La participació del professorat en la detecció d’aquest trastorn és fonamental, perquè en la majoria dels casos és el primer a sospitar que alguna cosa no funciona correctament en l’aprenentatge de l’alumne o alumna. A més, són els docents els qui fan un acompanyament diari de l’alumnat a l’aula i són testimonis de primera mà de les dificultats que aquest experimenta i uns dels principals implicats en el seu tractament i evolució. No hem d’oblidar que, després de la família, l’escola és el context de socialització més important durant la infància, en la qual, moltes vegades, les nenes i els nens creen un espai segur d’estabilitat i coherència. És primordial que els educadors adquireixin coneixements, experiències i mètodes per aplicar en casos de TDAH d’una manera pràctica, ja que la tasca del professional educatiu és capital per a l’èxit, tant acadèmic com social i individual, d’aquests nens i nenes. Hem trobat claus per fer front a aquestes situacions a Aprendiendo del TDAH. Propuesta de ayuda a docentes con alumnado con trastorno por déficit de atencion e hiperactividad, una obra elaborada per terapeutes especialitzats en aquest trastorn.
El llibre està dividit en dues parts diferenciades. La primera té un enfocament teòric i explica de manera senzilla i molt breu alguns aspectes rellevants relacionats amb el TDAH: des de la definició mateixa i l’anàlisi dels components fins a les polèmiques que hi han sorgit. La segona part, bàsicament pràctica, se centra en la figura clau del professorat per estructurar l’ambient i afavorir l’atenció, adaptar la manera de comunicar-se amb aquests alumnes i ajudar-los a planificar-se (s’hi ofereixen pautes per al treball i l’organització d’algunes assignatures o destreses, com les matemàtiques o la competència lingüística), a controlar la impulsivitat, a regular les emocions i a treballar una autoestima sana. En aquest bloc també es tracta la comunicació amb les famílies, que, encara que sempre és primordial, adquireix més importància en aquest context.
Aquest manual ofereix al professorat amb estudiants diagnosticats de TDAH una guia i un suport perquè, com deia Henry Brooks Adams, «els docents afecten l’eternitat, ningú no pot dir on acaba la seva influència».
L’alumnat amb TDAH és un dels múltiples reptes a què s’enfronten els docents a les aules. Vivim un moment de canvi en l’ensenyament, una revolució tecnològica i metodològica en la qual l’alumnat ocupa el centre del procés d’ensenyament-aprenentatge. Per tal que el professorat pugui fer front als nous reptes de l’educació és necessària la formació contínua, la reflexió i el coneixement de diferents experiències educatives i interdisciplinàries.
El llibre Aprendiendo del TDAH forma part de la col·lecció Santillana Activa. Es tracta d’una col·lecció de caràcter pràctic en la qual els docents podran trobar –a més de textos informatius– dibuixos, esquemes, notes i diversos destacats. La col·lecció aborda temes variats com la ludificació educativa, la programació multinivell o qüestions com l’educació emocional i la intel·ligència executiva. Pots obtenir més informació sobre aquests títols a la web de l’editorial: https://santillana.cat/santillana-activa/