Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Fent matemàtiques, hi posem el cor

    Cercle de mestres de l'Associació de Barcelona per a l'Estudi i l'Aprenentatge de les Matemàtiques (ABEAM)novembre 26, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Dissabte 9 de novembre. 9 del matí. Comença la XXVI Jornada ABEAM. Amb el títol “estiMA’T”, una conferència inaugural de Claudi Alsina ens convida a reflexionar sobre “Felicitat, amor i matemàtiques. Com estimar les matemàtiques i fer-les estimar”. Un cop més, el Claudi Alsina ens recorda que la matemàtica bonica es fa amb el cor. Gairebé que sembla un oxímoron, perquè sovint la matemàtica només es relaciona amb el cap; però també hi hem de posar el cor.   

    La Jornada ABEAM vol fer aflorar les bones pràctiques docents que hi ha arreu del territori, ja que hi ha molts professionals de l’ensenyament que treballen per tal que els infants i joves del nostre país, des de ben petits, facin matemàtiques.

    Durant tot el dia 230 mestres i professors, des de la llar d’infants fins a la universitat, parlem d’educació matemàtica, de com fer matemàtiques amb el cor, compartint experiències d’aula, comunicacions breus, tallers on els docents ens posem a la pell de l’alumnat. Fem matemàtiques perquè per fer matemàtiques, primer cal entendre quins són els processos pels quals passa un infant i és imprescindible que nosaltres, els docents, ens posem al seu lloc i fem matemàtiques. Però, què vol dir fer matemàtiques? Fer matemàtiques és cercar camins de solució a un problema, a un repte, provar, experimentar, mirar de trobar regularitats, establir conjectures, comprovar-les… Comunicar i representar tot aquest fer, emprar el llenguatge propi de les matemàtiques. Hi ha un fer sol, individualment, i un fer amb els altres, en equip, on la conversa matemàtica a les escoles ajuda l’expressió, construcció i representació del coneixement matemàtic. A tall d’exemple: ens van proposar que a partir d’un full DIN A 4 trobéssim el DIN A 3 i el DIN A 2, allò era un no parar, fulls amunt i avall; van aparèixer el DIN A 1, el DIN A 0, el DIN A -1… Però n’hi havia més el DIN A 5, el 6, el 7… Aviat va emergir la regularitat que permet anar de l’un a l’altre.

    La Jornada ABEAM vol fer aflorar les bones pràctiques docents que hi ha arreu del territori

    Qualsevol infant o jove té la capacitat per poder dur a terme aquest procés, però li cal l’acompanyament d’un docent que li faci bones preguntes, que l’empenyi a continuar investigant i aprenent i que sigui capaç d’explicar els processos a partir d’accions concretes. Un exemple serien els reptes proposats des del Cercle de Mestres o els problemes de Fem matemàtiques.

    Un altre aspecte important per a l’èxit dels infants i joves en l’àmbit educatiu és que als centres educatius, de qualsevol nivell, hi hagi un clima de confiança en què l’alumnat pugui desenvolupar totes les seves habilitats amb una mentalitat oberta, en què la diversitat sigui tractada des del respecte per part de tota la comunitat educativa, on l’error no es vegi com un fracàs sinó com a part del procés d’aprenentatge. És a partir de l’error que es construeix el coneixement. Seguint en aquesta línia, és fonamental que les activitats que es presentin a l’aula siguin propostes obertes, amb múltiples solucions i que incitin la investigació i la descoberta, que comencin per activitats manipulatives on tothom hi tingui cabuda, que fomentin el diàleg i la cooperació entre iguals, amb el guiatge del docent.

    Aquesta Jornada ha donat el tret de sortida a un conjunt de trobades que organitza i dinamitza la Feemcat per a la formació del professorat i que aquest curs conclourà al Congrés Català d’Educació Matemàtica (C2EM) els dies 7, 8 i 9 de juliol a Lleida.

    Totes aquestes jornades, amb el colofó final del Congrés, han de servir per a la reflexió conjunta, per veure les vies de treball actual, compartint experiències d’aula, fent una previsió de futur i fent arribar al màxim nombre de professionals de l’ensenyament aquesta manera de viure i sentir les matemàtiques.

    Aprendre és també una construcció social, on tothom té un paper rellevant i la reflexió conjunta és una eina molt potent per poder aconseguir un demà millor.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    matemàtiques opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Mauro Entrialgo: “El 80% de la popularitat que ha aconseguit la ultradreta ha estat a força de malisme”
    Next Article
    Opinió
    La qualitat de l’escola bressol, a debat
    Cercle de mestres de l'Associació de Barcelona per a l'Estudi i l'Aprenentatge de les Matemàtiques (ABEAM)

    Related Posts

    Opinió
    Adolescence: lleure educatiu per combatre l’alienació juvenil

    juny 13, 2025

    Opinió
    El que la IA em va ensenyar

    juny 12, 2025

    Opinió
    Comunicat de RELLA a la ciutadania i als poders polítics sobre el genocidi de Gaza

    juny 12, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}