Wad-Ras és un centre per a dones en situació preventiva, amb capacitat per unes 150 internes. També hi trobem una Secció Oberta per homes i dones en tercer grau que, generalment, hi fan pernoctes, amb unes 450 places. Aquest centre penitenciari té la particularitat de ser l’únic de Catalunya amb un departament de mares, en el qual poden conviure amb els seus fills i filles fins als tres anys. El fet que sigui l’únic de Catalunya fa que hi trobem dones en situació preventiva però també penades. S’accedeix a aquest departament quan es té un fill o filla estant a presó o quan, a l’ingressar una mare, sol·licita l’entrada del menor. En tots els casos es valora la idoneïtat de l’estada al departament, pensant sempre en el millor per l’infant.
Es parteix de la base que, com nombrosos llibres, estudis, articles i professionals de la infància recalquen, en aquesta etapa evolutiva és fonamental l’establiment de vincles afectius segurs i estables per al desenvolupament psicològic i de la personalitat de l’infant. Per això, sempre que es pugui i segons les circumstàncies de cada cas, es valora com a positiu que els nens i nenes visquin amb les seves mares encara que sigui en la condició de preses.
En el departament de mares tot va enfocat a un desenvolupament òptim dels infants i és per això que trobem espais acollidors amb colors i dibuixos a les parets, horaris adequats a la primera infància i una organització adaptada per cobrir les necessitats dels nens i nenes i les seves mares, així com també es vetlla per una bona convivència entre tots i totes.
Hi ha onze habitacions, per una mare o dues amb els seus fills o filles, segons el número que hi hagi en cada moment, i espais comuns com la sala de jocs, la sala de mares, el menjador amb trones pels petits/es, un espai amb lavabos, dutxes i una banyera i un pati amb mobiliari infantil, on a l’estiu s’hi posa una piscina. Es dóna molta importància a la higiene i a la seguretat de tots els espais.
Pel que fa al funcionament del departament s’intervé amb les mares treballant aspectes per la reinserció en la societat com la formació, hàbits laborals i de vida, programes específics de tractament, entre altres, i que són els mateixos que es treballen amb la resta d’internes del centre. Això ho fan quan els seus fills i filles estan a la llar d’infants o fora del centre, participant en totes les activitats planificades en el seu Programa individual de tractament. Igualment, amb les mares també es tracten aspectes relacionats amb la maternitat i la criança dels infants, realitzant activitats, tallers i formacions específiques per això. Per exemple, actualment realitzem un taller, Escola de mares: acompanyament familiar i orientació educativa, ofert per la Creu Roja.
Pel què fa als infants, l’organització del dia a dia va dirigida a promoure un bon desenvolupament en tots els àmbits: educatiu, afectiu, psicològic, social, físic… adequat sempre a la seva edat.
Els quatre primers mesos, considerats de permís de maternitat, resten amb les seves mares al departament, període que es pot allargar als 6 mesos si fan lactància materna exclusiva. Després, en funció de l’edat i del nombre de nens i nenes que hi hagi, uns quants van a la llar d’infants del centre unes hores, tornant a l’hora de dinar amb les seves mares.
Des de ja fa uns anys, 7 dels infants, que s’intenta que siguin els de més edat, assisteixen a l’Escola Bressol Municipal Cobi, de 9 a 17 hores, acompanyats per un referent i voluntaris i voluntàries de la Creu Roja, així com de l’educadora de mares, que és el vincle diari entre la llar i les mares.
De la col·laboració amb l’escola Cobi en va sorgir el Projecte de col·laboració entre l’EBM Cobi i el Centre Penitenciari de Dones de Barcelona, distingit recentment pels II Premis d’Innovació Pedagògica de la Ciutat de Barcelona, reconeixent-ne el valor inclusiu i normalitzador. Aquesta col·laboració, iniciada el curs 2011-2012, parteix de poder compartir amb les mares dels infants del centre penitenciari la cura i atenció dels seus fills i filles i acompanyar-los en el seu procés de desenvolupament i aprenentatge de manera harmònica i el més normalitzada possible.
Un altre aspecte fonamental en la vida dels infants relacionat amb la seva socialització són les sortides a l’exterior.
Quan la situació penitenciaria de la mare ho permet, pot sortir amb els seu fill o filla, ja sigui amb el gaudiment de permisos; amb sortides programades, acompanyades de professionals, en les quals s’acostumen a fer activitats com anar al zoo, a la platja, veure algun espectacle, visitar granges-escola o dinars de pícnic a algun parc de la ciutat. O, en la modalitat de 100.2 RP, per exemple, disposant d’unes hores cada tarda per anar a buscar als seus fills o filles a la llar d’infants i podent gaudir d’una estona al parc amb ells o elles.
Quan no és possible que les mares surtin, les sortides a l’exterior dels infants es realitzaran amb familiars o amistats properes, prèviament validades com a idònies. En el cas de mares sense cap vinculació a l’exterior, a través del Servei de Famílies Col·laboradores de l’Ajuntament de Barcelona es busca una família que es pugui fer càrrec de l’infant els caps de setmana i períodes de vacances.
Per altra banda, a les tardes, moment en què quasi totes les mares es troben al departament amb els seus fills i filles, s’organitzen diferents activitats, generalment lúdiques, amb l’objectiu de reforçar la relació materno-filial. Activitats com contacontes, oferta des de la Xarxa de Biblioteques Municipals, o com a Primeres passes; de joc lliure, a càrrec de l’entitat Tata Inti; teràpia amb rucs, des de l’Associació Unicorn; activitats de música; i celebracions d’aniversaris i festes populars, entre d’altres.
És en aquest espai on el mes d’octubre hem iniciat un projecte amb el voluntariat de l’Associació RELLA de mestres i professorat jubilats, amb l’objectiu de donar suport a la important tasca educativa i afectiva de les mares i per la millora en la criança dels seus fills i filles.
Aquest projecte neix de la voluntat d’atendre les necessitats socioeducatives dels nens i nenes que viuen al departament i a les seves mares, dins d’un model participatiu i integral de treball, promovent noves formes de suport familiar en relació a la cura i l’educació dels infants. El projecte és bàsicament pràctic, parteix de l’observació de les relacions mare/fill, del joc espontani, compartint moments de lleure i espais de convivència.
És per això que creiem que pot ser molt positiva la presència de persones especialitzades en l’educació d’infants, voluntàries de l’Associació RELLA de mestres i professors/es jubilats, en una franja horària que permet treballar aspectes com el joc, les relacions amb iguals i amb les mares, els límits, l’adquisició d’hàbits i d’autonomia dels infants, entre altres.
Els objectius bàsics d’aquest projecte són, per tant, incidir en la millora de la qualitat de vida dels nens i nenes i de les mares; donar suport a les primeres relacions que estableixen els infants amb els adults que els cuiden, en el mateix entorn, per tal de reforçar uns vincles afectius mare-fill/a sans; conèixer i observar els models de relació mare/fill i oferir assessorament per millorar-los en cas necessari (respectant sempre la diversitat d’estils de criança i models culturals). En definitiva, donar eines i suport a les mares en allò referent als dubtes i als temors que puguin sorgir pel que fa a l’educació dels seus fills; donant també confiança i apoderant-les en la seva tasca educativa.
Es tracta de compartir dubtes, maneres de fer, coneixements, angoixes i vivències i poder rebre el suport de persones amb molts anys d’experiència en l’educació dels més petits i petites.
Això és possible partint de l’establiment d’una relació de confiança entre les mares i les voluntàries de RELLA, la qual cosa permet anar acceptant, per part de les primeres, assessoraments i mètodes de criança adequats que parteixen de l’experiència de les voluntàries amb la primera infància.
Paral·lelament, hem establert una coordinació estreta entre les voluntàries de RELLA, la persona responsable dels tallers de la Creu Roja Escola de mares, on es treballen de manera més teòrica habilitats i competències de criança, i l’educadora del departament de mares. Creiem que són dos projectes que es complementen molt bé, unint un vessant més teòric amb un més pràctic i del dia a dia.
Tot i que ens trobem en una fase molt inicial de la implementació d’aquests projectes, de moment el feedback de totes les parts implicades és molt positiu. Però, sobretot, que les diferents parts gaudeixin del procés ja és el millor indicador que anem pel bon camí i que seran uns projectes exitosos.
Volem agrair a tothom la seva col·laboració perquè la vida dels nens i nenes de Wad-Ras i les seves mares sigui més bonica!
2 comentaris
Felicitats, Anna i a tot l’equip que ho feu possible per la bona feina amb les mares i els seus fills. Us desitjo molts èxits.
¡Hola, Anna!
Mi nombre es Carla, y soy estudiante del último curso del grado de Educación Social.
¡Me gustaría contactar contigo ya que estoy realizando mi TFG y me gustaría diseñar una proyecto dirigido al Módulo de Madres en el que trabajas!
¡GRACIAS!