Mia Balsells, Raül Manzano i Fanny Majó.
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya
“Només si ets exigent amb tu mateix i respectuós amb els altres seràs veritablement lliure”. Miquel Martí Pol
L’origen del projecte
Durant l’assemblea de la Federació de MRPC el grup de mestr@s del Ripollès va manifestar el desig de reflexionar sobre l’ètica del professorat. Aquesta proposta ràpidament va agradar a la majoria d’assistents. A continuació diverses veus van destacar la necessitat i l’interès d’iniciar un projecte en aquesta direcció, a causa de les circumstàncies que s’estaven donant a nivell socioeducatiu en el sector, amb una massiva incorporació de nou professorat a les aules catalanes amb veritables relleus generacionals. Però, a més, hi havia la pressa de reflexionar sobre els aspectes ètics davant el xoc del moment actual.
A partir d’un document inicial havíem de reflexionar sobre quina ciutadania estem formant en els centres educatius i com volem formar en el nostre context socioeconòmic local i global. Ciutadans que puguin participar en la construcció del futur. Per tant, calia parlar de l’asimetria entre els valors que reflecteixen els projectes educatius i allò que portem a la pràctica en els centres educatius. Debat que s’havia de realitzar amb el tarannà i forma habitual de treballar en els MRP, la discussió dialògica entre molts professors i professores de tot tipus d’aula (des del primer tram infantil del 0-3, l’etapa obligatòria, arribant fins i tot fins a les classes per a adults) de manera horitzontal i compartint les reflexions amb experts en la matèria.
El desenvolupament del projecte en diverses fases
En la primera fase del projecte es va crear un grup de treball, que es va convertir en l’equip impulsor del projecte, definint el document inicial, sobre el qual més tard es van basar els debats. Algunes de les qüestions que es van definir van ser:
- Quina creiem nosaltres que és la nostra responsabilitat, el nostre compromís, des de la perspectiva educativa, respecte a la societat?
- Com pot contribuir l’escola en la millora de la societat?
- Quin compromís hem d’assumir els/les docents respecte la formació permanent per millorar la nostra tasca?
- Quin rol ha de jugar la investigació en el nostre treball?
- Quins infants i joves, ciutadan@s, volem formar? Quins valors volem transmetre?
- Quins principis han de regir l’actuació i el tracte dels/de les docents respecte el seu alumnat?
- Com hem d’impulsar la construcció d’un sistema de valors en cada persona?
- Com respectar els espais personals i els processos emocionals i afectius del nostre alumnat?
El mateix equip impulsor també va dissenyar l’estructura que havia de recórrer el projecte per a l’elaboració del producte, que més tard va passar a anomenar-se “Compromís Ètic del Professorat”. En aquest primer moment van ser de gran ajuda les diferents lectures sobre aquest tema que vam poder dur a terme les persones del grup. Articles internacionals trobats per l’Observatori Internacional de la Professió Docent (OBIPD) a partir de la nostra demanda. Va ser després de la seva lectura que vam començar a qüestionar-nos la necessitat de canviar el nom de codi ètic a compromís ètic.
El model social de la professionalitat, en determinats moments i llocs de treball, s’ha volgut centrar en la mateixa professió, i des d’ella definir els elements ètics que havien de regir-la. La finalitat dels MRP és la renovació i la innovació pedagògica, centrades en el treball a l’aula i al centre. Per això, consideràvem (i considerem) més adequat centrar-nos en el concepte i la confecció d’un Compromís Ètic que pretengués posar l’autèntic punt de mira en l’exercici de la professió.
En una segona fase es van generar espais de treball compartit a tot el territori català on hi havia la presència d’algun MRP. En aquestes trobades el professorat, col•lectivament, va poder conversar i extreure conclusions sobre les qüestions ètiques que viu en el dia a dia, amb la idea de crear marcs de referència que li fossin útils en la seva acció educativa. La proposta era alhora tan senzilla de plantejar com complexa en les seves respostes. Es va parlar sobre el professorat en relació a la societat, a l’alumnat, a les famílies, a la resta de l’equip docent, a d’altres professionals, a l’entorn del centre educatiu… La recollida de les discussions, opinions, idees, xerrades i conviccions de tots els/les participants en el procés va permetre a l’equip impulsor redactar aquest “Compromís Ètic del Professorat”. Però la nostra tradició de treball en xarxa i el convenciment del valor de les persones que formen part de la comunitat educativa ens va portar a pensar que les famílies, l’alumnat, l’administració, les altres organitzacions educatives i socials havien de tenir veu en l’ètica del professorat .
La presentació del “Compromís Ètic del Professorat” a la societat
En una jornada a la ciutat de Vic durant el mes de maig, es va celebrar el 20è aniversari de la Federació de MRP de Catalunya i es va presentar el “Compromís Ètic del Professorat”. El document va ser llegit de manera íntegra per dues mestres de l’equip impulsor. Després vam gaudir d’un diàleg entre la Gemma Heras (mestra) i en Joan Manel del Pozo (professor UdG) sobre els diferents aspectes ètics que apareixen en el document, valorats des de les seves vivències personals i professionals.
En el text del “Compromís Ètic del Professorat” podem trobar, en primer lloc, el nostre compromís amb la infància i la joventut i la seva educació. Per aconseguir-ho cal garantir els drets de la infància reconeguts internacionalment i introduir-los en els deures de la convivència en comú; despertar el gust i el gaudir per aprendre perquè els faci progressivament més lliures, cultes, competents, autònoms, responsables i feliços, i eliminar prejudicis i incrementar la sensibilitat cap a la diferència dels infants i dels joves. Tot plegat ens servirà com a ajuda per a una acció més justa i per l’equitat.
En segon lloc, trobarem al document el nostre compromís amb les famílies amb les quals compartim responsabilitats educatives. Per això és necessari compartir les màximes expectatives per als infants i per als joves. Aquest és un factor clau per a l’èxit educatiu, personal i social. També resultarà important generar confiança mútua i fomentar la seva participació real en la vida i el funcionament del centre educatiu.
La tercera idea bàsica del document tracta sobre el nostre compromís amb el centre educatiu, amb l’intent de procurar una actuació coherent en els processos educatius. Com? Mitjançant el respecte al Projecte Educatiu, tenint en compte que el centre ha de procurar espais d’acollida al professorat per conèixer-lo en profunditat i així poder participar per incidir-hi, millorar-lo i desenvolupar-lo. Mitjançant la participació amb la comunitat educativa per idear, fer possible i millorar constantment el Projecte Educatiu, ja que és un aspecte clau disposar d’un projecte propi elaborat, desenvolupat i avaluat democràticament. Sense oblidar que cal promoure el valor de la democràcia des de la pròpia aula i des del centre. Amb un coneixement i contextualització del currículum d’acord a les necessitats de l’alumnat, de l’entorn i del context educatiu actual. Per això hem d’establir el treball en equip del professorat com a instrument d’enriquiment del treball diari i com a element de coherència i continuïtat de les accions que es deriven del Projecte Educatiu. Treballar en xarxa i coordinadament també amb altres professionals que intervenen en el teixit educatiu dels infants i joves.
En el quart punt trobem el nostre compromís amb l’entorn del centre educatiu. Perquè aquest últim ha de ser sensible al que passa més enllà de les seves parets: al barri, al poble, a la ciutat, al món…, ja que té capacitat per liderar processos de transformació i desenvolupament col•lectiu, tot reconeixent que l’educació no només és instrucció i socialització.
En el document es parla també del nostre compromís social des de l’educació. Es planteja conjuntament amb la comunitat educativa quins infants i joves volem formar i com treballar junts per aconseguir-ho, des de l’equitat i l’èxit educatiu per a tothom. Caldrà fer arribar la nostra veu col•lectiva a les autoritats educatives perquè puguin conèixer la realitat i avaluar el funcionament del sistema. Serà necessari compartir el deure de construir una societat més justa, culta, solidària, competent i feliç, per això hem de ser conscients i conscienciar que cal un compromís social per a l’educació.
El “Compromís Ètic del Professorat” acaba amb l’apartat que exposa la necessitat de comprometre’ns amb nosaltres mateixos, el professorat, exercint el dret i el deure d’una formació inicial i continuada, tant pràctica com teòrica, i de qualitat. Donar una mirada positiva i el valor que la nostra professió es mereix d’acord amb la transcendència social i cultural que implica.
Un possible futur
El caràcter d’aquest “Compromís Ètic del Professorat” és dinàmic. Tot i ser un document ja publicat, no està tancat, ni és excloent. Al contrari, creiem que ha de ser una porta oberta a la reflexió, al debat, a la formació, a la conscienciació i ha de ser enriquit amb aportacions de tota la comunitat educativa.
Considerem que el perfil docent que es visualitza a partir del document pot ser de gran utilitat com a element de reflexió per als claustres dels centres educatius i també per treballar en la formació inicial i continuada, incloent la formació per a equips directius.
Com a conclusió
El “Compromís Ètic del Professorat” el vam centrar en l’exercici de la professió, en la pràctica educativa que no podem aïllar del complex entramat comunitari i social que incideix també en l’educació. Crèiem i creiem que aquest element cal tenir-lo en compte per trobar la màxima coherència ètica en el nostre exercici professional.
És possible que el tema de l’ètica ens preocupi especialment a les persones de la Renovació Pedagògica, perquè és un dels aspectes essencials en la persona i en l’educació que hem de desenvolupar amb el nostre alumnat. Per això ens agradaria acabar amb una referència a Edgar Morin recollida en la seva obra “Los sietes saberes necesarios para la educación del futuro”, en la qual ens incita buscar una ètica pròpiament humana que enllaci els termes individu-societat-espècie, d’on sorgeixen la nostra consciència i el nostre esperit pròpiament humans. Aquesta és la base per ensenyar l’ètica del futur.
Referències