El Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya (COPEC) impulsa l’acreditació de capacitació per avalar els/les professionals de la pedagogia que treballen amb infants i joves amb necessitats d’aprenentatge, tant en l’escola com en gabinets psicopedagògics.
El sistema d’Acreditacions es va posar en marxa a finals de 2024, per la necessitat de regular i capacitar als professionals de la pedagogia i la psicopedagogia en determinats àmbits d’especialització pedagògica.
Enguany s’estrena l’Acreditació en “Diagnòstic Pedagògic i Intervenció Educativa”, amb l’objectiu de complementar la formació -no suficientment coberta- dels plans d’estudi dels professionals de la pedagogia. El proper 31 de gener es fa la presentació telemàtica i les sessions començaran el 14 de febrer.
El COPEC implementa una nova Acreditació en “Diagnòstic i Intervenció Educativa”, del Sistema d’Acreditacions que va posar en marxa el 2024: “El nostre objectiu és que els/les professionals de la pedagogia siguin capaces de diagnosticar correctament. És a dir, de detectar i avaluar les necessitats educatives d’infants i joves, aplicar i interpretar les proves diagnòstiques, proposar les mesures pedagògiques i elaborar informes clars i entenedors. La finalitat és que els/les professionals que tinguis l’Acreditació actuïn amb competència, objectivitat, ètica i rigor pedagògic i que tinguin l’aval del seu Col·legi Professional en aquesta especialitat pedagògica”, assegura la presidenta del Col·legi, la Dra. Victòria Gómez Seres.
Dels requisits per accedir a l’Acreditació en Diagnòstic Pedagògic, el primer és que els professionals tinguin la titulació en Pedagogia (llicenciatura o grau) o Psicopedagogia (llicenciatura), el segon és fer el curs en “Capacitació en Diagnòstic Pedagògic i Intervenció Educativa”.
També podran accedir a l’Acreditació en Diagnòstic els pedagogs/gues i psicopedagogs/gues que acreditin formació específica, mitjançant un màster o un postgrau de mínim 30 crèdits acadèmics o que tinguin experiència contrastada en Diagnòstic Pedagògic amb un mínim de tres anys. “Els/les professionals que vulguin accedir per la via de l’experiència, hauran de presentar documentació suficient que avali aquesta experiència, la Comissió Avaluadora, formada per persones expertes en la temàtica, revisarà la idoneïtat de la documentació aportada”, afirma la presidenta del Col·legi.
La Dra. Gómez destaca que “la capacitació en Diagnòstic Pedagògic i Intervenció Educativa contribuirà significativament a què el pedagog/a i psicopedagog/a tingui les competències necessàries per a la seva actuació amb infants i joves i en l’assessorament a docents i famílies”.
Els i les professionals interessats/des podran informar-se sobre aquesta acreditació en Diagnòstic Pedagògic en la presentació telemàtica del 31 de gener a les 17:00 h.
Acreditacions que complementen la formació acadèmica
L’atenció a les necessitats educatives específiques dels infants i adolescents és una obligació dels professionals i és un dret d’aquests alumnes, que recull el Decret 150/2017 de l’Escola Inclusiva. “Per tal de fer valdre aquest dret de l’alumnat, primer de tot hem de capacitar als professionals”, constata la presidenta del COPEC.
Segons la Dra. Gómez, els coneixements necessaris per dur a terme aquesta tasca no es contemplen prou en els plans d’estudis acadèmics dels futurs professionals de la pedagogia que atenen a infants i joves amb necessitats educatives d’aprenentatge “Una de les funcions dels col·legis professionals és ordenar i capacitar als professionals que representa. És per això que des del COPEC s’ha impulsat el Sistema d’Acreditacions, per a complementar la formació dels i de les professionals de la pedagogia i la psicopedagogia, atès que dins dels plans d’estudis no es pot tractar amb profunditat tot el ventall d’especialitats professionals que té la pedagogia.”
El sistema d’acreditacions es va impulsar l’últim trimestre del 2024 amb l’Acreditació d’Altes Capacitats. A finals de gener s’implementa l’Acreditació de Diagnòstic Pedagògic i, a finals d’abril, l’Acreditació de Mediació Escolar.
La importància del rigor i l’ètica en la professió pedagògica
El fet que no hi hagi formació reglada en aquest àmbit ha propiciat que s’actuï amb certes mancances competencials. Entre els/les professionals que ofereixen serveis dedicats a l’atenció a infants i joves amb necessitats educatives, hi ha formacions de base molt variada, així com posicionaments teòrics i pràctics també variats i, segons assenyala la Dra. Gómez, “no sempre basats en el rigor i l’evidència científica”.
La presidenta del COPEC conclou que considerem imprescindible establir “unes bases de formació basades en el rigor pedagògic i les bones pràctiques professionals” i afegeix: “Veiem que hi ha moltes formes d’enfocar el Diagnòstic Pedagògic. Per això volem regular aquest tipus d’atenció, perquè tant els infants i joves, com docents i les famílies estiguin assessorats i ben atesos”.
Més informació sobre l’Acreditació en Diagnòstic Pedagògic, a: https://pedagogs.cat/activitat-copec/ca/195