“Quan arriben a 5è tots els nens esperen fer les cooperatives, és una activitat que ja està molt consolidada a l’escola”, comenta Victòria Sánchez, cap d’estudis de l’escola Llorens Artigas de Badalona. “Els permet entendre molts objectius -afegeix-, no només el fet de muntar la cooperativa i dissenyar i vendre el producte, sinó que ens hem adonat que ens millora el clima de l’aula, perquè aprenen a fer assemblees, a consensuar els acords i a respectar l’opinió del qui opina diferent”.
CuEmE (“Cultura Emprenedora a l’Escola”) és un programa impulsat per la Diputació de Barcelona, que busca fomentar l’esperit emprenedor en clau cooperatiu entre l’alumnat del cicle superior d’educació primària (5è i 6è), especialment de cinquè. Va arrencar fa deu anys a set municipis de la demarcació i en l’actualitat n’arriba a 105, que són el 40% dels que tenen escola. Al llarg d’aquests 10 anys, han passat pel programa al voltant de 48.000 alumnes, que han muntat més de 2.000 cooperatives.
Durant un curs escolar, l’alumnat crea i gestiona una cooperativa escolar amb el suport de la comunitat educativa, l’administració i agents socials de la seva localitat. S’utilitza la metodologia del treball per projectes, amb la qual s’intenta reforçar valors com la solidaritat, la igualtat d’oportunitats i l’equitat, alhora que constitueix una eina d’inclusió social. La cooperativa centra l’activitat empresarial en la persona i no en el capital; es gestiona de manera democràtica i participativa i dona part dels beneficis a projectes socials. L’altra part es destina al retorn de la inversió que hagin fet els alumnes o a una activitat grupal (una excursió o un berenar, per exemple) entre tots els que hi han participat.
“La vida real”
Segons les entrevistes realitzades per l’Àrea d’Educació de la Diputació de Barcelona als centres que participen al programa des de la seva creació, els equips directius valoren especialment el fet que CuEmE ajuda a vincular persones i entitats diverses, dins i fora de l’escola, la multidisciplinarietat, la cohesió del grup, el seu vessant social (que té un efecte engrescador perquè són els mateixos alumnes els que fan la selecció de l’ONG a qui destinaran els guanys i interaccionen amb aquesta entitat) i el treball de les competències transversals: autonomia, responsabilitat, creativitat, treball en equip, tolerància a la frustració, comunicació, etc.
“Es treballa amb continguts molt relacionats amb la vida real, i això fa que als nens els motivi, que vegin que aquell esforç que fan té un fruit”, afirma Imma Armengol, exdirectora de l’Escola La Valldan, de Berga. Meritxell Mas, l’actual directora, destaca que “els alumnes desenvolupen aspectes que potser en el dia a dia no poden desenvolupar, com l’autonomia, el treball cooperatiu, la iniciativa personal… són aspectes que a l’escola no sempre pots posar-hi tot l’èmfasi que voldries”.
Adaptabilitat i flexibilitat
Per a Alfredo Vega, diputat d’Educació de la Diputació de Barcelona, el programa té la virtut de “generar sinèrgies entre dos àmbits complementaris, com són l’educació i el desenvolupament econòmic local”. “En els seus anys de vida el programa ha anat evolucionant i s’ha anat adaptant a les diferents circumstàncies i contextos, però ha mantingut aquesta essència de vincular persones i organitzacions de dins i fora de l’àmbit escolar, amb l’objectiu de permetre i reforçar aprenentatges significatius i de posar en pràctica habilitats i actituds cooperativistes i emprenedores”, afegeix Vega.
Des de la Diputació se subratlla també que el programa es caracteritza per la seva adaptabilitat i la flexibilitat, la qual cosa es tradueix en una diversitat de modalitats de venda (mercats presencials de diferents escoles i municipis, mercats a centres escolars, mercats virtuals, etc.) i també explica que es pugui aplicar a qualsevol tipus de centre i territori: des d’escoles grans amb 3 i 4 línies fins a escoles rurals, però també a centres d’alta complexitat i fins i tot es fa en un centre d’educació especial (CEE El Pontarró de Martorell).
Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon, especialment, a l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4 “Garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitats d’aprenentatge durant tota la vida per a tothom”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’Agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.