El ventall d’accions educatives que incorporen una visió crítica sobre l’economia és cada vegada més ampli, però encara cal continuar treballant per donar forma al model en què somiava el recentment desaparegut Arcadi Oliveres, professor d’economia a la UB i la UAB i tot un referent de les finances ètiques i solidàries: “Cal crear un nou paradigma que respongui a la idea bàsica de l’economia, que és que l’economia funciona per a cobrir les necessitats de les persones”, apuntava.nnDes de la visió d’equitat, justícia social i drets humans, l’educació crítica posa sobre la taula que és necessari mostrar les alternatives al model financer vigent i que cal reflexionar sobre quin model econòmic volem i quin lloc haurien de tenir en ell les finances. Si l’educació financera forma part del projecte educatiu és fonamental incidir perquè inclogui la sensibilització sobre els impactes humans, socials i ambientals del sistema financer i de l’operativa bancària i per a assignar responsabilitats individuals i col·lectives en la construcció d’una societat més justa i solidària. Això significa potenciar un model financer inclusiu, que no discrimini per raons de sexe, gènere, procedència, i/o qualsevol altra raó; un model que incorpori criteris socials i ambientals i que garanteixi el compliment dels drets humans i dels compromisos adquirits per a aconseguir els Objectius de Desenvolupament Sostenible.nnAmb aquest esperit de transformació, els dies 29 i 30 d’abril se celebra la tercera edició de les Jornades de RedEFES – Xarxa d’Educació en Finances Ètiques i Solidàries– sobre educació i finances ètiques, adreçades a professorat, entitats i educadores. Sota el lema ‘Desconstruint l’ensenyament de l’economia’, les jornades, que tindran lloc a l’Associació de Mestres Rosa Sensat, tenen com a objectius fomentar el debat sobre el model d’educació econòmica actual i reflexionar sobre els enfocaments i les metodologies predominants a les aules, així com plantejar alternatives per a una educació econòmica crítica i plural, visibilitzar i compartir experiències i recursos educatius d’impuls de les finances ètiques i impulsar un espai de trobada entre professorat i entitats interessades a treballar les finances ètiques en l’educació formal, informal i no formal.