En el camp de l’educació es van posar de relleu les carències del sistema educatiu cap als infants i joves de les famílies més vulnerables, que no disposaven de les eines per fer seguiment telemàtic, que no comptaven amb espais per a treballar i alguns d’ells, massa, no podien fer ni un àpat calent.
En l’organització del món del treball i familiar també s’ha necessitat una nova organització, des del teletreball, a un ordre horari que permeti diferenciar la vida laboral de la familiar i de la personal.
No són temes nous, però son necessitats, el debat de les quals, volgudament o no, hem anat aplaçant o hem maquillat, sense entrar-hi en profunditat.
De l’aspecte de mantenir la jornada partida tradicional –la de matí i tarda, o la continuada, amb un llarg matí–, fa temps, anys, que en parlem, sense possibilitats de consens, ja que uns ho proposen des d’interessos pràctics d’organització familiar, altres des d’interessos professionals i d’altres…
A finals d’agost de l’any passat, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya ens va donar a conèixer una publicació d’un treball fet amb la Fundació Jaume Bofill que, sota el nom EDUCACIÓ A L’HORA, fa una proposta d’horaris escolars en clau d’educació a temps complet, on s’evidencia que uns altres horaris escolars són possibles.
L’educació a temps complet em porta el record de l’experiència que vaig tenir la sort de viure en una visita l’any 1975 a la ciutat de Torino, anomenada Escoles a “Tiempo Pieno”, invitada per mestres compromesos amb el Movimiento de Cooperación Educativa, que participaven a l’Escola d’Estiu de Rosa Sensat.
Els nens i les nenes entraven a dos quarts de nou a l’escola i la sortida era a dos quarts de cinc; de dos quarts d’una a les dues era la pausa de dinar, que feien a la mateixa classe, franja de temps en què coincidien la mestra del matí i la de la tarda. Encara que estaven 40 hores setmanals a l’escola, només 27 eren destinades als ensenyaments reglats. “Tiempo Pieno” era fruit d’una reflexió dels anys 60 de mestres compromesos sindicalment i pedagògicament amb un ensenyament democràtic, plural i cultural per a tothom, en l’ensenyament públic.
La proposta d’educació a temps complet em sembla vàlida perquè parteix dels Drets de l’Infant i dels Joves, recollits a la Convenció Internacional de Nacions Unides (1989). Concretament a l’article 28, que reconeix el dret a l’ensenyament, que es basa en la igualtat d’oportunitats; a l’article 24, en què els Estats s’han d’esforçar a assegurar el més alt nivell de salut possible i d’equipaments per al tractament de possibles malalties; i a l’article 31, que reconeix el dret al descans, a les activitats d’esbarjo i a participar en les activitats culturals, artístiques i d’esplai, el que anomenem educació en el lleure.
Els fonaments d’aquesta proposta són avançar cap a uns horaris més saludables, i cap a una distribució del temps al servei de l’aprenentatge i del projecte educatiu, que permetin incloure aprenentatges opcionals o extraescolars per garantir l’educació integral, l’equitat i el benestar dels infants i adolescents, i que aportin també beneficis i avantatges a les famílies, als professionals i educadors i a la societat en el seu conjunt .
En la publicació hi ha un conjunt de variables i de propostes d’horaris (per les diferents etapes educatives) per una educació a temps complet, partint dels objectius del Pacte per a la Reforma Horària 2025. Es proposa que l’obertura del centre no s’iniciï abans de les vuit del matí i que no es tanqui abans de les sis de la tarda, amb un temps lectiu obligatori i activitats educatives opcionals que enriqueixin el temps del migdia i els serveis de cura addicionals. El temps màxim d’estada per als infants ha de ser de 8 hores (per exemple de les nou del matí a les cinc de la tarda) i excepcionalment, algun dia, es pot allargar l’estada a nou o deu hores.
Personalment, m’agradaria que avançar en aquest nou marc horari servís també per plantejar-nos l’escola del segle XXI, amb una transformació radical del sistema educatiu que qüestionés el grup-classe per l’any de naixement, els horaris per matèries o assignatures, el rol dels professionals i dels que aprenen, les eines i recursos per treballar i… fins i tot l’arquitectura dels edificis i la seva distribució.
10 comentaris
De 8 a 10 hores? De veritat? Horari saludable o segrest d’infància?
Doncs jo crec que aquest horari respon a interessos econòmics i que de cap manera es té en compte a tothom. Escurçar el temps de dinar, forçarà a les famílies a deixar als seus fills al menjador, massificació de menjadors escolars que no estan preparats ni a nivell infraestructura ni logístic, de debò penseu que és podrà donar un servei de qualitat?
Jornades interminables per als nens, oblidant la seva condició de nens. No us aixoplogueu en el concepte d’equitat. Equitat seria poder decidir lliurement i escoltar a les famílies i sobre tot als nens.
Les famílies volem que ens tinguin en compte com a educadors principals que som dels nostres fills i filles. Volem que ens deixin decidir l’escola que volem, amb l’horari que volem! Volem el dret a DECIDIR! Com a la resta de Comunitats Autònomes,no cal anar més lluny.
Amb la Jornada Continua es proposa una reorganització de l’horari escolar agrupant les hores lectives que són les mateixes, ni més ni menys, i a continuació el temps de menjador i d’activitats educatives opcionals que enriqueixin el temps del migdia i els serveis de cura addicionals. Demanem el més favorable pels nostres fills i filles. I perquè no, posats a comparar? Amb menjador universal i gratuït? Lo que no vol dir obligatori en algunes edats!
El que defensem per sobre de tot és l’interès primer del nostre fill o filla, el seu benestar i garantir que continuï gaudint de ser un nen, no obligat a estar-se de 8 a 10 hores a l’escola havent només 5 hores lectives. Sí tenim la possibilitat de conciliar millor amb Continua amb horaris de sortida més flexibles perquè sou tant inflexibles?? Deixem que els nens siguin nens i que tinguin temps també de gaudir de la seva infància, quan siguin grans ja tindran l’obligació de passar a la feina o fora de casa de 8 a 10 hores, una mica de sentit comú és lo què cal, no escola a temps complert, que per això hi ha altres tipus de centre. Això no ho permetrem, que serà el següent, que els nostres fills i filles hagin de dormir a l’escola? Anar el cap de setmana a l’escola? On queda la família en aquesta escola que ens volen imposar?? DRET A DECIDIR ÉS EL QUÈ VOLEM!!
Pero si la jornada proposada de la bofill no fa cap canvi trascendental al que tenim ara!!! Només treu mitja hora de menjador i la resta es igual que ara. Quina és la meravellosa proposta que fan? Que ja no hi hagi infants que puguin dinar a casa i que siguin les institucions que s’encarreguin de tota la educació Dels nostres fills. I els que tenen fills a infantil, arriben a casa cansats i el poc temps que passem en familia es desagradable perquè estan irritables o adormits. Conclusió: us entreguem els nostres fills perquè tal com va dir la Celà “los hijos no pertenecen a los padres”. Em sento indignada
El que volen les institucions és encarregar-se de l’educació integral del nostres fills: l’educació reglada, l’educació en l’alimentació, l’educació en el temps de lleure. I els pares qué? Els parim i us els donem! Però pel que US interessa si que voleu que siguem nosaltres els responsables, oí?
Está claro el objetivo…NO PERDER EL CONTROL DE LOS MENJADORES…esta jornada que no ofrece nada nuevo más que eliminar media hora del descanso y mantener el monopolio de los comedores todos gestionados por “fundaciones”y ya se sabe con sus ayudas y sus subvenciones correspondientes como fundaciones que son….ya me gustaría saber quiénes son sus presidentes y su vinculación política
Aquesta gent s’ ha begut el seny!
Marxaré de Catalunya perquè sou una panda d’impresentables. On la meva filla surti d’escola a les 14h, pugui tenir temps relaxat per dinar, fer deures,jugar i temps de qualitat en familia.
En serio???? Pero esto que es!!!! Se están poniendo de acuerdo para hacernos la vida más imposible aun a las familias??? Esto es democracia??? Porque más parece que estamos volviendo a la dictadura, sois unos impresentables acaso están luchando para que no podamos conciliar o que??? QUEREMOS JORNADA CONTÍNUA!!! QUEREMOS DECIDIR NOSOTROS LAS FAMILIAS
Impresentables!
Les urnes ja ús faran justícia…