El 25,2% de l’alumnat de Catalunya té un nivell baix o mitjà-baix* de comprensió lectora a 6è de primària. És a dir, 1 de cada 4 infants quan finalitza la primària no aconsegueix assolir un nivell lector que li garanteixi comprendre amb facilitat allò que llegeix i assegurar així el seu èxit educatiu i social.
La recerca ens assenyala de forma contundent que un bon nivell de comprensió lectora és un factor protector del fracàs escolar perquè té una influència sobre el rendiment acadèmic superior a la de l’entorn socioeconòmic de l’alumnat (PISA, 2018).
Els infants amb un baix nivell de comprensió lectora, tot i saber llegir i fer-ho amb fluïdesa, presenten dificultats per interpretar causes i conseqüències en una història, distingir la informació rellevant a una taula, gràfic o imatge, i integrar tota la informació d’un text per argumentar la seva importància, entre d’altres.
El programa LECXIT, promogut per la Fundació Bofill, té per objectiu impulsar l’èxit educatiu a través de la millora de la comprensió lectora dels infants de 4t, 5è i 6è de primària.
Després de més de 10 anys de trajectòria, al gener de 2023 LECXIT inicia un nou repte: el programa s’implementarà a 50 nous centres educatius de Catalunya que formen part d’un estudi d’impacte més ampli que permetrà mesurar l’eficàcia del LECXIT. Per això, l’entitat inicia una crida per incorporar 500 nous voluntaris i voluntàries de tota Catalunya.
Les persones voluntàries, la clau del programa LECXIT
Davant d’aquesta situació, el projecte LECXIT vol contribuir a que tot l’alumnat adquireixi un nivell de competència lectora que asseguri el seu desenvolupament educatiu i social.
Els voluntaris i voluntàries són la peça fonamental que fan possible que més d’un miler de nens i nenes tinguin un company lector: LECXIT funciona a través de sessions individualitzades d’acompanyament lector d’una hora a la setmana (en horari extraescolar) entre un infant i una persona voluntària.
El programa compta amb una xarxa de quasi 300 espais LECXIT a 140 municipis amb més de 1.900 parelles lectores. La tasca del voluntariat ajuda a completar la dedicació del professorat enfortint el treball individualitzat.
Si vols ser voluntari o voluntària del LECXIT no necessites experiència prèvia: només compromís, passió per la lectura i ganes de ser part d’un canvi.
Consulta més informació aquí, i fes-te voluntari lector!
*L’avaluació de 6è de primària 2021. Quaderns d’avaluació núm 50. Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu-Generalitat de Catalunya): http://csda.gencat.cat/ca/arees-actuacio/publicacions/quaderns-avaluacio/quaderns-avaluacio-50/