10 anys del Diari de l’Educació. Carme Ortoll a la revista ‘Un viatge compartit’: “Les criatures d’aquestes edats estan en un moment de desenvolupament que les situa en plena disposició per aprendre”. Amb la teva subscripció faràs possible deu anys més de periodisme al servei de la comunitat educativa
L’educació primària, com qualsevol etapa de la vida, viu la ràpida evolució del dia a dia i els constants canvis que es van produint. Els canvis promouen sempre en el món de l’educació nous reptes que ens conviden a reflexionar sobre nous mètodes, noves estratègies i noves maneres d’enfocar les formes d’ensenyar i aprendre en el dia a dia de les aules.
Al llarg d’aquesta etapa educativa, que acull els infants de 6 a 12 anys, qualsevol repte que es va presentant ens produeix nous desafiaments, dels quals hem de saber trobar, sempre, respostes encertades per acompanyar de la millor manera l’aprenentatge de cada infant i assegurar que tots tinguin una educació de qualitat.
Aprendre a trobar resposta i fer-ho de manera conjunta ens farà créixer com a comunitat en un treball responsable i compromès. Amb la participació i la implicació de les famílies, amb les polítiques, les cultures i les pràctiques educatives encertades pensant en cada infant, ens ajudarà a avançar cap a l’educació de qualitat que tots desitgem.
Cada criatura, des dels seus ritmes i les seves capacitats, avança en aquestes edats en uns reptes comuns que ens porten cap a la millora del seu desenvolupament integral, tant en coneixements com en habilitats i en actituds, aspectes que els fa créixer des de les seves maneres d’expressar-se, de desenvolupar-se, així com en la comprensió de la lectura i l’escriptura, en l’aprendre del saber i del saber fer, en el treball minuciós del càlcul i la lògica matemàtica, en el descobriment i el coneixement del medi natural social i cultural, en promoure la consciència ambiental i la sostenibilitat, en l’educació musical i de les arts, en l’aprendre a integrar de manera eficaç les tecnologies, en les relacions, així com en el treball autònom i en equip, en el coneixement d’un mateix i dels altres, i en moltíssimes més qüestions, totes elles transversals en la vida dels nens i les nenes, que fan que, a poc a poc, vagin descobrint que aprendre vol dir vestir-se d’unes bases sòlides que els seran, tant en el seu present com en un futur, els fonaments dels seus projectes de vida.
Viure aquesta vida d’escola, des de l’interès i la motivació d’aprendre a aprendre, des de saber compartir entre petits i grans, amb compromís i respecte, estimula els coneixements i els valors humans dels nens i de les nenes i els fa interactuar i sentir-se davant de qualsevol repte com els màxims protagonistes del seu aprenentatge, sabent trobar, davant de la qüestió que se’ls presenti, la resposta més adient.
Les criatures d’aquestes edats estan immerses en un moment de creixement i desenvolupament que les situa en plena disposició per aprendre moltíssimes coses i a més estan sobreeixides d’interessos i descobriments.
Les escoles i els centres educatius catalans amb la definició dels seus propis projectes competencials avancen amb la finalitat de propiciar infinits aprenentatges dels quals tothom, cadascú a la seva manera, en acabar l’educació primària n’ha d’estar ben servit.
Tots aquests reptes, entre molts dels quals podria anomenar, es desvetllen en aquesta etapa entre motivacions, curiositats, interessos i sobretot amb la magnífica imaginació dels infants que fan que milers d’aprenentatges valuosos fomentin el seu creixement en la seva pròpia trajectòria de formació en contextos d’equitat, d’igualtat i d’inclusió, per ser cada vegada ciutadans més lliures, crítics, autònoms, competents, solidaris, responsables i cultes i, amb el desig que tot això, ho visquin en escoles i entorns segurs i saludables, on es fomentin com més aprenentatges millor i a la vegada i sense excepció el benestar de cada infant.