Generar i potenciar l’interès de l’alumnat vers les ciències, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques –les disciplines educatives que es coneixen com a STEAM– i fomentar la creativitat mitjançant l’art i el disseny. Aquests són els objectius del programa STEAMcat, que des d’aquest curs vol incrementar la presència de dones i d’alumnat socialment desafavorit en els estudis i professions cientificotecnològiques.
Cinquanta escoles i instituts estan desenvolupant programes d’innovació pedagògica en el marc de l’STEAMcat. D’aquesta manera, el Departament d’Educació pretén promoure l’equitat i la qualitat del sistema educatiu i impulsar l’orientació educativa integrada en el procés d’aprenentatge.
L’STEAMcat compta amb una sèrie de centres de referència, tant d’educació infantil i primària com d’educació secundària obligatòria, que adapten el programa als seus projectes educatius i a l’entorn present i futur del seu alumnat. Per exemple, a l’Escola Camins, un centre de nova creació de Banyoles, volen definir les seves metodologies per crear “contextos educatius que responguin als reptes que la societat actual demana”.
L’Institut La Sènia, d’aquesta localitat del Montsià, vol “millorar la percepció social de les STEAM” i per això organitzen una setmana d’activitats per fer-ne difusió. A Vic, l’Institut Jaume Callís intenta “unificar el currículum perquè no es repeteixin conceptes de manera aïllada provocant la desorientació la desmotivació de l’alumnat”. A l’Institut Torrevicens de Lleida volen arribar també als seus centres adscrits de primària amb la creació d’una comunitat STEAM. I a l’Institut Escola Oriol Martorell, un centre de Barcelona especialitzat amb els ensenyaments artístics, volen resoldre problemes interns de manera creativa amb els aprenentatges STEAM.
Arrelats a l’entorn
L’STEAMcat vol incentivar la generació de projectes de centre que suposin un canvi metodològic cap a l’aprenentatge transversal i potenciïn la interacció amb l’entorn social i natural dels centres on es desenvolupen.
Per exemple, a la Sènia han lligat el seu programa d’innovació amb la realitat industrial del moble de la seva localitat per “ajudar a formar i arrelar la gent al territori”; a Tiana fan visibles models de lideratge femení en algunes empreses de la comarca per “desmitificar el paper secundari de la dona dins de les carreres tecnològiques” i a l’Institut Miquel Tarradell, de Barcelona, participen en projectes de barri que responen a les necessitats de l’alumnat.
Pel que fa a l’entorn natural, el projecte que desenvolupen al ZER La Font de l’Aiguadí de Terres de l’Ebre, “pretén posar en relleu la importància de la ciència de l’entorn rural i forestal i promoure les possibilitats que ofereixen la tecnologia i la informàtica com a eines de millora”. I a Barcelona, l’Escola Montseny, vol utilitzar l’STEAMcat per assolir la formació específica per a millorar el seu projecte d’experimentació vivencial al Bosc Turull, l’espai natural que tenen a tocar del centre.
Un programa molt sol·licitat
Tot i que la previsió inicial d’aquest projecte creat al passat mes de juliol era seleccionar quaranta centres el Departament d’Educació ha ampliat la selecció a cinquanta per donar resposta a l’alta demanda, que ha estat de 111 centres. Als que enguany no hi han pogut accedir, se’ls oferirà recursos i la participació en diverses activitats, i també podran participar en futures convocatòries.
Els 24 centres d’educació infantil i primària i els 26 d’educació secundària obligatòria seleccionats hauran de dur a terme un projecte de centre STEAM amb una durada de tres cursos, que haurà de preveure les fases de disseny, diagnòstic i elaboració del projecte; la implementació i l’avaluació final i transferència d’allò assolit.
El Departament proporcionarà als docents dels centres participants formació i assessorament per al desenvolupament i l’aplicació del projecte, recursos adients als objectius que es proposin, i alhora generarà una comunitat de centres per a l’aprenentatge i la millora mitjançant el treball en xarxa. També es potenciaran les sinèrgies i les aliances amb universitats, centres de recerca i empreses, especialment les vinculades l’entorn del centre.
Aquest programa d’innovació pedagògica és una acció promoguda pel Departament d’Educació dins del Pla STEAMcat, elaborat per un grup de treball interdepartamental que el Govern de la Generalitat va crear el febrer de 2017. Concretament, el nou programa d’innovació pedagògica s’emmarca en els dos primers eixos d’actuació del Pla STEAMcat. L’un, a través del qual es vol potenciar la formació dels professors en STEAM, i l’altre, que busca potenciar les competències científiques, tecnològiques i matemàtiques entre els estudiants de l’educació obligatòria i desenvolupar procediments per fer-ne l’avaluació.