Cultura emprenedora a l’escola (CuEmE) és un programa impulsat per la Diputació de Barcelona que compta amb el suport de la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya. La iniciativa busca fomentar l’esperit emprenedor en clau cooperativa entre l’alumnat del cicle superior d’educació primària, especialment de cinquè. Gràcies al CuEmE, els alumnes es familiaritzen amb el món empresarial cooperatiu, ja que s’impliquen directament en totes les activitats relacionades amb la creació, organització, gestió i tancament d’una empresa cooperativa.
Aquest matí s’ha inaugurat el nou curs de CuEmE, en un acte virtual obert a tothom que ha comptat amb la presència de la presidenta de la Diputació, Núria Marín, el diputat d’Educació, Alfredo Vega, i la diputada de Desenvolupament Econòmic, Eva Menor, entre altres. Marín s’ha felicitat de l’èxit del programa, ja que segueix creixent malgrat el context sanitari, i ha recordat que “l’objectiu és fomentar la cultura emprenedora, en la qual els beneficis són importants perquè sense ells l’economia no funcionaria, però on també ha de ser important el rèdit i la responsabilitat social de l’empresa”. Per això, ha subratllat, es tracta d’un projecte “de kilòmetre zero, en el qual els beneficis es destinen a una entitat social del municipi”.
El projecte facilita un programa d’activitats de foment de l’emprenedoria amb un vessant cooperatiu. Durant un curs escolar, l’alumnat crea i gestiona una cooperativa escolar amb el suport de la comunitat educativa, l’administració i agents socials de la seva localitat. S’utilitza la metodologia del treball per projectes, amb la qual s’intenta reforçar valors com la solidaritat, la igualtat d’oportunitats i l’equitat, alhora que constitueix una eina d’inclusió social. La cooperativa centra l’activitat empresarial en la persona i no en el capital, es gestiona de manera democràtica i participativa i dona part dels beneficis a projectes socials.
“Nosaltres entenem l’emprenedoria com un conjunt de valors i capacitats individuals que cal treballar a l’escola per tal que els infants i joves es puguin construir un projecte vital”, ha apuntat Eva Menor. “La força del projecte CuEmE resideix en la suma de moltes complicitats i permet aprenentatges significatius, així com la posada en pràctica d’habilitats cooperativistes i emprenedores en els darrers cursos de Primària”, ha afegit Alfredo Vega en la cloenda de l’acte.
Més de cent municipis involucrats
CuEmE va arrencar el curs 2011/12 en set municipis i des d’aleshores no ha parat de créixer. El curs 2018/19 va arribar a un total de 9.500 alumnes de 216 escoles, els quals van crear 392 cooperatives. Aquest curs s’espera una xifra similar, si bé s’han sumat dos nous municipis (Molins de Rei i Sant Bartomeu del Grau) i ja són en total 106 municipis de la demarcació de Barcelona amb algun centre que forma part del programa. Al llarg d’aquests deu anys “més de 40.000 alumnes han experimentat com es crea i es gestiona una cooperativa”, segons ha recordat Marín, que també ha anunciat l’aprovació d’un nou pla director per als propers 5 anys “amb dos objectius: que el programa segueixi creixent, amb la incorporació de més centres i municipis, i que aquest creixement es faci mantenint l’aprenentatge de valors i les habilitats emprenedores amb esperit col·laboratiu”.
La participació dels ajuntaments i ens locals és cabdal en el projecte, ja que facilita la relació de les escoles amb l’entorn i promou la implicació dels agents locals en la dinàmica quotidiana de les cooperatives. Els serveis de promoció econòmica i educació municipals actuen com a dinamitzadors i coordinadors del projecte, posant els seus recursos al servei de l’esperit emprenedor de l’alumnat.
Les fases de la cooperativa
Per reproduir el més fidelment possible el camí iniciat pels futurs cooperativistes, cada cooperativa escolar passa per diverses fases. En el moment de la constitució, els alumnes organitzen assemblees i reunions per escollir el nom, determinar quin serà el seu capital social, quins productes faran, els càrrecs que la representaran i elaborar uns estatuts. En aquesta fase també es fan gestions per legalitzar la cooperativa i donar-la d’alta a l’oficina d’atenció al ciutadà de l’ajuntament.
A continuació, es tria la imatge corporativa de la cooperativa. Aquest procés també serà participatiu i compartit per tots els participants i dona lloc a un logotip que representarà la cooperativa. A més, s’elabora un blog on explicaran els seus objectius i totes les activitats que aniran realitzant durant el curs.
L’alumnat treballa també el finançament de la cooperativa. Es plantegen, fent els càlculs necessaris, si necessiten més diners dels que disposen amb el capital inicial per tal afrontar la producció o altres despeses. Si constaten que calen més recursos econòmics, es pregunten d’on poden treure els diners que els falten i quines fórmules hi ha per aconseguir-los. Apareix la possibilitat de sol·licitar un préstec, que el poden demanar a amics, a familiars, a l’escola o a una entitat financera.
Competències clau
El programa fomenta les competències bàsiques dels seus participants –des de la lingüística a la matemàtica passant per totes les altres–, ja que suposa una combinació d’habilitats pràctiques, coneixements, motivació, valors ètics, actituds, emocions, i altres components socials i de comportament que es mobilitzen conjuntament per aconseguir una acció eficaç i que les persones puguin aconseguir el seu ple desenvolupament personal, social i professional.
D’acord amb el marc normatiu europeu, la vuitena competència bàsica que s’ha d’assolir al final de l’ensenyament obligatori, així com mantenir i reforçar al llarg de la vida, és la competència en autonomia i iniciativa personal, és a dir, l’esperit emprenedor, l’habilitat de les persones per transformar les idees en actes. La creativitat, la iniciativa, la innovació i l’assumpció de riscos, així com amb l’habilitat per planificar i gestionar projectes amb el fi d’aconseguir objectius, en són les seves principals característiques.
La Diputació de Barcelona dissenya actuacions municipals de reforç de les competències clau i de motivació pel coneixement i els aprenentatges de tota la població. Els projectes que fomenta en aquest àmbit, vinculen els centres educatius amb metodologies innovadores a partir de col·laboracions amb els recursos i els agents del territori.
El KitCuEmE
El KitCuEmE és un material didàctic que facilita el desenvolupament a l’aula del Programa Cultura emprenedora a l’escola. L’eina compta amb tres espais diferenciats amb un total de 214 recursos, 125 per al professorat, 35 per als ens locals i 54 per a l’alumnat.
L’espai per a l’alumnat és d’accés lliure, mentre que els espais del professorat i dels ens locals és restringit per als participants al programa.