Mai abans no s’havia mirat l’escola amb tanta exigència ni s’havia dipositat en els docents tanta responsabilitat. El futur –incert i en canvi permanent– ha generat nivells notables d’ansietat respecte a la percepció de si mestres i professors estan preparant correctament les noves generacions. I amb l’escalfor d’aquesta pressió, neixen i reneixen mètodes, es comercialitzen eines i recursos, i s’imparteixen tallers i cursos a tal velocitat que, quan un docent es consolida en un d’ells, ja se li fa creure que està obsolet.
L’Obra Social ”la Caixa” parteix de la convicció que avui dia, més que mai, calen evidències d’impacte en educació: saber què funciona i en quins contextos. I també generar-ne coneixement, de manera que puguin inspirar altres, estimular altres, canalitzar el treball d’altres, sobretot en situacions d’estancament o en contextos de dificultat.
Generar una evidència d’impacte passa per consolidar una pràctica o un conjunt de pràctiques ben definides que, assentades en el temps, acaben generant canvis en els resultats d’aprenentatge que es poden mesurar de manera objectiva.
I precisament, identificar aquestes pràctiques transformadores constitueix avui dia una de les principals línies d’intervenció d’EduCaixa i del seu programa (R)evolució educativa, centrat en l’avaluació de projectes educatius com una eina eficaç de generació d’evidències i, per tant, de coneixement.
Promoure l’avaluació com a motor de canvi
La tasca d’EduCaixa promou l’avaluació com una autèntica palanca de canvi en educació, i ho fa donant als centres educatius l’oportunitat que experts investigadors de diverses universitats avaluïn els seus projectes, així com també els resultats obtinguts. Perquè és l’avaluació de la feina la que ens situa davant les evidències de veritable impacte. I només les evidències poden servir als altres i augmentar, d’aquesta manera, el seu impacte transformador.
Amb la intenció d’impulsar programes generadors de canvi a les aules i dins del seu cicle de conferències (R)evolució educativa, EduCaixa ha convidat els doctors Robert Slavin i Nancy Madden, que parlaran sobre l’avaluació i la generació d’evidències com a pilar de d’una veritable transformació i millora de l’educació.
El professor nord- americà Robert Slavin és reconegut pel seu treball en favor de l’avaluació i de la generació d’evidències d’impacte com a instrument de millora educativa i com a base per a les reformes en l’ensenyament. Dirigeix, a més a més, el Centre per a la Recerca i la Reforma en Educació de la Universitat Johns Hopkins (EUA) i col·labora amb l’Institut per una Educació Efectiva de la Universitat de York, que també impulsa la recerca i la divulgació d’evidències d’impacte educatiu.
Per la seva part, la doctora Nancy Madden és una autoritat internacional en recerca i aplicació de l’aprenentatge cooperatiu, amb una dilatada trajectòria en favor dels nens d’entorns desfavorits.
Partint de les recerques que relacionen la competència lectora amb l’èxit o el fracàs escolar, Slavin i Madden van fundar fa 30 anys Success for All, un programa escolar basat en l’aprenentatge cooperatiu per millorar la competència lectora dels infants que tenen un nivell baix. Actualment, milions d’alumnes es beneficien d’aquest programa, sobretot als Estats Units.
El proper 4 de juliol impartiran una conferència conjunta sobre avaluació de l’impacte i evidències en educació a CosmoCaixa Barcelona.