Si bé les noves tecnologies prenen cada cop més protagonisme en l’educació, hi ha qüestions que encara estan reservades a la presencialitat: “Durant desenes de milers d’anys hem desenvolupat maneres sofisticades d’entendre algú que seu a l’altre banda de la taula”, deia Philipp Schmidt, de l’MIT Media Lab en una entrevista. Amb aquesta reflexió, que reivindica la trobada, ha introduït la presentació del llibre Educacions. 40 veus sobre educació i societat i de ‘Ed – La Revista d’El Diari de l’Educació el periodista Pau Rodríguez a l’Escola Drassanes de Barcelona.
Tant la presentació com el mateix llibre són espais de trobada; trobada de la comunitat educativa i d’aquesta amb el conjunt de la societat. Estan allunyades les escoles i la realitat social? Com es pot transformar la societat des de l’aula? Què es pot fer des dels diferents àmbits socials per innovar en l’educació? Aquestes són algunes de les preguntes que Educacions posa sobre la taula, amb autors de dins i de fora del món educatiu que parlen sobre 20 qüestions socials.
“De l’economia i de la política no te n’escapes. Cal trencar la por a que l’economia sigui quelcom només accessible a l’expert”, reivindica Sònia Farré, una de les 40 veus que escriuen a Educacions, parlant d’economia al costat del pastisser i economista Josep Manel Busqueta. És professora de llengua i literatura catalana i també membre de la plataforma Auditoria Ciutadana del Deute, dues coses que intenta que no s’allunyin gaire. “Jo no sóc profe d’economia, però tenim marge per fer moltes coses, i jo ho faig a les classes de català o les tutories perquè, al cap i a la fi, volem formar ciutadans o consumidors?”, es pregunta.
L’economia sembla que és un tema que guanya espai en els debats i són moltes les persones que reivindiquen la necessitat d’incorporar perspectives crítiques, però no és l’únic àmbit. “Un lloc com la universitat, que hauria d’estar recollint el pensament crític, no ho està fent”, lamenta Jordi Mir, professor d’ètica i filosofia política a la UPF, que ha compartit amb Ada Colau un capítol sobre ciutadania i educació. “L’escola, la universitat, els centres formatius, són segurament un espai ideal, com també ho poden ser els barris o la vida associativa, per a la incorporació dels joves a la política, a la vida de la polis”, ha reivindicat. No obstant, ha apuntat que a vegades hi ha poc espai per a qüestionaments i ha fet referència a la criminalització de la protesta, amb l’exemple d’un activista estudiantil condemnat aquesta setmana a dos anys de presó per haver participat en protestes contra el desallotjament de Can Vies.
Models obsolets
I d’unes a unes altres formes de violència, la catedràtica emèrita de Sociologia Marina Subirats ha declarat que “tenim uns models de gènere que són obsolets, i sobretot el masculí; cada any hi ha molts nois i molts homes que moren de masculinitat”. Subirats –que escriu sobre gènere juntament amb la psicòloga social Sara Berbel– ha reivindicat el paper de l’escola i la coeducació per canviar uns models que menystenen les dones i eduquen els homes en la violència, i ha emfatitzat sobretot la necessitat d’educar els que eduquen per fer-ho. “Hi ha mestres que fa anys que estan al pati i fins que no hi parles no veuen que les nenes estan en un racó i només juguen els nens, que ocupen tot l’espai”.
Els rols de nenes i nens als patis és precisament el tema de portada de la revista ‘Ed – La Revista d’El Diari de l’Educació, que també es presentava aquest dijous. “Hem optat per dedicar el primer número de la revista a les qüestions de gènere perquè és un dels temes que més hem abordat durant aquest primer any d’El Diari de l’Educació“, ha explicat Pau Rodríguez, un dels coordinadors del projecte. La revista compta amb un dossier central que aborda qüestions que van des dels rols imposats, a la identitat sexual o la violència de gènere.
De sexualitat ha parlat l’educador Jaume Funes –que comparteix capítol a Educacions amb el diputat valencià i activista LGTB Fran Ferri–, i ha reivindicat que “l’escola ha de parlar de plaer i de felicitat i de com ambdós van lligats al respecte per companys i companyes”. També la necessitat de no tenir por a la realitat: “Jo vaig aprendre a fer petons mirant la Sophia Loren i la Claudia Cardinale. Avui en dia hi ha algun tutor que s’atreveix a parlar a classe dels vídeos porno?”, ha reblat.
Entre el públic hi havia altres de les 40 veus que han participat del procés de trobades que és Educacions, i s’han sumat al debat amb els membres de la taula. Han parlat de ciència, de literatura, de participació, de desigualtats, de com formar educadors i, sobretot, de com educar per construir la societat que volem. Les seves reflexions es troben recollides a Educacions i a ‘Ed – La Revista d’El Diari de l’Educació, dues publicacions que rebran a casa totes les persones que se subscriguin a El Diari de l’Educació, que pretén seguir fent créixer els ponts i el debat educatiu.
Subscriu-t’hi
Consulta l’índex i el pròleg del llibre Educacions:
//