Visites a Google, Netflix, Stanford, Berkley, Minerva… Un viatge sens dubte únic i irrepetible amb el qual La Fundació Bancària “La Caixa” ha premiat recentment els millors projectes presentats al Repte Emprèn i al Repte Big Data, amb els quals culmina cada curs els seus programes formatius en emprenedoria i en recopilació, anàlisi i processament de dades massiu. Aquesta aventura formativa ha representat una oportunitat única per obrir la ment dels joves participants, orientar-los respecte a la formació que precisa el futur i ampliar les expectatives sobre ells mateixos. Els guanyadors del Repte Emprèn han estat l’IES l’Om (Picassent, València); els Salesians de Sarrià (Barcelona); l’IES Sineu (Mallorca); l’IES Diego de Siloé (Albacete); i La Salle Ikastetxea (Bilbao). Per la seva banda, els equips del col·legi Nuestra Señora de las Mercedes (Granada) i el col·legi Nazaret Oporto (Madrid) han estat els premiats en el Repte Big Data.
Ensenyament més pràctic i real
En total, vint-i-quatre noies i set nois dels equips guanyadors van viatjar el passat mes de juliol a la Vall californiana juntament amb els set professors que els han acompanyat al llarg de tot el curs en els programes, els campus i els premis d’EduCaixa: uns, dins del Programa Joves Emprenedors, destinat a desenvolupar els coneixements, les habilitats i la motivació per generar solucions a problemàtiques del seu entorn entre estudiants de Batxillerat i Cicles Formatius de Grau Mitjà; i, uns altres, dins del programa educatiu Big Data. Aquest projecte té l’objectiu de proporcionar a l’alumnat una sèrie de competències per viure entre dades, així com per extreure-les, processar-les i emprar-les, amb la finalitat de fomentar una actitud activa, crítica i realista cap a les tecnologies i els mitjans tecnològics.
Van ser, en total, deu dies de visites a gegants tecnològics com Google i Netflix, universitats de prestigi com Stanford, Berkley i Minerva, i startups espanyoles que estan desenvolupant els seus negocis en la Vall més científica del món. I totes elles guiades per professionals espanyols que treballen in situ i que van aportar als estudiants el seu punt de vista sobre l’educació i la formació a Espanya. En aquest sentit, tots van coincidir en un punt: que “l’ensenyament ha de tenir un enfocament més pràctic i connectat amb la realitat”, segons resumeix Patricia Alocén, directora d’EduCaixa, que va acompanyar als joves a totes les visites, activitats i tallers de treball que es van succeir durant els dies d’estada a San Francisco i Silicon Valley.
Segons Fran Blanch, professor d’Economia de l’IES l’OM de Picassent (València), “ha estat una oportunitat única, que la majoria de la gent no tindrà mai”. A més, “aquest viatge ha aportat un altre enfocament en forma d’aprendre, d’emprendre, d’estudiar i de treballar”. En la mateixa línia, Gema Hernández, docent de l’IES Diego Siloé, d’Albacete, valora que “després d’aquest viatge, aquestes noies i nois tenen més expectatives sobre ells mateixos”.
Competències més enllà de la nota
Amb permís de Google, i de la impressió que va causar estar en el seu quarter general el primer dia a Silicon Valley, la visita a Netflix va ser la que va deixar una empremta més profunda en estudiants i professors. No només per com personalitzen la seva oferta de continguts entre els seus 125 milions d’usuaris a través d’algoritmes, sinó pels puntals de “llibertat i responsabilitat” sobre els quals s’assenta l’empresa, l’horitzontalitat de les relacions professionals –sense jerarquies visibles–, el foment de participació i opinió, i la presa intel·ligent de decisions, basada en tests i anàlisis contínues sobre el comportament dels usuaris.
A les universitats que van visitar, els estudiants van destacar el compromís personal i el servei en favor del ben comú; la capacitat de treball en equip –en part desenvolupada a través de l’esport–; la capacitat de pensament crític, resolució de problemes i comunicació; i la configuració de la trajectòria personal en funció dels interessos de l’individu.
“Ens van explicar que no busquen expedients brillants, sinó allò que tu aportaràs a la teva comunitat, així com les coses que fas a la teva vida, a part d’estudiar. Es valora a la persona com un tot, no només per allò que estudia”, recorda Carmen Navarro, professora de Ciències i Tecnologia del Col·legi Nazaret Oporto de Madrid. Similar a l’opinió de Navarro, el professor Fran Blanch opina que “és frustrant que no es doni importància a les soft skills aquí. Només ens importa la nota, i sembla que fas una carrera i ja està fet tot. Però el món canvia i les empreses ja valoren aquestes competències”.
Big data per enfocar projectes de negoci
Part de les sessions de treball pautades al final de cada jornada van estar destinades a integrar els coneixement sobre l’ús de dades que tenien els guanyadors del Repte Big Data amb els projectes d’emprenedoria dels vencedors en el Repte Emprèn. L’objectiu era doble: d’una banda, millorar les idees de productes i serveis dissenyats pels estudiants emprenedors –amb la vista posada en la incubadora de projectes d’EduCaixa–; i, per una altra, prendre consciència de les possibilitats il·limitades de les dades i les seves aplicacions més intel·ligents.
Segons Blanch, “el big data els ha servit bastant per tornar a enfocar els seus projectes de negoci. Ara estan molt il·lusionats amb la idea de presentar el projecte a la incubadora d’EduCaixa”. En aquest sentit, la professora Gema Hernández apunta que “amb les visites i el treball conjunt que vam fer vam aprendre la importància del Data Science i que el futur va pel tractament i l’explotació de les dades al servei de qualsevol negoci. Tot es dirigeix cap a la personalització del consum”. De fet, el big data, al que EduCaixa destina un dels seus principals programes formatius, impregna la nova economia: qualsevol producte i servei es fa ressò de l’empremta digital que deixen els usuaris.
Per la directora d’EduCaixa, “l’ambient que es va crear va ser fantàstic. Es va notar que els joves tenen talent i que havien rebut una bona dosi d’inspiració amb les diferents visites”. I precisament la inspiració ha sigut el principal efecte d’aquest viatge. També per als professors que han tornat als seus centres carregats d’idees i recursos, però, sobretot, de conviccions sobre el que l’educació ha de ser.
“Hem de potenciar la passió pel que fas, l’empatia, el treball en equip, la responsabilitat i el compromís, no només els coneixements que aprenen”, explica Carme Navarro, física de formació i docent per vocació. “Nosaltres, els professors, tenim a les nostres mans el futur d’aquests nois i noies; canviem la manera d’ensenyar i ajudem a l’alumnat a desenvolupar les seves habilitats i valors als col·legis i universitats”, conclou la professora.