Castellbell i el Vilar, Granollers, L’Hospitalet de Llobregat, Manresa, El Prat de Llobregat, Manlleu, El Lluçanès, Sabadell, el Moianès i Badalona Sud, pel que fa a la demarcació de Barcelona, i Salt, a Girona, han estat els 11 municipis pilots del programa Educació 360. “El pilotatge d’aquests ajuntaments al llarg d’aquest primer any de funcionament de l’Educació 360 ha generat un coneixement que és el que ara estem transformant en una guia, que es publicarà en els propers mesos, i servirà per a la resta d’ajuntaments a partir del proper mandat”, explica Lídia Garcia, tècnica de la Diputació de Barcelona.
Cadascun dels municipis, recorda Garcia, ha posat el focus en un dels quatre eixos amb els quals s’ha estructurat el programa: equitat; connexió d’aprenentatges, espais i temps educatius; millora de l’oferta educativa fora del temps lectiu; i governança i creació de xarxes territorials. “Totes aquestes xarxes de connexions conformen la idea d’un ecosistema 360”, afegeix.
Perquè, com diu el diputat d’Educació de la Diputació de Barcelona, Rafael Homet “només des de la proximitat es poden identificar i promoure totes les oportunitats educatives d’educació a temps complet per poder garantir una educació de qualitat a tothom i al llarg de la vida”.
Amb aquesta mateixa voluntat compartida d’eixamplar l’aliança a tots els agents educatius locals, i d’incorporar els ajuntaments a l’aliança 360, el setembre de 2018 les tres entitats promotores: Diputació de Barcelona, Fundació Bofill i Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, van presentar el document Propostes de política municipal 2019-2023 en el qual s’identificaven “9 propostes i 36 mesures concretes adreçades a aquells ajuntaments que vulguin impulsar iniciatives en clau d’Educació 360, segons escrivia Rafael Homet al Blog de l’Educació Local. Des d’aleshores s’ha multiplicat l’adhesió d’ajuntaments i ens locals, superant actualment la setantena.
Reivindicar el paper del món local
En un recent article publicat a El Periódico, Rafel Homet, Ismael Palacín i Pilar Gargallo com a representants de les tres entitats promotores, recordaven els dos reptes que planteja el programa perquè ajuntaments i centres educatius “incorporin la mirada de l’Educació 360”. En el cas dels ajuntaments, escrivien, “els propers governs locals tenen una gran oportunitat per impulsar l’Educació 360, teixir aliances educatives locals i convertir els seus municipis en veritables ecosistemes educatius.
En paraules del gerent d’Educació de la Diputació de Barcelona, Jordi Plana “l’àmbit local és l’espai idoni per desenvolupar projectes d’educació a temps complet, ja que és on es pot garantir millor les oportunitats educatives i la coordinació de tots els actors locals.”
La implicació i el lideratge dels municipis en la iniciativa Educació 360 és una mostra més de la llarga tradició d’implicació en l’àmbit educatiu dels ajuntaments i el conjunt del món local, especialment en l’acompanyament a l’escolaritat a través de la dinamització de programes i plans socioeducatius en col·laboració amb altres agents del territori, amb el suport als projectes educatius dels centres escolars, a les famílies, promovent activitats educatives més enllà de l’horari lectiu, i creant i gestionant una extensa xarxa d’escoles i equipaments educatius de titularitat municipal, com les escoles bressol, de persones adultes, de música i art, d’educació especial, i d’ensenyament reglat.
Amb Educació 360 es pretén estendre les experiències d’Educació a Temps Complet a tots els municipis, i seguir construint aliances per connectar actors, capacitats i recursos per assolir un model educatiu de qualitat a Catalunya, que ofereixi més i millors oportunitats educatives, d’aprenentatge i de desenvolupament personal a tothom i al llarg i ample de la vida.
En definitiva, els ajuntaments i la Diputació de Barcelona amb la seva implicació a l’Aliança 360 posen al servei de la transformació i el canvi educatiu el potent ecosistema educatiu local.