En les anteriors entrades parlàvem de la importància dels Grups de Treball com a element de formació permanent del professorat, i també de l’ensenyament-aprenentatge de les Ciències Socials a partir de problemes socials rellevants, fent necessària una mirada interdisciplinària tal com demana la societat de la informació i el coneixement. Recentment, com a grup de treball hem presentat un projecte que permet treballar els diferents continguts i competències pròpies de les ciències socials a partir de la pregunta: Què ens fa humans?
Aquesta ens permet treballar el contingut sobre les ciències socials i, en especial, la història de la humanitat i la relació entre el passat, el present i el futur, a la vegada que permet la comprensió del present a mesura que anem cercant, en les formes de vida de les societats que ens han precedit, les raons que expliquen com la humanitat ha evolucionat fins als nostres dies.
La comprensió de la història com a procés ens fa conscients de la nostra responsabilitat per deixar un món millor a les generacions futures
Aquesta evolució no és lineal perquè presenta avenços i retrocessos. Avenços deguts, per exemple, a descobriments científics i tècnics, a esdeveniments socials que han permès avançar en la consecució de drets per a diferents col·lectius socials o a la creativitat en el camp de l’art i la cultura, entre d’altres. Però també es donen retrocessos com ara les guerres, les diferents formes d’explotació i domini d’uns grups humans sobre d’altres, l’esclavatge, l’imperialisme o l’explotació de les classes treballadores.
La comprensió de la història com a procés permet identificar aspectes positius i negatius del present i pensar que la realitat pot canviar i que és possible un món més just, pacífic i sostenible. La comprensió de la història com a procés ens fa conscients de la nostra responsabilitat per deixar un món millor a les generacions futures.
En el moment actual, la vella escola transmissora i reproductiva ja no serveix i és més necessari que mai promoure noves propostes didàctiques d’acord amb un món global, interconnectat, plural i divers. És per aquest motiu que el projecte que hem presentat, ‘Què ens fa Humans?’, pretén aportar un nou plantejament on els continguts se seleccionen en funció de problemes i situacions socialment rellevants, amb un plantejament metodològic que està en línia amb l’enfocament competencial de l’educació i amb el model didàctic crític.