“En aquesta etapa que ens trobem, els departaments de Treball i Educació ens comprometem a treballar per la formació professional, també des de les nostres organitzacions”. Amb aquestes paraules, pronunciades fa uns dies durant l’acte d’entrega dels IV Premis del Consell Català de Formació Professional, que reconeixen la trajectòria individual de sis figures destacades en el camp de l’FP, el conseller d’Educació Josep Bargalló va refermar el compromís ja expressat altres vegades de prioritzar la millora de la qualitat de l’FP com a eix estratègic de la seva gestió. A més, va afirmar que “en la nostra aposta per una formació professional integral necessitem molts aliats. Tenim una formació professional d’excel·lència que cal millorar, però que ja ho és”.
L’entrega d’aquests premis va anar a càrrec del conseller Bargalló i del conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir el Homrani, als quals va acompanyar el president del Consell Català de la Formació Professional, Fabian Mohedano. El Homrani va explicar que “cal enfortir el sistema d’orientació i formació professional, com a instrument per reforçar l’apoderament dels joves que busquen la primera feina, i dels adults que necessiten reorientar la seva vida laboral”.
Durant el lliurament dels premis, Chakir el Homrani va subratllar que “són persones amb una dedicació excepcional a favor d’un model de Formació Professional de més qualitat i amb una visió més integral, que contempli la capacitat d’adquirir habilitats al llarg de tota la vida”. En la mateixa línia, Fabian Mohedano va remarcar que “aquestes persones premiades han afavorit a molts joves al llarg de la seva trajectòria. Aquests premis arriben en un moment molt important, perquè és imminent la creació de la comissió rectora que donarà pas a un procés de concertació, que clourà finalment amb la creació de l’Agència Pública de la Formació Professional”.
Els premis, que tenen la finalitat de distingir actuacions i tasques individuals que destaquin dins l’àmbit dels ensenyaments de formació professional a Catalunya, han reconegut la trajectòria de Begonya Gasch Yagüe, Antoni Durán Piñero, Àngel Lluís Miguel Rodríguez, Vicenç Mauri Claret, Xavier Farriols Sénder i Caterina Casado Latorre. Els premiats han col·laborat en l’impuls d’iniciatives d’èxit i innovadores en àmbits com la pedagogia, la gestió, l’assessorament, la qualitat, l’adequació a les necessitats del mercat de treball i la cooperació entre centres de formació i empreses, entre d’altres.
Els guardonats
Àngel Lluís Miguel Rodríguez (La Granja, Càceres, 1964) és formador de formadors, i des de l’any 2008 dirigeix l’institut Pere Martell, un dels centres públics de Formació Professional més destacats de Catalunya. La seva trajectòria professional ha estat marcada per la formació al llarg de la vida. Va formar part del grup de professors col·laboradors en l’experimentació dels Mòduls Professionals previstos a la LOGSE, va participar en el procés d’autoavaluació i millora del centre en el marc de l’experiència “Qualitat i millora contínua de l’ensenyament” impulsada per la Direcció General d’FP, i va contribuir a la creació de l’Institut Obert de Catalunya. També ha col·laborat amb l’ICE de la Universitat Rovira i Virgili, on l’any 2001 va començar a implementar accions formatives a distància pel professorat d’FP.
Antoni Durán Piñero (Badajoz, 1960) és director de l’Àrea de Qualificacions Professionals de l’Escola Sant Gervasi Cooperativa, situada a Mollet del Vallès. El jurat ha volgut destacar la seva voluntat de configurar un espai de formació i qualificació sota les directrius del model Europeu de les Qualificacions Professionals, i els requeriments de la formació i l’aprenentatge permanent al llarg de tota la vida, per als treballadors i treballadores. Ha tingut també una destacada participació en àmbits institucionals i privats del Vallès Oriental, assessorant i elaborant programes per a formació ocupacional, foment del cooperativisme, la formació contínua, formació laboral.
Begonya Gasch Yagüe (La Seu d’Urgell, 1965) va és directora i fundadora d’El Llindar, un centre situat a Cornellà de Llobregat, concebut per ser un espai alternatiu per acollir i educar aquells adolescents i joves exclosos del sistema educatiu reglat. Diplomada en Educació Social, Llicenciada en Psicopedagogia i Màster en Psicoteràpia Humanista. La seva trajectòria vocacional i professional, sempre ha estat vinculada als infants, adolescents i joves. És especialista en temes relacionats amb la fragilitat emocional i els recorreguts de fracàs emocional i recorreguts de fracàs eductiu i d’abandó. L’any 2016, conjuntament amb cinc altres escoles de segona oportunitat d’arreu d’Espanya, va impulsar la Xarxa Espanyola d’Escoles de Segona Oportunitat.
Caterina Casado Latorre (Barcelona, 1957) és una llicenciada en Medicina que ben aviat es va interessar per la docència, com a professora de formació professional de sanitat. Després va entrar al Departament d’Educació, com a responsable de l’elaboració dels currículums, les orientacions acadèmiques i la definició dels recursos i equipaments de les famílies professionals de sanitat i d’activitats físiques esportives. Així mateix, ha treballat en la definició i l’impuls de diverses mesures flexibilitzadores dels títols de formació professional. En destaca la seva participació en el projecte d’aplicació del Sistema Europeu de Crèdits per a l’Educació i la Formació Professionals (ECVET), en representació del Departament.
Vicenç Mauri Claret (Manresa, 1946) és un industrial molt implicat en la importància estratègica i operativa de la formació professional. Va ser cofundador del Centre de Formació Pràctica, de la Fundació Lacetània, i va col·laborant en la creació del Consell Català de la Formació Professional. Des del 1995 està vinculat a la patronal PIMEC, com a membre (i, durant set anys, president) del comitè executiu de la Catalunya Central, des d’on ha col·laborat amb diverses iniciatives molt vinculades específicament a l’FP i ha impulsat la participació directa del teixit empresarial tant en la detecció de necessitats com en el mateix procés formatiu.
Xavier Farriols Sénder (Barcelona, 1954) té un extens recorregut en el desenvolupament de polítiques públiques i en l’impuls de la cooperació i la mobilitat internacional a la Unió Europea, tant des de l’administració catalana com en la Comissió Europea. El jurat ha volgut destacar especialment l’impuls de programes innovadors, l’any 1986, per al foment de la continuïtat educativa dels i les joves i per facilitar la seva transició al treball. Així com l’intens treball per a l’elaboració i seguiment dels eixos estratègics definits en el I i II Pla General de Formació Professional de Catalunya, que van iniciar el camí envers un major reconeixement i valor de l’FP al nostre país.
Durant l’acte, la doctora en sociologia Cristina Sánchez, va mantenir un diàleg amb guardonats sobre el fet d’haver rebut el premi i sobre els reptes en l’FP de cara als pròxims anys. Sánchez també va entrevistar a dos alumnes guanyadors del campionat Catskills, Robert Lara, de l’Institut Badia del Vallès, que va rebre una medalla pel disseny de pàgines web; i Laura Daniela Jaramillo, de l’Institut la Pineda de Badalona, que la va rebre per l’habilitat professional en instal·lacions elèctriques.
El Consell Català de Formació Professional
La selecció dels sis premiats per haver excel·lit en el món de l’FP a Catalunya durant l’any 2018 l’ha dut a terme un jurat format pel president del Consell Català de Formació Professional i els membres de la Comissió Permanent d’aquest òrgan. El consell feia quatre anys que no es reunia i ho va fer just abans de la concessió dels premis.
El Consell Català de Formació Professional és l’òrgan de consulta i assessorament en matèria d’FP de la Generalitat de Catalunya, i compta amb la participació d’organitzacions empresarials i sindicals (Foment, PIMEC, UGT i CCOO), així com d’entitats municipalistes (Associació Catalana de Municipis i Federació de Municipis de Catalunya) i del Consell de Cambres de Comerç.
Vinculat als departaments d’Educació i de Treball, Afers Socials i Famílies, aquest òrgan és complementari del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya i del Consell Escolar de Catalunya.
1 comentari
HAHAHAHAHA PER ENÈSIMA VEGADA. AU VA.