- El nou curs 2025-2026, porta novetats amb la formació en MEDIACIÓ ESCOLAR I PRÀCTIQUES RESTAURATIVES per a docents i professionals de la pedagogia.
- El Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya (COPEC), segueix ampliant les Acreditacions, aquest cop per avalar les competències en la gestió de conflictes, des de la perspectiva pedagògica, amb visió educativa i transformadora.
- Amb l’Acreditació en “Mediació Escolar. Pràctiques Restauratives”, es pretén complementar la formació acadèmica tant del docent com del pedagog/a i psicopedagog/a. El 18 de setembre serà la presentació telemàtica.
A partir d’octubre el COPEC posa en marxa l’Acreditació en Mediació Escolar i Pràctiques Restauratives: “Una de les funcions dels col·legis professionals és ordenar i vetllar per les competències professionals de les disciplines que representa i garantir que disposen dels coneixements i formació adequada per a desenvolupar-les”, manifesta la presidenta del Col·legi, la Dra. Victòria Gómez Serés.
Dels requisits per accedir a la l’Acreditació en Mediació Escolar, el primer és que els professionals tinguin la titulació en Pedagogia (llicenciatura o grau) o Psicopedagogia (llicenciatura). La Dra. Gómez destaca que “en un moment en què es valora la competència i les acreditacions, el COPEC ha volgut posar a l’abast el SISTEMA d’ACREDITACIONS en diferents especialitats pedagògiques, per tal que els professionals de la pedagogia i la psicopedagogia disposin d’una acreditació avalada pel seu Col·legi Professional.”
En relació als requisits específics per accedir a l’Acreditació es pot fer aprovant el curs teoricopràctic de 40 hores que ofereix el COPEC, o acreditant formació de Màster o Postgrau de mínim 30 crèdits acadèmics i experiència contrastada en Mediació Escolar de tres anys. La presidenta del COPEC explica que “per validar l’experiència, caldrà que el pedagog/a o psicopedagog/a aporti evidències que ho avali. La Comissió Avaluadora, formada per persones expertes en la temàtica, revisarà la idoneïtat de la documentació aportada”.
Els i les professionals interessats/des podran informar-se sobre l’acreditació en Mediació Escollar el 18 de setembre en la presentació telemàtica que es farà a les 18h. En paraules de la Dra. Gómez: “Formar-se i/o acreditar-se en MEDIACIÓ ESCOLAR contribuirà significativament a millorar les competències dels professionals de la pedagogia i de l’educació, en la gestió educativa i transformadora dels conflictes en els Centres Escolars”.
Acreditacions avalades pel Col·legi Professional, complement clau per les especialitats pedagògiques
La mediació escolar és una eina pedagògica clau per millorar la convivència i gestionar de manera efectiva els conflictes en l’entorn escolar, tenint en compte les diferents etapes educatives i així assolir un clima respectuós i positiu en el procés d’aprenentatge dels infants i adolescents: “la incorporació de les eines restauratives contribueixen a reforçar els vincles entre els membres de la comunitat educativa, fomentant la comprensió mútua i la col·laboració”, constata la presidenta del COPEC.
Segons la Dra. Gómez, els coneixements necessaris per dur a terme aquesta tasca cal abordar-los de forma específica, i en els plans d’estudis dels futurs professionals no hi ha suficient càrrega acadèmica per aprofundir-hi: “És en aquest marc que els Col·legis Professionals, poden col·laborar amb les universitats i ho fem completant i aprofundint en temàtiques molt especialitzades que des dels plans d’estudis és inviable fer-ho.”
El sistema d’acreditacions es va impulsar l’últim trimestre del 2024 amb l’Acreditació d’Altes Capacitats, el gener del 2025 s’implementà l’Acreditació de Diagnòstic Pedagògic i ara al setembre l’Acreditació de Mediació Escolar.
Rigor i Ètica, bàsic per les bones pràctiques professionals en pedagogia
La violència i els conflictes en entorns escolar preocupa i ocupa a tots els agents educatius. Des del Departament hi ha marcats protocols d’actuació, des de les Direccions dels Centres Educatius i des del Claustre estan molt pendents de les situacions de conflictes, però el que més preocupa és disposar de recursos i eines per a fer-hi front.
El fet que hi hagi formacions de base molt variada amb posicionaments teòrics i pràctics diferents, ha esperonat al COPEC per posar en marxa aquesta acreditació en Mediació Escolar: “La finalitat és que els/les professionals que tinguin l’Acreditació actuïn amb competència, objectivitat, ètica i rigor en aquesta especialitat pedagògica”, assevera la Dra. Gómez.
La presidenta del COPEC conclou que “veiem que hi ha moltes formes d’abordar la Mediació Escolar, creiem que l’enfoc restauratiu pot ajudar l’alumnat a gestionar les seves emocions de manera efectiva, aprenent a controlar les reaccions impulsives i a expressar els sentiments de forma adequada.”
Més informació sobre el curs “Mediació Escolar. Pràctiques Restauratives” i l’Acreditació, a: https://www.pedagogs.cat/activitat-copec/ca/204