i validació d’aquesta tecnologia. Així, per exemple, ela realització d’una proposta pràctica, després de ser reconeguda pel programari de realitat augmentada l’entorn de treball , pot afegir una capa de dades amb informació addicional que indiqui a l’estudiant les especificacions tècniques, la forma en què s’utilitza o els passos a seguir per a la realització d’un taller o activitat de formació de laboratori. D’aquesta forma podràs veure i tocar els objectes reals i, al mateix temps, tenir el suport d’una guia interactiva ,que pot prevenir possibles errors i accidents.
Realitat mixta (RM)
Aquesta tecnologia s’utilitza experimentalment per proporcionar hologrames i simulacions en 3D en l’entorn real, que els estudiants poden manipular. Els estudiants interactuen amb els models virtuals utilitzant les seves mans, de manera directa i natural, sense perdre el contacte amb l’espai real.
Per exemple, pensar en un professor i un grup d’estudiants que visibilitza a través de les seves ulleres de realitat mixta el mateix holograma 3D del cos humà amb el qual tothom pot interactuar col·laborativament. El professor, al mateix temps que explica, interactua amb l’holograma mostrant el sistema circulatori, i els estudiants responen a les preguntes plantejades pel seu professor movent i manipulant el mateix model virtual.
Amb una realitat mixta, les portes s’obren per transformar elements intangibles i abstractes en elements manipulables i concrets. Amb l’ús d’hologrames és possible proporcionar experiències en primera persona amb elements i fenòmens que d’altra manera serien impossibles. Aquest és un salt qualitatiu important en aquelles àrees en les quals és difícil visualitzar processos o conceptes, proporcionant experiències on les idees complexes es converteixen en models 3D, que els estudiants poden manipular i explorar lliurement.
La realitat mixta també pot convertir-se en l’eina que facilita l’adquisició d’aprenentatges pràctics en els processos de formació en línia. Bé, quan l’ús d’aquesta tecnologia, mitjançant la teleformació, un professor o un professional extern pot portar casos pràctics a un grup d’alumnes de l’entorn en què desenvolupen el seu treball, quan s’utilitzen materials físics i en la manipulació d’elements hologràfics. Mentre que els estudiants, des de la seva escola, tenen la possibilitat de veure i interactuar, amb l’oportunitat de rebre un feedback en temps real, que els corregeix i suggereix les accions a realitzar. D’aquesta manera, el desenvolupament de plataformes de teleformació amb realitat mixta permet treballar en equip de treball col·laboratiu i remot ,i així millorar la col·laboració entre alumnes, professors i professionals externs.
Aumentame EDU: punt de trobada de la realitat ampliada en l’educació i la formació
A l’àmbit de l’aprenentatge i la formació, sorgeixen iniciatives relacionades amb tecnologies immersives, entre elles vull destacar el projecte aumentame EDU, de realitat estesa en educació i formació.
Aumentame EDU és una iniciativa de l’Associació espiral, educació i tecnologia que té com a objectiu contribuir i donar suport en el procés d’integració d’aquestes tecnologies, oferint un punt de trobada anual on professors, grups de recerca, dissenyadors de el contingut, els desenvolupadors d’aplicacions, les institucions i les empreses es connecten, comparteixen, inspiren i aprenen.
Aumentame EDU 2019, celebrada el 23 de novembre a la seu de la Universitat Pontifícia de Salamanca, sota el lema “explorant el futur de l’educació immersiva en 2019 i més enllà…”, va oferir una visió dels avenços de les tecnologies immersives en el desenvolupament d’estratègies en l’àmbit educatiu i educatiu. Va ser un aparador de l’ús actual d’aquestes tecnologies per a l’aprenentatge, destacant els seus beneficis i possibilitats, però també les seves limitacions i problemes, que s’han de resoldre com l’ús de tecnologies immersives progrés i es Generalitzi.
Si bé aquestes noves realitats suposen l’oportunitat de millorar el procés d’ensenyament i aprenentatge i obrir noves portes al coneixement, la seva incorporació, com amb la introducció de qualsevol innovació, aporta obstacles i reptes.
Conferència de Baltasar Fernández Manjón “ una visió crítica de les tecnologies educatives “va inaugurar el Congrés i va analitzar les principals barreres i desafiaments actuals per avançar cap a la generalització de les tecnologies immersives per a la Aprenentatge.
La conferència inaugural va ser seguida per diferents blocs de comunicacions, experiències i tallers, així com un Showroom d’empreses relacionades amb el sector. Hi va haver moltes i interessants propostes i experiències que van ser evidents durant aquest dia intens, en què vam poder aprendre de les bones pràctiques a l’escola i conèixer noves eines i projectes presentats per empreses i grups de recerca.
Amb aquesta nova edició d’Aumentame EDU s’ha quedat clar que les tecnologies immersives continuen endavant en l’educació i la formació, que hi ha múltiples possibilitats que ens ofereixen i que poden aportar valor a qualsevol nivell educatiu i educatiu.
T’esperem a Aumentame EDU 2020.