Estem d’acord que en formació tot no s’hi val, el Departament hauria de trobar una fórmula que controlés aquestes empreses que sorgeixen arreu, sense rigor i amb temàtiques poc relacionades amb l’educació.
Aquest tema l’haurem de tractar en profunditat en alguna ocasió i marcar les línies del que ha de ser una formació de qualitat. Però avui, des de Rosa Sensat us volem presentar 59 propostes formatives per a la 59a Escola d’Estiu.
L’equip de treball va posar sobre la taula diversos temes que calia tractar, els vàrem consultar amb l’equip assessor i amb alguns docents. Finalment i després d’una pluja de conceptes, va sorgir el significat de què en diem “Tema General” que cus tota l’escola d’estiu fent un recorregut transversal per tota la programació de propostes formatives: “Dignitat i conflicte, la revolta cap a una escola democràtica.”
El nostre Tema General pretén tractar temes reivindicatius que requereixen ser escoltats per les administracions, ha estat així des de la primera edició, ara farà 59 anys. Els mestres que participen són els que en parlen, un equip de redacció recull tot el que se’n diu i la nostra rectora, composta per 8 membres, elabora un document en format de conclusions que plantegen interrogants i solucions a les qüestions tractades. Aquest document s’entrega en mà a la conselleria d’educació i se’n fa un seguiment.
L’Escola d’estiu pren un paper actiu pel que fa a propostes de millora.
Enguany ens ha semblat oportú tractar el tema de democràcia, dignitat i revolta. Tres conceptes que poden ser entesos de forma diferent segons qui els planteja.
Veiem necessari fer-nos algunes preguntes:
- Parlem de democràcia als centres, ho fem amb nostàlgia, com si aquesta no existís, és així?
- Els centres públics sempre han fet honor d’una democràcia viva prenent decisions amb tota la comunitat educativa, actualment ha canviat?
- Quines són les causes d’aquest malestar i aquesta sensació de poca transparència?
- Democràcia és consens, o democràcia és garantir totes les veus expressades ocupant un espai de dignitat?
- La dignitat de l’escola es veu amenaçada, el tractament de judici constant als docents, l’opinió de tertulians poc vinculats a les aules que opten per afirmacions contundents sense basar-se en cap dada contrastada, només sensacions i segurament desig de polèmica i protagonisme, ha suposat caure en moments poc dignes desprestigiant la nostra professió?
- Quina és la línia vermella que no podem deixar travessar per preservar una dignitat que necessitem per defensar l’escola que volem?
- Com entenem el conflicte? Ens ajuda a visibilitzar maneres d’entendre contràries a la nostra? Les sabem incorporar?
- Quan prenem decisions ho fem tenint en compte el bé comú? Com sabem discernir quin és el bé comú, del nostre propi bé?
- Hem de renunciar a béns personals per garantir el bé comú?
Davant d’aquest escenari, organitzem diferents taules rodones i obertes a tothom, amb ponents de diferents àmbits per escoltar punts de vista diversos i, a vegades, contraposats, ens cal saber escoltar i aprendre a incorporar altres visions. Hem volgut generar espais plurals, amb activistes socials, periodistes, sindicats i sociòlegs, acompanyats de veus de docents que ajuden a aterrar el discurs a l’aula.
Volem recuperar un espai on formar-se comporta un retrobament amb companys, parlar de tot i amb tothom, fer-ho obertament, en petit grup, en parelles, amb amics, amb professionals, construir pensament i transformar poc o molt el propi, fer-ho és símptoma de creixement professional. Però, per aconseguir-ho, necessitem trobar-nos: els que sou afins a la nostra ideologia i els que penseu de forma contrària, guardem un lloc protegit per tothom. Amb espais gratuïts, llocs de pensament, cadires per escoltar i altaveu per reivindicar. Espais majoritàriament ubicats en franja del migdia.
Ho tenim tot, només ens falta que els equips directius, plantegeu la primera setmana de juliol amb possibilitats de formació, us demanem que ho feu possible i fàcil. Sabem que disposeu de pocs dies per tancar un curs intens i preparar i programar el següent, però les escoles d’estiu són regeneradores, necessitem trobar-nos amb altres docents d’altres realitats, compartir i fer créixer aquest nosaltres enfront d’un jo individualista, tal com apuntava en Manuel Fernàndez Navas (ponent el dia 27 de juny) en el seu últim article “pasar del yo al nosotros: el reto educativo en tiempos del individualismo” un nosaltres molt devaluat els últims anys.
Oferiu possibilitats i facilitats per aprofitar tot aquest potencial pensat i treballat a foc lent. Per tastar-ho, us convidem a la presentació i inauguració, el 27 de juny a les 17h a la sala d’actes de Rosa Sensat, us explicarem el mapa formatiu, l’organització i participació (gratuïta) del que suposa el Tema General, la col·laboració amb quatre universitats que estan treballant amb nosaltres per millorar la formació inicial i proporcionar una plataforma de teoria i pràctica amb l’assistència d’alguns alumnes a espais pensats per a ells.
També comptarem amb l’Oriol Malet, el nostre cartellista, ell analitzarà els detalls del seu dibuix i com ha volgut transmetre els conceptes que hi ha expressats. I per acabar, en Manuel Fernández Navas vindrà des de Màlaga per parlar-nos d’Educació i democràcia amb la seva xerrada “De l’educació objectiva a l’educació política”. Garantim una tarda consistent, amb bons professionals, gratuïta, oberta a tothom i transparent pel que fa a les nostres pretensions.
Passeu, benvinguts a un espai còmode, fet a casa i amb clau d’escolta.