Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué

    Defensar l’escola concertada és defensar Catalunya

    Joan de Santiago Bayona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » La mentoria social, una eina d’èxit contra l’abandonament escolar

    Opinió
    La mentoria social, una eina d’èxit contra l’abandonament escolar

    Mònica Arúsgener 25, 20243 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Punt de referència
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest 2024, a Catalunya 168.982 joves cursen batxillerat o un cicle de formació professional de grau mitjà, però quants d’ells se’n sortiran amb èxit? Durant el 2023, el 16% del jovent català de 18 a 24 anys no tenia cap titulació més enllà de l’ESO i declarava que no estava estudiant. El fracàs escolar va més enllà de la falta de motivació pels estudis, el rendiment econòmic, el nivell educatiu dels pares i mares, l’entorn familiar i la situació econòmica són predictors davant del fracàs escolar.

    Què passa amb el jovent que no té una xarxa de suport que l’animi a continuar estudiant i l’ajudi en el dia a dia? En el cas del jovent tutelat, les estadístiques indiquen que l’abandonament escolar és el triple respecte a la població tutelada. Quin futur espera a aquells que no poden comptar amb ajuda a fer els deures, entendre els conceptes que s’estudien, recursos per llibres o suport davant de nous desafiaments culturals i lingüístics?

    La família és un dels principals elements des d’on parteix la desigualtat, l’experiència transmesa pels pares i familiars, suma’t a la classe econòmica, generen un punt de partida diferent per cada alumne. La falta de referents va més enllà de la família, el jovent tutelat i extutelat també té dificultats per introduir-se en la comunitat i crear una xarxa de suport sòlida que els pugui donar suport.

    La falta de referents va més enllà de la família, el jovent tutelat i extutelat també té dificultats per introduir-se en la comunitat

    En aquest context, la mentoria social és una empenta per fer que aquest jovent continuï estudiant, ja que promou l’efecte Pigmalió. El jovent millora positivament la seva autopercepció gràcies a l’acompanyament de les persones voluntàries i això genera millors processos educatius. Tothom necessita una persona que cregui en ella, algú en qui confiar quan sentim inseguretat davant d’un repte.

    Des de Punt de Referència, impulsem el projecte Atenea des del 2016, que a part de ser un projecte d’acompanyament educatiu basat en la mentoria social, també millora competències transversals tan importants com la comunicació, la perseverança, la consciència emocional, l’autonomia i la iniciativa.

    Durant el 2022, aquestes van ser les dades del projecte Atenea, els números parlen per si sols: el 85% del jovent tutelat i extutelat que ha rebut acompanyament i reforç educatiu per una persona voluntària es planteja continuar estudiant; El 95% del jovent afirma que, gràcies a la mentoria, han mantingut la motivació pels estudis; El 100% afirma que ha après a treure millors notes en els treballs i exàmens.

    Durant el 2020, l’Àrea de Suport als Joves Tutelats i Extutelats va atendre més de 4.000 joves. Com a societat tenim el deure de garantir que aquests 4.000 joves puguin accedir a una educació postobligatòria, ja que l’educació és un deure però sobretot un dret. El jovent tutelat i extutelat ha de tenir clar que té oportunitats i capacitats per aconseguir allò que es proposin, però també necessiten saber que hi ha algú al costat per acompanyar-los.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Entitats joves opinió tutelats
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Premis per promoure la participació de la joventut europea
    Next Article
    Actualitat
    Acord d’Educació, CCOO i UGT per revertir les retallades
    Mònica Arús

    Related Posts

    Opinió
    L’educació en temps de pobresa

    juny 16, 2025

    Opinió
    Adolescence: lleure educatiu per combatre l’alienació juvenil

    juny 13, 2025

    Opinió
    El que la IA em va ensenyar

    juny 12, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}