El passat dijous 29 de maig, la seu del Moviment Educatiu del Maresme (MEM), a Mataró, va acollir l’acte d’adhesió de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya al Pacte Nacional per la Llengua. El Sr. David Bote, alcalde de Mataró, va fer l’obertura de l’acte que va comptar amb la participació de l’Hble. Sr. F. Xavier Vila i Moreno, conseller de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya, qui va destacar la importància de sumar complicitats amb el món educatiu per garantir el futur del català.
La FMRPC, representant de moviments i associacions de mestres i professionals de l’àmbit educatiu formal i no formal arreu del país, va exposar els motius d’aquesta adhesió amb un discurs clar i compromès: “El català ha de ser l’eix vertebrador del nostre sistema educatiu, però també la llengua de relació, acollida i convivència en tots els espais educatius”. Amb una llarga trajectòria i una presència arrelada arreu del territori, els moviments es van comprometre a participar activament en el desplegament del Pacte, amb la convicció que el català ha de continuar sent la llengua vehicular de l’ensenyament i, a la vegada, la llengua de convivència i acollida en tots els àmbits educatius. Tal com es va expressar durant l’acte, “el català és molt més que una eina de comunicació: és una eina de cohesió, de qualitat educativa i d’identitat compartida”.

La FMRPC va destacar el valor del Pacte com a eina de diàleg col·lectiu i acció estratègica, especialment en un context marcat per la pèrdua d’ús i prestigi de la llengua catalana. L’entitat es va refermar especialment en els horitzons 4 i 5 del Pacte, que incideixen en l’àmbit educatiu i comunitari, centrats a garantir l’accés a la llengua en l’àmbit educatiu i promoure el seu ús entre infants, joves i persones adultes i va expressar la necessitat de garantir el domini oral i escrit del català per part de tot l’alumnat, així com una vinculació emocional i cultural amb la llengua.
Durant la intervenció institucional, es va posar èmfasi en els reptes estructurals que encara el sistema educatiu per tal de fer efectiu aquest compromís. En primer lloc, es va destacar la necessitat de defensar i enfortir el model d’immersió lingüística, com a eina d’equitat i cohesió social, concebut com a garantia de drets i d’igualtat d’oportunitats. També es va alertar sobre els riscos de la segregació per motius lingüístics, que poden derivar en formes més àmplies d’exclusió educativa i social. En aquest sentit, es va fer una crida a reforçar la dimensió comunitària dels projectes educatius i a garantir que el català sigui la llengua de relació i convivència en tots els espais: dins l’aula, però també al pati, al menjador, en les activitats extraescolars i en l’àmbit del lleure.
La Federació va presentar diverses propostes per revitalitzar l’ús del català a l’escola i més enllà, com formació específica a la formació continuada dels equips educatius, no només en competències lingüístiques, sinó també en el compromís cultural i social amb el català per desenvolupar estratègies de dinamització de la llengua en tots els espais educatius. També fomentar metodologies participatives, com el treball cooperatiu, que promouen una vivència significativa de la llengua i impulsar la coordinació amb els agents comunitaris, per construir una xarxa educativa i social on el català sigui llengua de vincles, de relació i d’arrelament.
La FMRPC va fer palès que aquesta adhesió és molt més que una signatura simbòlica: és una manifestació de compromís actiu amb un projecte de país que passa necessàriament per l’educació i per la defensa d’una llengua compartida. Tal com es va expressar en el tancament de l’acte, “només si el català forma part de la vida quotidiana de l’escola i de l’entorn, podrà ser viscut com una llengua pròpia, compartida i de futur”, es va concloure.
Amb aquest pas, la Federació reafirma la voluntat d’esdevenir un agent actiu dins el Pacte Nacional per la Llengua i reafirma la seva voluntat de treballar, des de l’arrel educativa i comunitària, per la defensa d’un model educatiu integrador i compromès amb el país i la seva llengua.