Quan dos nens descobreixen que un porquet malvat i egoista vol impedir que es doni a conèixer l’Agenda Urbana de Viladecans, a fi d’aturar-lo, es veuen immersos en una aventura trepidant que els porta a recórrer la ciutat resolent proves i enigmes. El que no esperen és que amb els seus actes aconseguiran una cosa que els commourà: la unió i l’esperança de tots els veïns per a un futur millor. Aquesta és la sinopsi de ‘Agenda Urbana, tenim una missió’, un conte adreçat a infants d’uns 10 anys en la creació del qual han participat tècnics municipals, antropòlegs i pedagogs. El conte s’ofereix en diverses versions (imprès, digital, audiollibre o fins i tot teatralitzat) i aconsegueix fer arribar de forma natural les fites que Viladecans s’ha marcat per complir amb els ODS. Les cinc fites de la ‘Missió Viladecans 2030’.nnAquest municipi del Baix Llobregat s’ha convertit en un dels pioners a Catalunya a emular la nova fórmula de la Comissió Europea per fer front als reptes de futur, el treball per Missions, inspirat en aquella innovació col·lectiva de l’episodi llunàtic de la cursa espacial. Amb la mirada posada en la icònica data del 2030 que marquen les agendes internacionals en desenvolupament sostenible, Viladecans crea un espai de treball entre al societat i administració per fer camí en els seus grans objectius com a ciutat.nnEl juliol passat es van presentar les Missions Viladecans 2030, que inclouen 5 grans fites: lluitar contra el canvi climàtic (amb l’objectiu de fer de Viladecans una ciutat neutre climàticament); fomentar la igualtat d’oportunitats; complir amb el model de ‘ciutat de 15 minuts’, en la qual totes les persones tinguin a un quart d’hora de casa els serveis essencials; aconseguir que tothom nascut a partir del 2010 tingui estudis post-obligatoris; i promoure una comunitat resilient, que cuidi de tothom i estigui cohesionada per una creixent igualtat de rendes. Per fer-ho, l’ajuntament s’ha proposat aplicar-se el vell proverbi africà segons el qual per educar a un infant fa falta tota la tribu, que traduït a l’actualitat vol dir implicar tots els agents de la ciutat.n
‘Agenda Urbana, tenim una missió’
nEl conte el protagonitzen un nen i una nena d’edats similars al públic als que s’adreça, i hi apareixen cinc personatges als quals els nens han d’ajudar perquè es troben amb dificultats provocades per les males intencions del porquet, que encarna l’egoisme i l’individualisme. Cadascun d’aquests personatges representa cada Missió de l’Agenda Urbana, i d’aquesta manera es fan servir com a medi per explicar d’una manera comprensible els beneficis d’aconseguir portar-les a terme. Per fer-los més propers, els personatges són persones comunes: una botiguera, un conductor, un estudiant adolescent i un empresari, així com l’àvia dels infants. S’ha volgut fer entendre que un petit gest pot desencadenar tota una millora de la ciutat.nnnn nnPer buscar l’atractiu de la trama pel lector al conte s’hi han incorporat proves i enigmes de diferents nivells de dificultat que poden resoldre, fent d’aquesta manera que se sentin motivats per la seva lectura. Ja s’ha provat amb èxit a escoles i casals de lleure, i al recent Festival de Teatre Al Carrer de Viladecans s’ha estrenat la seva versió teatralitzada per a conta-contes.n
‘Busquem changemakers’
nA banda, i amb la vista posada en el públic adolescent (12-18 anys), s’ha llençat el vídeo-podcast ‘Busquem changemakers’ per divulgar els temes principals de l’Agenda Urbana. De moment s’han emès cinc episodis protagonitzats per joves de Viladecans, i cada sessió ha estat destinada a una temàtica que els toca de prop: consum i economia circular, educació i professions del futur, mobilitat sostenible i inclusiva, consciència col·lectiva i món digital.nnnn nnAmb l’objectiu d’ampliar l’abast del debat i potenciar l’actitud proactiva del jovent, aquest mateix curs els continguts i insights generats en cada episodi es convertiran en guies i materials didàctics dirigits a docents i educadors, encarregats de presentar els temes als estudiants, incentivar noves discussions i generar reflexions entorn del paper que exerceixen en el col·lectiu al qual pertanyen.nnEl format de presentació de cada tema a l’alumnat de Viladecans es va dissenyar especialment perquè fos dinàmic i atractiu. S’aplica la metodologia de Classe Invertida (flipped classroom), en la qual els alumnes reben els vídeo-podcasts per estudiar i reflexionar a casa, i a classe s’apliquen dinàmiques-taller guiades pel professor, amb metodologia Design Thinking, per fomentar la participació individual i la co-creació d’idees. Al final, cada dinàmica generarà un document viu amb les aportacions, idees i visions de futur obtinguts a l’aula i que podran ser actualitzats contínuament amb nous continguts de cada alumne al llarg de l’any.