La pandèmia ha incrementat les desigualtats en les oportunitats educatives de l’alumnat. És un fet constatat; així com també ho és que la població més vulnerable n’ha rebut l’impacte més negatiu. Des de la FMRPC estem convençuts de que l’educació és la clau per a superar les desigualtats socials. Així doncs, el sistema educatiu té l’obligació de contribuir a revertir aquesta situació mitjançant l’increment i millora de recursos allà on hi hagi més necessitats socioeducatives.
Concentrem en dos grans reptes l’oportunitat per generar canvis i modificacions en clau d’equitat en la forma de com s’està abordant l’educació actualment:
- Superar les desigualtats educatives
- L’escola inclusiva
A la roda de premsa vam reclamar la necessitat de diàleg, negociació i compromís col·lectiu per compartir les dificultats actuals ja que els reptes plantejats superen l’àmbit escolar. “Els centres escolars són uns espais socials i comunitaris; han d’esdevenir referents socials mitjançant la coordinació i cooperació amb altres entitats i institucions, de la població, barri o zona educativa, assumint el lideratge, i transformant-se.” va manifestar la Núria Larroya.
A aquests dos reptes afegim que la transformació del currículum és una oportunitat si s’aborda desde la reflexió, la planificació, l’avaluació i la dotació dels recursos necessaris per dur-la a terme. És necessària a una estratègia de desplegament curricular definida, bastida de recursos i acompanyament.
La Maria Marcos i la Montserrat Montanyà, membres de l’equip de coordinació de la FMRPC, van seguir aprofundint en aquests dos grans reptes tot exposant diferents mesures i propostes per tal de superar les desigualtats educatives i promoure l’assoliment de l’escola inclusiva per a tot l’alumnat. La seva intervenció va concloure remarcant el gran esforç comunitari que requereixen les mesures proposades per esdevenir solucions adaptables a les necessitats de cada territori. Es requereix la col·laboració estreta, eficaç i real entre administracions per tal d’establir estratègies adequades i atendre les necessitats concretes de les diverses realitats territorials.
Finalment, la Núria Larroya va assenyalar una sèrie de canvis urgents i crítics per promoure la innovació i la transformació educativa. En l’àmbit territorial, va fer èmfasi en el desenvolupament de les competències municipals; en l’àmbit de la formació del professorat, va esmentar compromís social dels equips docents en l’educació i la necessitat de la planificació de formacions al voltant de temes curriculars, de llengua i competència digital, entre d’altres aspectes.
Amb la voluntat de fer visible la renovació pedagògica que es duu a terme a tot el territori i amb la filosofia de moviment de l’entitat la presidenta va agrair al MRP de Girona i a l’Escola Àgora la participació en el desenvolupament de la roda de premsa.
Podeu trobar visionar la roda de premsa AQUÍ i descarregar el document AQUÍ.