Sabem que, per exercir un lideratge saludable envers un equip, es necessita una persona entusiasta, positiva i activa que assumeixi el seu rol amb voluntat de servei; que comparteixi els objectius amb la comunitat educativa i l’entorn social; que faci visibles, de manera clara, els objectius que ha d’assolir el grup, i que faciliti la repartició de les tasques i de les responsabilitats en una organització i en un procés que permeti realitzar accions diferents en temps ajustats, però sempre orientades cap a finalitats comunes. Sabem que la integració i la responsabilització de les tasques generen benestar si estan ben distribuïdes i poden ser objecte d’èxit individual i col·lectiu. La clau de volta de la nostra tasca se centra en la interdependència.
A fi d’aconseguir centres amb una alta qualitat de benestar, volem que tothom se senti empoderat per poder aportar idees al projecte traçat. Per això caldrà tenir uns objectius clars, compartits i ajustats en referència al temps, als recursos, a les habilitats i a la complexitat, d’acord amb les possibilitats de cada persona. Voler que tothom hi participi passa per tenir un coneixement exhaustiu de les capacitats i de les habilitats de cadascú, flexibilitat i adaptació per part de tothom, com també per generar dinàmiques on les interdependències siguin satisfactòries i esdevinguin font de salut.
Podem fer-ho: podem adoptar el compromís d’engrescar, animar i organitzar els equips entorn del projecte.
El treball interdependent, tot assumint el rol que ens pertoqui a cadascú, ens portarà a poder gaudir de l’assoliment dels objectius comuns. També podem ajudar a aconseguir el benestar i a crear dinàmiques saludables, reflexionant sobre si el que ens ocupa és realment el nostre projecte, el de tots i cadascun de nosaltres.
- El lideratge als centres educatius és un encàrrec de servei.
- L’exercici d’aquesta tasca en condicions adequades proporciona benestar i salut a tota la comunitat.
Font: Revista Guix d’Infantil, núm. 82. Clic aquí.