La Societat Catalana d’Història Cultural (SCHC) és un centre privat d’estudis avançats i recerca en ciències humanes i socials fundat amb el propòsit principal de gestionar el llegat i l’arxiu del professor Josep M. Pujol. El centre té entre els seus objectius programar activitats de formació permanent vinculades a l’educació, amb el propòsit de donar resposta als reptes i a les realitats de l’ensenyament català dels nostres dies. Enguany, la SCHC ha concentrat els seus esforços a aprofundir en una qüestió que desperta un gran interès i una veritable inquietud entre els docents: el nou currículum educatiu.
El 29 de maig passat l’entitat va organitzar dels Coŀloquis Catalunya Educació 2024, que amb el lema «Educar avui, educar demà» va explorar en aquesta segona edició les característiques del nou currículum i els reptes que planteja. Els Coŀloquis van permetre un debat viu i transversal no només entre els ponents –psicopedagogs, comunicadors i professionals de l’àmbit de l’educació– sinó amb el públic, format fonamentalment per docents. L’acte, al qual va assistir una setantena d’assistents, va revelar la vigència del tema proposat per l’entitat i múltiples veus, entre els convidats i els assistents, van expressar la necessitat de continuar aprofundint en el debat i de fer-lo tan accessible com fos possible.
Amb aquest propòsit, la SCHC va organitzar els proppassats 29, 30 i 31 de juliol unes Jornades Pedagògiques Virtuals d’introducció al nou currículum educatiu, que ha comptat amb la coŀlaboració del Centre d’Estudis Econòmics i Socials, El Diari de l’Educació, l’Espai Línia del Grup Comunicació 21 i l’Institut Obert de Catalunya, amb la participació de la Universitat de Barcelona i amb el reconeixement del Departament d’Educació i Formació Professional. Han estat coordinades per dos professors de la Universitat de Barcelona: Pere Ignasi Poy, també president de la SCHC, i M. Àngels Carvajal.
A les Jornades, que combinaven sessions síncrones amb tasques asíncrones, s’hi van inscriure cent-cinquanta docents. Els inscrits van depassar en més d’un cinquanta per cent les projeccions inicials fetes per la SCHC i el Departament. Aquesta realitat i la insistència en la necessitat d’eixamplar el debat, van fer necessari organitzar una segona edició de les Jornades aquest mateix estiu, dutes a terme el 26, 27 i 28 d’agost. Malgrat escaure’s al final de les vacances d’estiu s’hi ha escrit una cinquantena de docents.