Segons les últimes dades de l’INE[1], el 16% dels joves entre 18 i 24 anys no han completat la segona etapa de l’educació secundària, ni estan estudiant. Això situa Espanya com el segon estat de la Unió Europea amb una major taxa d’abandonament escolar prematur, només superat per Malta. A Catalunya les xifres són encara més preocupants, ja que es va arribar al 17,4% l’any passat.nnDesafortunadament, aquesta situació encara és més greu en els contextos socioeconòmicament desfavorits. Save The Children[2] estima que el 36% dels joves amb rendes més baixes abandonen el sistema educatiu, triplicant el número dels que tenen rendes més altes.n
El paper de l’orientació com a factor preventiu de l’abandonament escolar
nEntre les possibles solucions a l’abandonament escolar prematur, l’OCDE[3] destaca l’orientació professional, així com la formació i el suport permanent als professionals que treballen directament amb els alumnes. En aquesta línia, recomana diverses mesures perquè la labor de l’orientació tingui un impacte positiu:nnD’una banda, que els centres comptin amb un orientador cada 200 alumnes, una meta molt allunyada de la realitat a Espanya on la mitjana d’orientadors és d’1 per cada 750 alumnes.nnPer altra banda, recomana que els centres educatius ofereixin als estudiants més informació sobre el món professional. Així i tot, l’informe Dream Jobs de l’OCDE[4] afirma que el 50% dels alumnes enquestats en 41 països redueixen les seves expectatives professionals a tan sols 10 feines, moltes d’elles molt tradicionals, malgrat que el nombre d’opcions és cada vegada més divers.n
El projecte Xcelence – Escoles Que Inspiren
nAmb l’objectiu d’abordar aquesta problemàtica des de l’àmbit de l’orientació, durant el 2020 la Fundació Empieza Por Educar (ExE) i la Fundació Bertelsmann van unir forces per dur a terme el projecte Xcelence-Escoles Que Inspiren. Aquesta iniciativa potencia l’orientació en els centres inspirant-se en el model d’èxit britànic The Good Career Guidance de la Fundació Gatsby, basat en bones pràctiques internacionals.nnAquest projecte ofereix a les escoles un model de referència i un instrument d’anàlisi, Xcelence, que proporciona un diagnòstic capaç de detectar les millores necessàries per aconseguir una orientació de qualitat en el centre. Xcelence facilita la coordinació interna i externa entre els agents implicats en l’orientació, la vinculació de les assignatures amb àmbits professionals i experiències en contextos laborals. Tot això per a estimular en l’alumnat els seus àmbits d’interès i projeccions de futur.nnLa clau per l’èxit del model implica integrar a tota la comunitat educativa en l’orientació dels estudiants oferint una responsabilitat compartida entre tutors, orientadors, equip directiu i el conjunt del professorat. El projecte proporciona eines a les famílies i l’entorn de l’alumnat per ajudar a entendre el context de desenvolupament i projecció professional i ofereix la informació necessària per potenciar les vocacions, reconeixent el seu potencial independentment de les seves circumstàncies socioeconòmiques.nnPer aconseguir-ho, el projecte Xcelence – Escoles Que Inspiren impulsa la creació d’un nou rol docent, el Coordinador/a d’Estratègies Acadèmic-Professionals (CEAP) que s’encarrega de dissenyar i coordinar, tan interna com externament, l’orientació del centre. Aquest nou plantejament ajuda al fet que el sistema d’orientació migri cap a un model més transversal, estratègic i integral.nnDurant el curs 2020/21 el projecte ha sigut implementat en 20 centres educatius de Catalunya i 25 de Madrid. Per mesurar l’impacte en els centres, s’ha dut a terme una avaluació externa per part del departament d’Investigació i Educació de la UNED i els resultats indiquen que la provisió de l’orientació en els centres participants ha millorat en totes les 10 àrees clau que proposa el model Xcelence. Aquestes dades ens animen a seguir treballant en aquesta línia i, per això mateix, aquest curs escolar ja s’està implementant el projecte en més de 80 centres nous entre totes dues comunitats.nnn
n
La col·laboració entre la comunitat educativa com a clau de futur
nEl valor del treball en xarxa regional és una de les propostes competitives d’aquest model en la seva implementació a Catalunya. El projecte fomenta la implicació i col·laboració de l’administració pública, patronals, empreses i entitats locals per oferir una millor perspectiva a les famílies, centres i els mateixos alumnes de l’entorn professional i econòmic del seu territori.nnL’èxit i la sostenibilitat del projecte passa per l’apropiació i transferència del mateix a l’administració pública. En aquesta línia cal destacar la col·laboració estreta amb els ajuntaments de Terrassa, Lleida, Viladecans, Vilafranca del Penedès, L’Hospitalet, Granollers i Tarragona que posicionen l’orientació com un element clau pel desenvolupament personal i professional dels joves i garanteix l’equitat educativa i social de la seva ciutat. Aquests ajuntaments sostenen i fomenten la participació dels centres adscrits als seus municipis així com la implicació de les empreses per acostar la realitat del món laboral als joves.nnNomés a través del compromís de tota la comunitat educativa aconseguirem un model educatiu que trenqui les bretxes existents i permeti desenvolupar el potencial que tots els estudiants tenen independentment del context on neixin.nn
nn[1] INE, Abandono temprano de la educación-formación de personas de 18 a 24 años en la UE (2020)nn[2] Save The Children, Necesita Mejorar (2016)nn[3] OCDE, Orientación profesional y políticas públicas. Cómo acortar distancias (2004)nn[4] OCDE, Dream Jobs? Teenagers’ Career Aspirations and the Future of Work (2020)