La Formació Professional (FP) a Espanya ha experimentat un creixement sense precedents en l’última dècada, amb un augment del 55% en les matriculacions* i un creixement del 460% en la creació de nous centres de titularitat privada*. Avui, aquesta opció educativa representa una via essencial per a gairebé un terç dels estudiants postobligatoris*, la qual cosa reforça la seva rellevància com a motor de desenvolupament econòmic i social. Aquest increment ha estat acompanyat de reformes significatives, com la nova Llei d’ordenació i integració de la Formació Professional o el Pla Estratègic d’Impuls de la Formació Professional, els quals promouen un plantejament renovat en la FP i exigeixen als centres educatius una ràpida adaptació a noves normatives, i la creació d’una proposta educativa atractiva i diferenciadora en un sector en expansió.
Concretament, la nova llei de FP planteja nous reptes, que van des de la gestió acadèmica fins a una major col·laboració de les empreses en la nova FP Dual. Aquí és on les plataformes de gestió educativa juguen un paper fonamental per oferir una solució integral i específica que doni resposta a les necessitats de tots els agents implicats en la FP, des del personal administratiu i els docents fins als estudiants i les empreses col·laboradores.
Els centres educatius necessiten una ràpida adaptació a noves normatives per poder oferir una proposta educativa atractiva i diferenciadora en un sector en expansió
Un dels rols clau en qualsevol centre educatiu de FP és la secretaria, encarregada de gestionar una elevada càrrega administrativa. Aquest departament s’enfronta a la complexitat modular d’aquests ensenyaments, les convalidacions, la mobilitat dels estudiants i els canvis normatius específics de cada Comunitat Autònoma, i és aquí on la tecnologia juga un paper indispensable per ajudar a simplificar aquests processos. Des d’Alexia Suite Educativa veiem fonamental oferir una plataforma que centralitzi tota la informació i automatitzi les tasques, estalviant temps i reduint la possibilitat d’errors. Processos com les matriculacions o l’emplenament de la documentació oficial ajustada a les recents legislacions, són exemples clars del que s’espera d’aquest departament.
El professorat també juga un paper essencial a la implementació dels canvis. Tot i que molts docents utilitzen les tecnologies en processos bàsics, les modalitats d’ensenyament en línia, híbrida o presencial requereixen de noves eines per a la gestió de l’aprenentatge. A més, el nou model d’avaluació, segons el nou currículum, per Resultats d’Aprenentatge (RA), requereix eines que proporcionin i acompanyin als equips docents en la transició cap a aquest nou model, com és el Quadern del Professorat d’Alexia.
D’altra banda, l’alumnat de FP és extremadament divers, fet que exigeix solucions que s’adaptin a diferents perfils i necessitats. Els estudiants valoren especialment l’autonomia i l’accessibilitat, i Alexia els ofereix la possibilitat de gestionar el seu propi expedient acadèmic de manera senzilla i des de qualsevol dispositiu. Això els permet tenir un major control sobre la seva formació, quelcom crucial per al seu desenvolupament formatiu i professional, actual i futur, on la flexibilitat i l’autonomia seran cada cop més importants.
Pel que fa a la direcció del centre, especialment en grups educatius que gestionen diverses seus, és fonamental tenir una visió global i un control centralitzat que asseguri una operativa eficaç i rendible. Alhora, es necessiten nivells alts de personalització, ja que és habitual que cada centre o seu tingui la seva pròpia realitat o especialització, i sigui necessari unificar certs processos per garantir una línia comuna que els defineixi com a projecte en un moment de gran demanda i creixement en el sector.
L’ús d’Alexia Suite Educativa per part dels grups educatius d’FP més rellevants del nostre país és una demostració dels avantatges de la gestió de multicentres. Permet supervisar múltiples seus i, de manera significativa, ofereix als equips directius totes les dades necessàries per a una presa de decisions estratègiques que ajudin a millorar el rendiment de cada centre i del grup educatiu.
Una de les apostes més significatives de la nova FP és l’augment del pes en el currículum de la FP Dual, de manera que les empreses tindran un major impacte en l’avaluació dels estudiants. Això no només implica més hores de treball, sinó també un major nivell de coordinació entre els centres educatius i les empreses. Utilitzant la mateixa eina per part dels tutors, per exemple, el Quadern del Professorat, estem contribuint a un millor seguiment del rendiment dels estudiants durant els seus períodes a l’empresa.
D’altra banda, els responsables de vendes i màrqueting dels centres privats i concertats també tenen necessitats específiques, ja que la incorporació de nous estudiants i el seu engagement és crucial en un sector molt competitiu. Alexia integra solucions per gestionar eficaçment tot el procés, des de la captació, preinscripció, admissió i matriculació, ajudant els centres a explotar millor les seves dades i eines i millorar l’eficiència dels seus resultats.
En conclusió, la Formació Professional a Espanya està travessant una transformació fonamental, i la capacitat dels centres per adaptar-se a les noves normatives i exigències del mercat laboral és crucial per al seu èxit. Alexia Suite Educativa ofereix una solució integral i específica que no només respon a aquestes demandes, sinó que s’ha consolidat com a plataforma de referència també en el sector de la Formació Professional. Des d’Educaria, continuem compromesos a donar suport als centres en aquest procés de canvi proporcionant eines innovadores i acompanyant-los en cada etapa de la seva digitalització.
*Font: Observatori de la Formació Professional de CaixaBank Dualiza
*Font: Informe Radiografia dels centres de FP a Espanya, per CaixaBank Dualiza i Orkestra-Institut Basc de la Competitivitat