En la línia d’iniciatives similars que ja s’estan realitzant a països com França i Portugal, el programa parteix de la premissa que les pràctiques artístiques tenen la capacitat de vincular sabers i coneixements diversos, promoure la creativitat, així com aproximar-se a formes d’expressió d’idees i emocions mitjançant els llenguatges artístics. En aquest sentit, el neurocientífic català David Bueno afirma que les arts incideixen en el factor emocional, l’expressió i la capacitat de creativitat humanes. Per això és tan important la seva presència en l’àmbit educatiu, sobretot en el moment clau de desenvolupament i creixement humà.
Avui dia, poc més del 20% dels centres educatius de tot Catalunya participen en algun projecte artístic o cultural de llarga durada en col·laboració amb entitats o centres culturals. La voluntat del programa és incrementar aquest percentatge durant els propers anys, per tal que existeixi un major nombre de projectes i centres educatius participants. Per això, onze professionals ja han començat a establir els primers contactes amb els operadors culturals i educatius dels territoris per tal de detectar les iniciatives que s’estan duent a terme, així com per valorar les potencialitats per impulsar nous projectes que fomentin la formació artística i creativa entre els infants i joves d’arreu del país. Aquestes noves iniciatives s’aniran desplegant progressivament durant els propers mesos.
Els professionals que formen part del programa actuen a tot Catalunya: Alt Pirineu i Aran, Barcelonès, Baix Llobregat, Catalunya Central, Girona, Lleida, Maresme i Vallès Oriental, Penedès, Tarragona, Terres de l’Ebre i Vallès Occidental. Aquests professionals, que són referents del seu territori, tenen com a objectius facilitar la connexió entre professionals de la cultura i l’educació; emprar la cultura i les arts com a eines i recursos per a l’aprenentatge transversal de matèries curriculars; organitzar esdeveniments per a l’accés a iniciatives culturals a disposició dels centres educatius; generar recursos pedagògics a disposició del professorat per potenciar la integració dels ensenyaments artístics i culturals en la tasca docent; orientar i adequar al context educatiu els projectes impulsats des dels equipaments culturals; ampliar la capacitat dels centres educatius d’actuar com a espais d’accés a la cultura per a infants i joves, i potenciar les pràctiques artístiques, en general, a escoles i instituts.
El Programa, impulsat pels departaments de Cultura i d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya, desplega un dels eixos principals del Govern l’àmbit cultural, que és garantir els drets culturals, i més específicament els que fan referència a l’accés universal a la cultura i el dret a la participació cultural. El fet que sigui en l’entorn educatiu l’espai a on es promoguin i posin en pràctica l’exercici d’aquests drets assegura la seva generalització i pràctica entre les noves generacions de ciutadans i ciutadanes del país.