En la línia d’iniciatives similars que ja s’estan realitzant a països com França i Portugal, el programa parteix de la premissa que les pràctiques artístiques tenen la capacitat de vincular sabers i coneixements diversos, promoure la creativitat, així com aproximar-se a formes d’expressió d’idees i emocions mitjançant els llenguatges artístics. En aquest sentit, el neurocientífic català David Bueno afirma que les arts incideixen en el factor emocional, l’expressió i la capacitat de creativitat humanes. Per això és tan important la seva presència en l’àmbit educatiu, sobretot en el moment clau de desenvolupament i creixement humà.
Avui dia, poc més del 20% dels centres educatius de tot Catalunya participen en algun projecte artístic o cultural de llarga durada en col·laboració amb entitats o centres culturals. La voluntat del programa és incrementar aquest percentatge durant els propers anys, per tal que existeixi un major nombre de projectes i centres educatius participants. Per això, onze professionals ja han començat a establir els primers contactes amb els operadors culturals i educatius dels territoris per tal de detectar les iniciatives que s’estan duent a terme, així com per valorar les potencialitats per impulsar nous projectes que fomentin la formació artística i creativa entre els infants i joves d’arreu del país. Aquestes noves iniciatives s’aniran desplegant progressivament durant els propers mesos.
Els professionals que formen part del programa actuen a tot Catalunya: Alt Pirineu i Aran, Barcelonès, Baix Llobregat, Catalunya Central, Girona, Lleida, Maresme i Vallès Oriental, Penedès, Tarragona, Terres de l’Ebre i Vallès Occidental. Aquests professionals, que són referents del seu territori, tenen com a objectius facilitar la connexió entre professionals de la cultura i l’educació; emprar la cultura i les arts com a eines i recursos per a l’aprenentatge transversal de matèries curriculars; organitzar esdeveniments per a l’accés a iniciatives culturals a disposició dels centres educatius; generar recursos pedagògics a disposició del professorat per potenciar la integració dels ensenyaments artístics i culturals en la tasca docent; orientar i adequar al context educatiu els projectes impulsats des dels equipaments culturals; ampliar la capacitat dels centres educatius d’actuar com a espais d’accés a la cultura per a infants i joves, i potenciar les pràctiques artístiques, en general, a escoles i instituts.
El Programa, impulsat pels departaments de Cultura i d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya, desplega un dels eixos principals del Govern l’àmbit cultural, que és garantir els drets culturals, i més específicament els que fan referència a l’accés universal a la cultura i el dret a la participació cultural. El fet que sigui en l’entorn educatiu l’espai a on es promoguin i posin en pràctica l’exercici d’aquests drets assegura la seva generalització i pràctica entre les noves generacions de ciutadans i ciutadanes del país.
1 comentari
Excel·lent. Imprescindible per a una educació integral: coneixement, sentiment, sentit. L’art i l’estètica no són de museu, són de la persona, en el fer, en el vestir, en l’actuar. Rudolf Steiner (Pedagogia Waldorf) va iniciar una orientació potent dins l’Escola Activa. L’educació estètica a l’educació primària integrada en l’activitat habitual va ser distintiu de Freinet (Moviment cooperatiu) de mestres). Inicialment és sols desenvolupament personal a partr de l’observació activada pel mestre i per l’activitat dels companys i no es pot esperar que siguin especialistes. A l’educació secundaria tambe cal que l’educació artística i estètica s’integri en el conjunt d’activitats conduïda per un docent i amb intervencions perìòdiques de creadors i artistes. Al batxillerat, hi ha professors pintors, arquitectes, músics i dissenyadors que haurien de disposar de llicències temporals per centrar-se en la seva activitat artística i no quedar reduïts a docents. (Període per a fer una exposició, concert o composició). L’equip docent de cada centre ha d’incloure artistes iguals que els museus han anat creant un a secció d’educació.