Després de mesos de debat públic, és una realitat que la presència massiva de dispositius mòbils entre l’alumnat és un tema que necessita ser abordat de manera educativa i pedagògica. La decisió de regular l’ús dels mòbils a les escoles i instituts catalans per al curs 2024-2025 és un pas important, però, sense dubte, els reptes són diversos i les oportunitats nombroses.
Primerament, cal dir que l’alfabetització digital és una competència fonamental per a la formació de l’alumnat, i una restricció total podria limitar-ne el desenvolupament. És a dir, cal tenir en compte que la prohibició indiscriminada pot ser contraproduent i entrar en contradicció amb certs objectius curriculars. D’altra banda, cal ser molt conscients a l’hora d’educar els infants i joves en l’ús dels dispositius mòbils, ja que les evidències demostren com pot afectar a la concentració, la salut mental i física, especialment la del descans, dels estudiants. Per tant, l’ús dels telèfons i altres dispositius requereix una aproximació equilibrada i educativa on la comunitat educativa no pot deixar de posicionar-se sobre els usos educatius de la tecnologia.
En aquest aspecte, és necessària una reflexió profunda sota criteris educatius i pedagògics on el col·lectiu docent i els centres educatius han d’estar ben acompanyats a l’hora de definir estratègies per aprofitar les tecnologies amb finalitats educatives, i fomentar la competència digital dels alumnes. Això requereix formació, d’acompanyament als docents i als centres per poder fer front al món digital que els envolta i, d’aquesta manera, poder guiar de forma efectiva i positiva a l’alumnat en el procés d’aprenentatge.
L’alfabetització digital és una competència fonamental per a la formació de l’alumnat, i una restricció total podria limitar-ne el desenvolupament
Quant a la regulació de l’ús dels dispositius mòbils als centres escolars, és necessari un enfocament participatiu i inclusiu on cal distingir l’ús educatiu dels dispositius mòbils i la regulació del seu ús en general als centres educatius. La decisió de regular l’ús dels mòbils ha de ser el resultat d’un procés que involucri la comunitat educativa en la seva totalitat.
En aquest context, l’informe presentat pel Consell Escolar de Catalunya el passat 12 de desembre, que recull els treballs i les conclusions del procés participatiu dut a terme, inclou orientacions que poden ser útils a l’hora de crear un marc regulador en l’ús de dispositius digitals als centres educatius. La Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, com a membre d’aquest Consell, ha participat en les sessions de treball per l’elaboració d’aquest informe i en volem destacar els següents aspectes:
- La participació activa del col·lectiu docent, altres professionals del món socioeducatiu famílies i alumnat. Aquesta regulació afecta a tothom i s’ha de reforçar la corresponsabilitat en la gestió dels usos dels dispositius digitals més enllà del centre educatiu. Creiem fermament que aquest aspecte és d’especial importància: els adults, dins i fora dels centres, són models i sense una conducta digital coherent amb els objectius, les estratègies i mitjans perden tot el sentit per als infants i joves.
- El Departament ha d’acompanyar els centres donant-los suport mitjançant un marc base de regulació que ofereixi una sèrie de criteris comuns per tots als centres. A la vegada aquest marc ha de ser prou flexible per ajustar-se a les concrecions del Projecte Educatiu del Centre i facilitar el desplegament de la seva estratègia digital.
Un marc legislatiu que incorpori consideracions de diversitat i inclusió serà capaç de tenir en compte les necessitats específiques de tots els alumnes
La Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya també vol remarcar la importància de l’enfocament inclusiu a l’hora de redactar la regulació de l’ús dels dispositius digitals als centres. L’enfocament inclusiu en l’elaboració del marc legislatiu base no només promourà la igualtat a l’accés i ús dels dispositius digitals als centres, sinó que també contribuirà a una educació més equitativa. Un marc legislatiu que incorpori consideracions de diversitat i inclusió serà capaç de tenir en compte les necessitats específiques de tots els alumnes i, per tant, impulsarà el desenvolupament de les habilitats necessàries per al segle XXI de tot l’alumnat. A més, involucrar a tota la comunitat educativa potenciarà la responsabilitat que tots els agents de la comunitat educativa tenim en continuar avançant en la formació dels infants i joves a aprendre a conviure amb la tecnologia fent-ne un ús saludable.
Així doncs, davant el repte, un més, per al nostre sistema educatiu, de no defugir de la responsabilitat compartida de contribuir a formar ciutadans competents, també, en un ús responsable, saludable i beneficiós de les tecnologies, com a Federació de Moviments de Renovació Pedagògica estenem la mà en l’establiment d’espais de treball, diàleg, reflexió i construcció de propostes.